چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
۲ دهه انتظار در شهری که از افتتاح آخرین کتابخانه‌اش ۲۴ سال می‌گذرد!

سیستان و بلوچستان- پروژه کتابخانه مرکزی زاهدان با بیش از ۲ دهه انتظار همچنان در ایستگاه اعتبارات متوقف مانده، شهری که تاریخ آخرین کتابخانه‌ افتتاح شده آن به ۲۴ سال پیش بازمی‌گردد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): یکی از مطالبات همیشگی اهالی فرهنگ و هنر در استان سیستان و بلوچستان بهره‌برداری از پروژه کتابخانه مرکزی زاهدان است که با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال و وعده‌های بسیار تاکنون به جایی نرسیده است.

رئیس اداره توسعه کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زاهدان اظهار داشت: از سال ۱۳۷۸ تاکنون هیچ کتابخانه عمومی در زاهدان ساخته نشده است.

حسینعلی خودکار با بیان اینکه زاهدان تنها مرکز استانی است که زیر ۵ کتابخانه دارد، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی زاهدان به عنوان یک کلانشهر شامل کتابخانه آیت الله کفعمی، کتابخانه نور، کتابخانه کامبوزیا و کتابخانه امام حسین (ع) است که کتابخانه امام حسین (ع)، آخرین کتابخانه ساخته شده در زاهدان است و تاریخ بهره‌برداری از آن به سال ۷۸ باز می گردد.

زمین پروژه کتابخانه مرکزی محل دپوی نخاله ساختمانی شده بود

وی افزود: بیش از ۲۰ سال قبل زمینی با مساحت ۲ هزار متر در خیایان بزرگمهر زاهدان از طرف سازمان مسکن و شهرسازی برای ساخت کتابخانه اختصاص یافت که با عدم نظارت نهادهای ناظر، این زمین به محل تجمع نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت‌وسازهای شخصی و ارگان‌های دولتی تبدیل شده بود.

خودکار بیان کرد: در فاز اول بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون نخاله ساختمانی از زمین خارج و در فاز بعد گودبرداری انجام شد و با توجه به تورم موجود و نبود بودجه، این کتابخانه تاکنون در حد گودبرداری پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اهمیت وجود کتابخانه مرکزی در زاهدان بیان کرد: در ابتدا قرار بود این پروژه باهمکاری۳ نهاد شامل بنیاد برکت، نهادکتابخانه های عمومی کشور و مدیریت برنامه‌ریزی استان با اعتبار ۳ میلیارد تومانی ساخته شود که تنها بخشی از بودجه مذکور توسط نهاد کتابخانه‌ها تامین شد.

رئیس اداره توسعه کتابحانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر رایزنی‌هایی صورت گرفته تا هزینه ساخت کتابخانه مرکزی زاهدان از محل اعتبارات ملی تامین شود و با همکاری نماینده مردم زاهدان و پیگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد قرار بر این است که بوجه آن از محل اعتبارات ملی و پروژه های فرهنگی سفر دوم اختصاص داده شود تا کتابخانه مرکزی زاهدان بعد از بیش از ۲ دهه به بهره‌برداری برسد.

خودکار با بیان اینکه این پروژه یکی از بزرگترین بناهای فرهنگی استان خواهد بود، گفت: اگر ۹۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی در نظر گرفته شده محقق نشود و ساخت و ساز در این بازه زمانی صورت نگیرد، امکان بازپس‌گیری زمین از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط