پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
شعر «ژرفا» در تاریخ خواهد ماند

قم - رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه شعر استاد ژرفا به قرآن و حدیث و محتوای غنی اسلامی گره خورده است، گفت: شعر ژرفا در تاریخ خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب شامگاه پنج‌شنبه در آیین نکوداشت سید ابوالقاسم حسینی ژرفا در شب میلاد امیرمؤمنان علی (ع) که در سالن شیخ طوسی ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی قم، برگزار شد، گفت: آقای ژرفا را کسی از ژرفا نمی‌شناسد، همه ظاهرش را می‌بینند. ایشان خیلی عمق دارد اما آنچه در ظاهرش می‌بینیم یک دنیا صفا و صداقت و صراحت است و همدلی و همراهی که در کار دارد.

وی تاکید کرد: استاد ژرفا این سال‌ها دست ما را در مدرسه اسلامی هنر گرفت و هیچ وقت خودش را مانعی در راه ما قرار نداد و هیچ منیت و خود محوری نداشت.

نواب ادامه داد: سر ماندگاری مثنوی، سعدی و حافظ در بین همه شعرا چیست؟ چون این‌ها خودشان را به قرآن گره زدند و قرآن هم کتاب ماندگاریست این‌ها هم ماندگار شدند. شعر ژرفا در تاریخ خواهد ماند، چون شعرش به قرآن و حدیث و محتوای غنی اسلامی گره خورده است. شعر ایشان به کتاب ابدیت گره خورده است.

رئیس هیات امنای دانشگاه ادیان و مذاهب، تصریح کرد: همه به حوزه انتقاد می‌کنند اما چرا برآیند حوزه در تولیدات فرهنگی نقصی ندارد و سرآمد است؟ درست است که سازمانی همکاری نمی‌کند اما تک ستاره‌هایی در حوزه هستند که بار همه را بر دوش می‌کشند. حوزه در ادبیات کم دارد اما یکی مثل محدثی و ژرفا ظهور می‌کند و یک نقیصه را در حوزه برآورده می‌کنند. آقای ژرفا یکی از آن ستاره‌هاست که ضعف حوزه را در زمینه ادب و قلم جبران می‌کند.

شعر «ژرفا» در تاریخ خواهد ماند

ژرفا پیشکسوتی بود که پیشکسوت سازی نکرد

در ادامه حجت‌الاسلام امیر جوان آراسته رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: همه ما یک ارادت قبلی و قلبی به استاد داریم و این فرصت را برای دانشگاه ادیان مغتنم می‌دانیم. توفیق داشتم سال‌ها در محضر استاد باشم و سال‌های اخیر روابط نزدیک‌تری بود و در جنبه‌های مختلف از ایشان یاد گرفتم و آموختم.

وی بیان کرد: جنبه‌های علمی، پژوهشی، ترجمه‌ای و ساحت اخلاق و ادب و تواضع و حسن و خلق ایشان به یاد ماندنی و تاثیرگذار است. در عرصه مباحث علمی حقوق را در دانشگاه بهشتی خواند و بعد از آن پیشنهاد خوبی در دانشگاه‌های تهران داشت اما فضای دانشگاه را رها کرد و به حوزه آمد.

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: چون استاد ژرفا گمشده‌ای داشتند اینجا به دنبال آن آمدند. این نشان می‌دهد انسانی که هدفمند کار کند وقتی به حوزه می‌آید یک سیر برای خودش تعریف کرد.

جوان آراسته تاکید کرد: مفید بودن این نیست که در جریان‌های شناخته شده باشید. انسان می‌تواند مفید باشد و جریان آفرین باشد به جای اینکه جریان‌ها او را با خود ببرند. ایشان فتح باب کردند، خودش را فدا می‌کند تا مسیر جدیدی برای علاقه‌مندان باز کند. یکی از برکات استاد همین ترجمه «الغدیر» بود که سالیان متمادی برای این اثر گران سنگ وقت گذاشت. الغدیر یکی از آثار باقیات الصالحات ایشان خواهد بود که قریب ۱۰ سال از بهترین دوران زندگی خودش را برای آن صرف کرد با دقت ترجمه کردند.

وی در پایان گفت: ایشان استاد پیشکسوتی هستند که پیشکسوت سازی نکردند و این یکی از جلوه‌های اخلاقی استاد ژرفا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها