یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
تاریخ شفاهی طنز ظرفیت بی‌نظیری دارد

قم – یک نویسنده با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی طنز بی‌نظیر است، گفت: ظرفیتی که تاریخ شفاهی و به‌خصوص تاریخ شفاهی طنز دارد، بی‌نظیر است.

رضا عیوضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، اوایل سال ۹۸ تحقیقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که افرادی در دهه ۵۰ و ۶۰ کار طنز می‌کردند و غالباً کارهای طنز این هنرمندان سمت و سوی مبارزاتی داشت و با کارهای هنری اهدافشان را جلو می‌بردند.

وی ادامه داد: کسی که شعر طنز می‌سروده، شعرش در مسیر انقلاب بوده است. کسی که تئاتر و سرود و حتی پادکست صوتی کار می‌کرده است در راستای مبارزه انقلابی فعالیت انجام می‌داده است.

این نویسنده تاکید کرد: از بین افراد ما یکی از شاخص‌ها به نام آقای نوبخت را انتخاب کردیم و مفصل‌تر به آن پرداختیم و حدود ۳۰ جلسه مصاحبه با او انجام دادیم که پیاده‌سازی و تدوین خاطرات آن نتیجه‌اش کتاب تریلی تئاتر شد.

عیوضی افزود: ما برای کتاب به قالب‌های مختلفی فکر کردیم. چون خود شخصیت آقای نوبخت شخصیت خاصی است و اصولاً یک طنزپرداز هستند و مدل صحبت ایشان بسیار جذاب است، به این نتیجه رسیدم بهترین قالبی که می‌شود مطالب را منتقل کرد قالب گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: ظرفیتی که تاریخ شفاهی و به خصوص تاریخ شفاهی طنز دارد بی‌نظیر است. ما در قم این رصد را انجام دادیم اما به نظرم اگر در دیگر شهرهای ایران این تحقیق انجام شود و افرادی که دغدغه دارند سراغ این کار بیایند، قطعاً به نتایج خوبی خواهند رسید چون طنزپردازی و شوخی در رگ و خون ایرانی‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها