پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
توجه به نویسندگان جوان باعث ارتقای سطح کیفی کتاب‌های کودک‌ونوجوان می‌شود

قم – برگزیده جشنواره بین‌المللی کتابِ «سلام» با اشاره به اینکه باید به نویسندگاه جوان بها داد، تاکید کرد: بها دادن به نویسندگان جوان باعث ارتقای سطح کیفی کتاب‌های کودک‌ونوجوان می‌شود.

لعیا اعتمادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در پاسخ به این سؤال که «آینده این بخش از ادبیات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: بسته به نگاه ناشران و دست‌اندرکاران چاپ و نشر و البته تا حدودی هم جشنواره‌ها دارد.

وی افزود: داستان خوب در زمینه مقاومت و پایداری برای کودکان و نوجوانان کم و انگشت شمار است و همان تعداد کم هم توفیق دیده شدن پیدا نکرده است.

برگزیده جشنواره بین‌المللی کتابِ «سلام» تصریح کرد: عشق و علاقه به کودک و نوجوان از یک طرف و کمبود کتاب‌های مناسب با فرهنگ و نگاه جامعه ما به کودک و نوجوان از طرف دیگر به طور کلی وجود کتاب‌های بازی و ترجمه‌ای ضعیف و نامناسب هر نویسنده متعهدی را ترغیب به نوشتن کتاب می‌کند، حالا چه برای کودکان و چه بزرگسالان و من هم از این امر مستثنی نیستم.

اعتمادی اضافه کرد: مفاهیم مقاومت، ایستادگی، شجاعت و شهامت از مفاهیم آرمانی است و به طبع نوشتن کتاب در این مورد توسط هر نویسنده‌ای امکان‌پذیر نیست و کسی می‌تواند در این زمینه بنویسد که دغدغه آن را داشته باشد.

وی درباره رمان «گوشواره آلبالویی» تصریح کرد: بخشی از این رمان که مربوط به زندگی خانوادگی شخصیت‌ها بود، برآمده از زندگی شخصی پدر و مادرم و عواطف و احساسات زندگی خودمان بود. در مورد شخصیت ریحانه سادات یکی از شخصیت‌های داستان، خیلی به کودکی خودم شبیه است اما در مورد سوژه باید بگویم که کاملآ اتفاقی به ذهنم رسید و چون دیدم در این مورد کتابی ندیده و نخوانده‌ام گفتم پس جای کار دارد و شروع به نوشتن کردم.

اعتمادی یادآور شد: البته این رمان؛ اولین رمان من بود و موقع نوشتن آن وسواس زیادی داشتم و برای همین در تمام مراحل نوشتن با تک‌تک شخصیت‌ها زندگی کردم و حوادث را حس کرد و به طور کلی به عنوان اولین رمان تجربه شیرین و خوبی داشتم و حس و حال خاصی که پیش از این به جز تعدادی از کارهایم با بقیه آن‌ها این حس و حال را نداشتم.

این نویسنده درباره ارتقای سطح کیفی کتاب‌های کودک‌ونوجوان افزود: بها دادن به نویسندگان کودک‌ونوجوان جوان این مهم را تحقق می بخشد. ما در کشورمان در زمینه کودک‌ونوجوان نویسندگان پیشکسوت زیادی داریم که سالیان سال در این عرصه درخشیده‌اند؛ کتاب‌های زیادی چاپ کرده‌اند و در جشنواره‌ها بسیار از آن‌ها تجلیل شده است. فکر می‌کنم حالا وقت آن رسیده که ناشران و متولیان کتاب کودک‌ونوجوان کمی هم به جوانان و تازه واردها میدان بدهند و در کنار آن عزیزان پیشکسوت، ما جوانان را هم ببینند تا پیش از پیش خودمان را باور داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها