شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
احیای فرهنگ کتابخوانی نیازمند حمایت مسئولان/ قفسه کتاب در اماکن عمومی نصب شود

مرکزی- یک نویسنده اراکی بر لزوم احیا و توسعه فرهنگ مطالعه از سوی مسئولان تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم تعبیه کتاب در مراکز عمومی همچون ایستگاه‌های اتوبوس می‌تواند یک اقدام مناسب برای ترغیب مردم به کتابخوانی باشد.

سایه قهیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، افزود: مسئولان باید آنگونه که شایسته است از کتاب و کتابخوانی هواداری کنند.

این نویسنده که نخستین کتاب خود را درسال‌جاری چاپ و منتشر کرد، افزود: برای افراد و علاقه‌مندانی که پای در این عرصه می‌گذارند حمایت تصمیم‌گیران و مجریان دولتی بسیار انگیزه بخش است و آنها را برای ادامه حرکت در این مسیر تشویق می‌کند.

او ابراز داشت: من به عنوان یک نویسنده نوپا که هنوز شناخته نشده برای چاپ کتاب خود، بدون بهره‌گیری از کمک هیچ حامی مالی هزینه کردم و امید آن داشتم که حداقل دستگاه‌های دولتی از خرید کتابم استقبال کنند.

قهیه‌ای گفت: پس از انتشار کتاب تنها یکی دو ارگان اقدام به معرفی آن در قالب برگزاری نمایشگاه، مصاحبه یا … کردند و یک مؤسسه گردشگری نیز مبادرت به خرید چند نسخه کتاب کرد.

او افزود: اما جای خرسندی است که در نمایشگاه برگزارشده؛ همشهریان با خرید کتاب این امید را در دل من و نویسندگان دیگر زنده کردند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: البته معتقدم نویسندگان هم باید سوژه‌های نو و متناسب با شرایط روز و ذائقه مخاطب انتخاب کنند تا جایی در میان مردم داشته باشند.

قهیه‌ای گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی شاید بسیاری از مردم تمایل به تهیه کتاب داشته باشند اما توان خرید آنها محدود شده و می‌طلبد راهکارهایی از سوی سیاستگذاران و مسئولین اتخاذ شود که فرهنگ مطالعه در هیاهوی مشکلات اقتصادی رنگ نبازد.

او توضیح داد: اعتقاد دارم تعبیه کتاب در مراکز عمومی همچون ایستگاه‌های اتوبوس می‌تواند یک اقدام مناسب برای ترغیب مردم به کتابخوانی باشد. علاوه براین؛ ادارات دولتی می‌توانند با خرید تعدادی کتاب با موضوعات مختلف و قراردادن آنها در قفسه‌هایی در کنار بروشورهای گوناگون برای مراجعه کنندگان امکان مطالعه را فراهم سازند.

او اضافه کرد: اگر بسته‌هایی که تحت عنوان هدیه و… در مراسمی که توسط دستگاه‌ها و ارگان‌ها برگزار می‌شود حاوی کتاب باشد، هم دریافت‌کنندگان را با یک رویکرد نوین و مطلوب مواجه کرده و آنان را به مطالعه تشویق می‌کند.

به گفته این نویسنده برگزاری نمایشگاه‌هایی با ۵۰ درصد تخفیف (واقعی) در محل‌ها و مناسبت‌های متعدد از تدابیر دیگری است که مسئولین می‌توانند از آن بهره‌مند شوند تا مردم را برای ورود به راه مطالعه حمایت کنند.

کتاب «سایه‌های زندگی» به قلم این نویسنده مشتمل بر ۴داستان اجتماعی است.

سایه قهیه ای پیش از این داستان‌های کوتاهی را به رشته تحریر درآورده بود. او در نظر دارد کتاب‌های بعدی خود را پس از طی مراحل موردنیاز چاپ و منتشر سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها