چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
هدف جشنواره شعر فجر تجلیل و ترویج هنر فاخر ایرانی است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: ما جشنواره شعر را تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌کنیم بلکه هدف آن تجلیل و ترویج این هنر بی‌همتای کشورمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، چهارشنبه ۱۱ بهمن در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تبریک چهل و پنجمین بهار باشکوه انقلاب و یاد امام راحل گفت: خدا را شاکریم که امروز هجدهمین جشنواره شعر در محفل استادان و ادبا در حال برگزاری است و این از خوشبختی و توفیق من و همکارانم است که در وزارت فرهنگ امکان خدمت‌گذاری به چنین اصحاب ارزشمندی داریم.
جشنواره شعر فجر فاخر بود و رشد کمی و کیفی آثار را شاهد هستیم. اندیشمندان و برجستگان شعر در داوری با دبیری علیرضا قزوه حضور داشتند که وی از مفاخر ادبی ماست و زحمت زیادی کشید و این جشنواره را به اتفاقی مهم در صداوسیما و مراکز استان‌ها با حوزه اثرگذاری بالا تبدیل کرد. محافل جشنواره در استان‌ها برگزار خواهد شد و در ماه آتی هر شب پخش آیین شعر را خواهیم داشت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در وزارتخانه بنای تکریم اهل شعر و ادب را داریم و پارسال علی محمد مودب را به عنوان دستیار شعر وزیر انتخاب کردیم که شورای شعر وزارتخانه تاسیس شد و ما این امکان را ایجاد کردیم که در حوزه موسیقی نزدیکی بیشتری با شعر ایجاد شود و سند موسیقی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهم آن شعر و ترانه است.


وی تاکید کرد: شعر در فرهنگ نقش پیشتازی دارد و هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده و فردوسی و رودکی و دیگر مفاخر ما از حوزه شعر هستند. شعر به زبان حکمت تبدیل شده و ما باید در آموزش تحول ایجاد کنیم تا شعر بیشتر جای پیدا کند.

اسماعیلی همچنین گفت: ما امروز در عرصه زبان با تهدیدات زیادی مواجه هستیم که امیدوارم با استفاده از ادبیات قوی خودمان تحولات قوی را رقم بزنیم. امیدوارم بچه‌های ما بتوانند به‌خوبی شاهنامه و بوستان و گلستان سعدی بخوانند و با آثار سعدی، حکمت و اخلاق و توحید را یاد بگیرند. جشنواره شعر را تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌کنیم بلکه هدف آن تجلیل و ترویج این هنر بی‌همتای کشورمان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما به دنبال برگزاری جشنواره شعر بلوچی و عربی هستیم هر چند زبان هویتی ما زبان فارسی و نماد هویت ملی ماست اما در کنار آن به زبان‌ها و گویش‌های محلی توجه داریم که در همه آنها مفاخر ارزنده‌ای داریم. شعر و موسیقی در همه مرز و بوم ایران زنده است و خوشبختانه شعر ما بر زبان مردم جاری است. همکارانم در آینده گسترش شعر در گویشهای محلی را دنبال خواهند کرد. خوشحالم امروز از شاعر ارزنده، حجت‌الاسلام اخلاقی تکریم شد. اشعار او طراوت اشعار سهراب سپهری را برای ما دارد و مقام معظم رهبری هم که خودشان اهل شعرند از او تعریف کرده‌اند.

وی همچنین گفت: سال گذشته در تاجیکستان به همراه علیرضا قزوه خدمت گلرخسار شاعر تاجیکی رسیدیم و گفت هنوز بعد از سیصد سال نام دخترانمان را نام‌های ایرانی می‌گذاریم. این یعنی فرهنگ ایرانی مرز نمی‌شناسد. ما ایران را محصور در مرزهای امروز نمی‌بینیم و برایمان مرزهای فرهنگی اهمیت دارد چون مردمان آنها خویش و قوم فرهنگی ما هستند و ما به فکر ارتباطات فرهنگی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها