یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
دایرة المعارف قابل توجه فلسفه معاصر

حسین کلباسی: این کتاب از نظر شمول و احاطه، یک دایرة المعارف قابل توجه برای فلسفه معاصر است. یک نگاه دقیقی را نسبت به جریان های فلسفی معاصر به دست می دهد. مورد بعدی، دسته بندی و هندسه خوب این کتاب است. هم چنین کتاب به لحاظ ارجاعات، پُر ارجاع است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «ما و فلسفه های معاصر غرب» به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این نشست کتاب «درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مالک شجاعی جشوقانی دبیری این نشست را برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می‌آید.

«درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب» دغدغه دوره دانشجویی من بوده است

محمد اصغری مولف کتاب «درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب» اظهار داشت: این کتاب، دغدغه دوره دانشجویی من بوده است. در دوران دانشجویی ما و در دوره کارشناسی معمولاً تنها به فلسفه هایدگر اشاره می شد و به سایر فلاسفه معاصر توجه نمی شد. من همیشه دغدغه داشته ام که اکنون فلسفه در چه وضعیتی قرار دارد؟

وی افزود: همیشه این را به دانشجویانم نیز گفته ام که ما از وضع موجود به سمت گذشته برویم. علت اینکه بحث معاصر را انتخاب کرده ام این است که فلسفه های معاصر، مسائل روز ما هستند. شیوه زیست ما به مفاهیم و اندیشه ها گره می خورد.

او در پایان گفت: سعی می کنم نقدهایی که به کتاب وارد می شود را در ویراست سوم مورد توجه قرار دهم.

«درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب» یک دایرة المعارف قابل توجه برای فلسفه معاصر است

حسین کلباسی اشتری از اساتید دانشگاه، بیان داشت: باید ستایش کرد کسی را که دست به تالیف در فلسفه معاصر زده است. این کتاب از نظر شمول و احاطه، یک دایرة المعارف قابل توجه برای فلسفه معاصر است. یک نگاه دقیقی را نسبت به جریان های فلسفی معاصر به دست می دهد. مورد بعدی، دسته بندی و هندسه خوب این کتاب است. هم چنین کتاب به لحاظ ارجاعات، پُر ارجاع است. کتابنامه بسیار مفصلی در آخر کتاب وجود دارد. از سوی دیگر، حجم منابع غیر فارسی قابل توجه است. عرضه منصفانه جریان های فلسفی به چشم می خورد.

وی افزود: تفکر جدید با عنوان جدید ریشه در قرون وسطی و سنت های قبل از خودش دارد. تفاوت علم با فلسفه این است که فلسفه منسوخ نمی شود. این کتاب شمول قابل توجهی دارد اما یک افتادگی های غیرعمدی هم در آن دیده می شود. پیشنهاد می کنم که یک واژه نامه تخصصی هم به کتاب اضافه شود. این کتاب دَوَران بین آموزش و پژوهش است.

فلسفه تاریخ مند نیست

عبدالرزاق حسامی فر از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: این کتاب تلاش هوشمندانه و توانمندانه مولف است که به خوبی نیازی که در آموزش فلسفه معاصر بوده است را درک کرده است. هرگز نمی توان گفت که فیلسوفان معاصر نسبت به فیلسوفان گذشته فیلسوف تر هستند. فلسفه تاریخ مند نیست. هیچ فیلسوفی از عرصه تفکر فیلسوفی خارج نمی شود. نمی توان گفت فلسفه معاصر اولویتی به فلسفه های گذشته دارد.

وی افزود: این کتاب ابتدا با این هدف نوشته شد که یکی از دروس آموزشی فلسفه را پوشش دهد اما تغییراتی در سرفصل ها داده شد و با این تغییرات، کتاب در سرفصل جدید قرار نمی گیرد. در پیشگفتار کتاب از تعبیر فلسفه قاره ای استفاده شده است اما در بخش اول به فلسفه اروپایی تعبیر کرده اند. در چند جای کتاب هم اشکال ویرایشی وجود دارد.

در کتاب فلسفه را سفر تلقی کرده‌اند که بسیار نگاه مثبتی است

مصطفی شهرآیینی از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: عنوان کتاب، فلسفه معاصر است ولی از ابتدا تا انتها بین فلسفه های معاصر و فلسفه معاصر در تردد هستند. اگر متنی به زبان بومی و ملی در نیاید آن تفکر در جان ما اثر نمی گذارد.

وی افزود: در متن کتاب، تعداد واژه های لاتینی زیاد است. در جاهایی مشکلات نگارشی وجود دارد. در کتاب، فلسفه را سفر تلقی کرده اند که بسیار نگاه مثبتی است. در بعضی جاها به نوعی حکم صادر کردن و پیش داوری دیده می شود. امیدوارم در ویراست بعدی به ویرایش محتوایی توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط