شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» منتشر شد

جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» نوشته رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» نوشته رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

دفتر اول از کتاب «بررسی صریح ماجرای علامه و انقلاب: تقابل یا حمایت؟» به پژوهش تاریخی-تبیینی در خصوص نسبت علامه و انقلاب اختصاص دارد. محور این کتاب، پاسخ به شبهاتی است که از سوی چند تن از محققان معاصر در خصوص این موضوع مطرح شده است.

بعضی از این محققان مانند دکتر دینانی در صدد القای شبهه نبوده‌اند و برداشت ناصواب از برخی خاطرات آنان موجب پیدایش شبهه شده است. برخی‌ها مانند مرحوم حکیمی تنها به نقل شایعه‌ای بسنده کرده‌اند و همین شایعه بسترساز ایجاد شبهه در خوانندگان شده است. برخی‌ها مانند دکتر سید حسین نصر و استاد سیدمصطفی محقق داماد خاطراتی (مستقیم یا غیرمستقیم) از علامه نقل کرده‌اند و این خاطرات، شبهاتی را در ذهن خواننده رقم زده است. و در کنار همه آنان، محسن کدیور با دسته‌بندی این خاطرات و شایعات، و دسته‌بندی برخی موارد مبهمِ موجود در دیگر کتب تاریخی، صورت‌بندی جامعی از موضوع عرضه کرده است.

طبق آنچه کدیور ارائه می‌کند، این بی‌مهری متقابل در سال‌های پیش از انقلاب نمودهای مختلفی یافته و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز ضمن تشدید، به صورت‌های مختلفی خود را نشان داده که بارزترین و موجزترین شکل آن، جملۀ منسوب به علامۀ طباطبائی است که «این انقلاب یک شهید داشت و آن هم اسلام بود.»

اما این کتاب تحقیقی، به شبهات مطرح شده پاسخ می‌دهد و رابطه علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی را به درستی و بر مبنای اسناد روایت می‌کند.

رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب نویسندگان این مجموعه، در دفتر دوم تلاش کردند به بخش دیگری از شبهاتی که در سال‌های اخیر درباره علامه طباطبایی به وجود آمده، به وسیله مستندات و گفت‌وگو با نزدیکان علامه پاسخ دهند. گفتوگو با افرادی چون منصوره روزبه همسر علامه، آیات ارجمند علی‌اکبر مسعودی خمینی، هادی دوست‌محمدی، حسن رمضانی، صدرالدین حائری شیرازی و حجج‌اسلام سید محمدصادق قاضی طبابایی، سید حمید روحانی، مرتضی آخوندی، روحااله خائری شیرازی، هادی غفاری و حمیدرضا نقاشیان.

در بخشی از کتاب به سابقه مخالفت حکمت‌آموزی در حوزات علمیه، پیشینه تدریس فلسفه توسط علامه و امام اشاره شده است. در بخشی دیگر از کتاب، چهار روایت از علامه طهرانی، آیتالله مصباح یزدی، آیت‌الله منتظری و حجت‌الاسلام علی دوانی را مشاهده میکنیم. مؤلفان علت سردشدن رابطه امام با آیت‌الله بروجردی و در نهایت جمع‌بندی و نتیجه‌گیری موضوعات موجود در کتاب را در صفحات پایانی بیان کردند.

جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» در ۳۲۰ صفحه و در قطع رقعی از سوی انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها