سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سال ۲۰۲۴؛ نقطه عطفی برای صنعت چاپ سه‌بعدی

وبسایت «آی‌دی تِک» پیش‌بینی می‌کند که سال ۲۰۲۴ سالی مهم و نقطه عطفی برای چاپ سه بُعدی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از پی‌آر نیوزوایر، با توجه به اختراع نخستین فناوری‌های چاپ سه بُعدی در دهه ۱۹۸۰، این صنعت را نمی‌توان جدید دانست. با این حال، سال ۲۰۰۴ به‌دلیل تولید مواد افزایشی، مهم‌ترین سال برای صنعت چاپ با تاریخی طولانی و پُرپیچ و خم بود. تا جایی که می‌توان تاثیر آن را در سال‌هایی که جهان، درگیر ویروس کرونا بود، مشاهده است. در ابتدای پاندمی فروش بسیاری از تولیدکنندگان چاپگرهای سه بعدی کاهش پیدا کرد. همچنین فرصت‌هایی برای تولید بیشتر ایجاد شد تا نقاط قوت منحصر به فرد این صنعت بیش از پیش به نمایش گذاشته شود، زیرا شرکت‌های متعددی به‌دنبال بازسازی و تقویت زنجیره تامین خود بودند تا از اختلالات مداوم در جریان کمبود جهانی حمل و نقل جلوگیری کنند.


اثرات جانبی ناشی از دوران کرونا همچنان نیز بر صنعت چاپ تأثیر می‌گذارد، اما به شیوه‌ای متفاوت؛ جو کُلی اقتصاد کلان به‌طور قابل توجهی در سال گذشته تغییر کرده و واکنش‌های متفاوتی را از کاربران فناوری‌های جدید برانگیخته است. مانند تولید مواد افزایشی در «فناوری ساخت افزایشی» که در مواجهه با این چالش‌ها، به‌عنوان یک صنعت باید پاسخ مناسبی برای بقا و شکوفایی داشته باشد، این موضوع موجب شد، وبسایت «آی‌دی تِک» پیش‌بینی کند که سال ۲۰۲۴ سالی مهم و نقطه عطفی برای چاپ سه بُعدی است.

وضعیت صنعت چاپ سه بُعدی در سال ۲۰۲۴

روندها و چالش‌های متعددی در میان این تغییر محیط کلان اقتصادی درحال ظهور هستند که وبسایت «آی‌دی تِک» در گزارش جدید خود با عنوان «چاپ سه بُعدی و تولید افزایشی ۲۰۲۴-۲۰۳۴: فناوری و چشم‌انداز بازار» به‌طور عمیق بررسی کرده است. یکی از این روندها شامل حرکات بازار توسط بازیگران اصلی برای تحکیم موقعیت خود است. سال ۲۰۲۳ تقریباً بزرگ‌ترین نقطه عطف در تاریخ صنعت چاپ سه بُعدی بود و احتمال ادغام Stratasys، Desktop Metal یا ۳D Systems می‌رفت.

درحالی که هیچیک از آن ادغام‌ها محقق نشد، این فعالیت ادغامی روشن کرد که بازیگران برتر صنعت به ضرورت ادغام (M&A) برای تجمیع منابع کلیدی برای رفع نیازهای پیچیده فزاینده مشتریان به اندازه کافی اعتقاد دارند؛ درحالی که وبسایت «آی‌دی تِک» بررسی کرده که آیا صنعت «فناوری ساخت افزایشی» در مرحله تثبیت است یا خیر. به هر حال سال ۲۰۲۴ سال کلیدی خواهد بود تا ببینیم آیا در نهایت فعالیت‌های مهم M&A محقق می‌شود یا خیر.

برای چند شرکت چاپ سه بُعدی، توجه بیشتری به فعالیت‌های «ادغام و تملک» وجود دارد؛ زیرا شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز، چالش‌هایی را برای جذب مشتری ایجاد می‌کند. ادغام منابع بین شرکت‌ها می‌تواند راه مهمی برای پرداختن به این موضوع باشد. با این حال، لازم است شرکت‌های چاپ سه بُعدی چالش‌های اصلی را هدف قرار دهند که همچنان کاربران فناوری‌های افزایشی را آزار می‌دهد تا پذیرش چاپ سه بُعدی را به‌طور موثر افزایش دهند. این چالش‌ها شامل نگرانی‌های مربوط به ظرفیت، چاپ و کیفیت مواد، مسائل مربوط به‌صدور گواهینامه و مشکلات ادغام جریان‌های کاری پیچیده در زنجیره‌های تامین موجود است.

این مسائل موجب افزایش مداوم نوآوری در چاپ سه بُعدی شده است؛ به‌ویژه فناوری‌های چاپ سه بُعدی، که وبسایت «آی‌دی تِک» به‌طور قابل توجهی در گزارش خود آن را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ علاوه بر این، با توجه به اینکه کاربران نهایی بسیار مرتبط، مانند تسلا و اپل، به‌طور عمومی چاپ سه بُعدی را برای برنامه‌های کاربردی با حجم متوسط و بالا دنبال می‌کنند، مشتریان همچنان ارزش پیشنهادی را که چاپ سه بُعدی برای زنجیره تامین خود ارائه می‌دهد، مشاهده می‌کنند. این وعده به پیش‌بینی بازار چاپ سه بُعدی ۱۰ ساله وبسایت «آی‌دی تِک» کمک می‌کند، که پیش‌بینی کُند این بازار تا سال ۲۰۳۴ از ۴۹ میلیارد دلار فروش سخت‌افزار و مواد فراتر خواهد رفت.

پیش‌بینی‌های بازار تولید افزایشی

گزارش جدید وبسایت «آی‌دی تِک» در مقاله «چاپ سه بُعدی و ساخت افزایشی ۲۰۲۴-۲۰۳۴: فناوری و چشم‌انداز بازار» به دقت بازار را با ۸۰ خط پیش‌بینی در ۱۷ دسته فناوری مختلف، چهار دسته مواد اصلی و هشت زیرمجموعه تقسیم می‌کند. این پیش‌بینی‌های سخت‌افزاری و مواد، نصب‌های آینده، فروش واحد سخت‌افزار، درآمد سخت‌افزار، تقاضای انبوه مواد و درآمد مواد را تحلیل می‌کند؛ علاوه بر این، وبسایت «آی‌دی تِک» مطالعات جامعی را در زمینه محک زدن فناوری، بررسی و مطالعات موردی حوزه‌های کاربردی حیاتی، بحث مفصل درباره زمینه‌های کمکی صنعت «فناوری ساخت افزایشی» و تحلیل عمیق بازار و اقتصادی ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این بازار، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

توضیحات:

*ساخت افزایشی یا "additive manufacturing" که به اختصار AM نامیده می‌شود، به فرایند ساخت قطعات سه بعدی از لایه‌های دو بعدی بر روی یکدیگر، براساس یک نقشه کامپیوتری، گفته می‌شود. هر جسم و هر طرح سه بُعدی، متشکل از تعداد زیادی لایه‌های دو بُعدی است که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

*ادغام و تملک (M&A) معاملاتی هستند که در آن مالکیت شرکت‌ها یا واحدهای عملیاتی آن‌ها ازجمله تمام دارایی‌ها و بدهی‌های مرتبط به واحد تجاری دیگری منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها