سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
۲۰۲۴؛ سال چالش‌های نشر سنتی و مدرن

باگذشت دو هفته از آغاز سال ۲۰۲۴، صنعت نشر همچنان با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند و مهم‌ترین آن ایجاد تعادل بین جنبه‌های سنتی نشر با ظرفیت مخرب فناوری‌های نوظهور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از بی‌ان‌ان، در سالی که گذشت، صنعت نشر کتاب، تغییرات قابل توجهی را پشت سرگذاشت؛ از مبارزات قانونی بر سر ممنوعیت کتاب گرفته تا بهره‌مندی بحث‌برانگیز از هوش مصنوعی در صنعت نشر، این صنعت هزارتو، چالش‌ها و دگرگونی‌های زیادی را طی کرد.

حق تحت فشار «آزادی مطالعه»

براساس داده‌های اولیه دفتر «آزادی فکری» چالش‌های گزارش‌شده حوزه کتاب ۲۰ درصد افزایش یافته و رکورد سال ۲۰۲۲ را پشت سرگذاشته است؛ بنابراین جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینویز، لایحه‌ای را امضا کرد که در آن بودجه ایالتی برای کتابخانه‌هایی که کتاب‌ها را به دلایل حزبی حذف می‌کنند، نگه می‌دارد. با این حال، این امر مانع از آن نشد که برخی از کتابخانه‌های ایالتی به‌دلیل ممنوعیت کتاب، عضویت خود را از انجمن کتابخانه‌های آمریکا (ALA) پس بگیرند. با وجود تشدید تنش‌ها، سازمان‌هایی مانند PEN آمریکا به مبارزه خود برای «آزادی خواندن» ادامه دادند و پیروزی قابل‌توجهی در جلوگیری از قانون جدید ایالت آیووا به ثبت رساندند که کتاب‌هایی که جنسیت را به تصویر می‌کشد و دستورالعمل‌های مربوط به «هویت جنسیتی» و «گرایش جنسی» را برای دانش‌آموزان ممنوع می‌کرد، تا کلاس ششم ممنوع کرد.
 

وقتی صنعت با نبردهای قانونی روبه‌رو می‌شود

درسالی که گذشت، صنعت نشر آمریکا در غم از دست دادن آدرین وان، رئیس انتشارات «بلومزبری» ایالات متحده آمریکا، و کیسی مک اینتایر، کارشناس تبلیغاتی که به ناشر تبدیل شده بود، سوگوار بود. انتشارات «اشت» نیز با سازماندهی مجدد در وضعیت قابل توجهی قرار گرفت و دفتر این انتشارات در امریکا و انگلیس ادغام شد. با این حال، این تغییرات داخلی تحت‌الشعاع مبارزات قانونی قرار گرفت، زیرا کمیسیون تجارت فدرال (FTC) یک شکایت ضدانحصار علیه «آمازون» به اتهام حفظ انحصار غیرقانونی تنظیم کرد. در یکی دیگر از پیشرفت‌های حقوقی مهم، آرشیو اینترنت، به‌دلیل سیاست امانت‌دهی دیجیتالی کنترل‌شده و نقض حق کپی، مجرم شناخته شد.

فشارهای مالی و تغییرات ساختاری

فشارهای مالی، انتشارات «هارپر کالینز» را به سمت کوچک‌تر شدن و تجدید ساختار ازجمله توقف چاپ برخی از کتاب‌های این انتشارات سوق داد. انتشارات «اسکولاستیک» نیز ناچار به توقف برخی مجموعه کتاب‌های مختلف به‌دلیل فشارهای قانونی و تاثیر آن بر عملکرد مالی این انتشارات شد که واکنش‌های منفی را به دنبال داشت. انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» نیز پس از خریدهای ناموفق، خروج مدیران برجسته و تغییرات ساختاری در شرکت، دستخوش تغییرات قابل توجهی شد.

نگاه به آینده صنعت نشر

باگذشت دو هفته از آغاز سال ۲۰۲۴، صنعت نشر همچنان با چالش‌هایی که ذکر شد دست و پنجه نرم می‌کند و مهم‌ترین آن ایجاد تعادل بین جنبه‌های سنتی نشر با ظرفیت مخرب فناوری‌های نوظهور است. بحث درباره نقش هوش مصنوعی در نشر همچنان یک موضوع داغ باقی می‌ماند، زیرا این صنعت به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از مزایای آن و کاهش اختلالات احتمالی است. از آنجایی که کتابخانه‌های سراسر جهان در تلاش برای پُرکردن شکاف دیجیتال، دیجیتالی کردن سوابق تاریخی و ارائه سرپناه به بی‌خانمان‌ها هستند، تمرکز بر مشارکت جامعه، پایداری و سازگاری با فناوری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد سال جدید، سالی حیاتی برای صنعت نشر کتاب باشد، زیرا نتایج آن آینده صنعت نشر، دسترسی آزاد به اطلاعات و پذیرش فناوری‌های جدید را شکل می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها