چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
سیمرغ بر فراز شانه‌ها «بی بدن» پرواز می‌کند؟

«بی بدن» به نویسندگی کاظم دانشی و کارگردانی مرتضی علیزاده در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: «بی‌بدن» تازه‌ترین حضور کاظم دانشی در قامت نویسنده در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر است. کاظم دانشی در گذشته با فیلم «علفزار» در جشنواره فیلم فجر شرکت داشت که در ۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه شد و سیمرغ بلورین بهترین تدوین، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین صداگذاری را دریافت کرد.

پس از دو سال، کاظم دانشی با فیلمنامه‌ای اقتباسی از همین جنس در جشنواره حضور پیدا کرده است و تنها تفاوت این است که این‌بار کاظم دانشی را در قامت نویسنده می‌بینیم.

کارگردانی «بی بدن» نیز به عهده مرتضی علیزاده است، علیزاده در جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال جایزه برگزیده اقتباس را از داوران دریافت کرد و با «خوانا بنویسید» قدرت خود را در حوزه اقتباس به همه نشان داد.

داستان فیلم مرتضی علیزاده اقتباسی از پرونده‌های جنایی در سال‌های گذشته است. در بستر داستان دختر جوانی توسط دوستش به قتل رسیده و جنازه او گم شده است.

این فیلم نکات مثبت فراوانی دارد که گذر از آن‌ها کم‌لطفی به زحمات عوامل است.

فیلم‌نامه این اثر به صورت کاملاً هنرمندانه توسط کاظم دانشی نگارش پیدا کرده است؛ با اینکه پایان این ماجرا را می‌دانیم اما باز هم تا پایان به پرده نقره‌ای خیره می‌شویم و درام را دنبال می‌کنیم، درامی که لحظه به لحظه جذاب‌تر از قبل می‌شود.

گریم و انتخاب بازیگر نیز بسیار حرفه‌ای انجام شده، حتی چشمان شخصیت اصلی (سهیل) از دقت در جزئیات خبر می‌دهد.

فضای موسیقایی فیلم برخلاف بسیاری از فیلم‌های این دوره، خوب طراحی شده است. در این فیلم حبیب خزایی‌فر، هنر واقعی موسیقی را به نمایش می‌گذارد و داستان را با نوای خود غنی می‌کند.

یکی از حواشی این فیلم که بسیار مورد اهمیت است، حضور این فیلم در بخش «نگاه نو» است که در این صورت در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نخواهد شد. سوال اصلی این است که فیلم «بی‌بدن» که تا این لحظه یکی از بهترین فیلم اولی‌های جشنواره فجر است مستحق دریافت هیچ جایزه‌ای نیست اما فیلم‌های کم کیفیت‌تری همچون برخی فیلم پخش‌شده تا اینجای کار، در بخش سودای سیمرغ جشنواره حاضر هستند.

نکته‌ای که کاظم دانشی در نشست خبری فیلم هم به آن اشاره کرد و گفت: «من هر اعتراضی که کردم برای فیلم کردم. من بچه این سینما هستم و سال‌ها در صف جشنواره ایستادم و برای فیلمم جنگیدم تا به اینجا برسم. از کسی هم جز خداوند نمی‌ترسم. ما در اواخر آذر این فیلم را کلید زدیم و اکنون اثری شسته و رفته برای شما پخش کردیم. سوال من این است که چرا باید فیلمنامه ما را قبل از اکران منتشر شود؟ به چه حقی این اتفاق افتاده؟ خیلی از فیلم‌ها که یک سال در صف جشنواره هستند، اکنون با پرده سبز اکران می‌شوند! شاهد و ناظر این ماجراها خانم شاکردوست است. دیروز پس از تماشای این فیلم به قدری متاثر شده بود که نمی‌دانستیم به او چه بگوییم. ایران و این مملکت برای ما مهم است. مدیون تک تک شما هستم اگر برای خودم حرف بزنم، اما از این فیلم دفاع می‌کنم که ما فیلم آبرودار ساخته‌ایم.»

منظور کاظم دانشی نیز از پرده سبز و … احتمالاً فیلم «بهشت تبهکاران» است که سال گذشته برگزیده نشده بود و امسال نیز به دنبال این اتفاق است، در اکران فیلم در یکی از سینماها نیز، فیلم با پرده سبز و بدون موسیقی اکران شد که اعتراض بسیاری از مخاطبان را دربرداشت.

البته شنیده می‌شود این فیلم با تغییر دیدگاه، هیئت داوران به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده است، این تصمیم بسیار نکو بوده و نشان از این موضوع است که عدالت در جشنواره فجر همچنان برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها