یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بخش علمی برگزار شد

کرمانشاه- بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بخش علمی به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ظهر یکشنبه در پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی اظهار کرد: برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی در بخش علمی به صورت مستقل از بخش بومی برای نخستین بار برگزار شده است که در مرحله اولیه ۵۴ اثر برای شرکت در بخش علمی مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارسال شد که در این ایین اختتامیه آثار برتر معرفی می شوند.

محمد خیاط زنجانی با اشاره به اینکه برگزیدگان بخش بومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم پیش از این در استان یزد معرفی و تجلیل شده بودند، افزود: طی نشست هایی که با حضور کارشناسان در حوزه قصه گویی در روزهای گذشته برگزار شد که امید است نتایج این نشست و جشنواره سبب ظهور پژوهشگران و متخصصان در حوزه قصه گویی در کشور شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: قصه‌گویی یک روش موثر در یادگیری و همچنین بهترین راه برای انتقال مفاهیم به زبان ساده تر است که خانواده ها باید برای آموزش سبک زندگی به فرزندان خود از این روش استفاده کنند.

خیاط زنجانی در ادامه به اهمیت قصه گویی در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن کریم به عنوان کامل‌ترین کتاب آسمانی در قالب قصه بیان شده و در اهمیت قصه پردازی توجه خداوند در قرآن کریم به خوبی قابل مشاهده است که این نشان از کارکردهای فراوان قصه در پرورش شخصیت افراد دارد.

قصه‌گویی به عنوان عاملی اثر بخش در جامعه باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد

در ادامه این مراسم محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه به اهمیت قصه‌گویی اشاره و اضافه کرد: یکی از مهمترین گام ها برای انتقال ارزش و مفاهیم تجه به امر قصه گویی و رواج در جامعه است چراکه قصه گویی به نحوی بازتابی از فرهنگ و تمدن یک ملت بوده و ماهیت هر کشور و جامعه به واسطه قصه گویی و زنده نگهداشتن است.

وی خاطر نشان کرد: قصه‌گویی قدمتی دیرینه‌ای دارد که از گذشته تا امروز ادامه داشته که جشنواره‌های در این حوزه بهانه خوبی برای سوق دادن فضای فرهنگی جامعه به سوی قصه‌گویی و قصه پردازی خواهد بود.

استاندار کرمانشاه مخاطب اصلی قصه‌ها را کودکان و نوجوانان دانست و افزود: با این حال با توجه به حوزه قصه‌گویی می‌توان از این فرصت به عنوان یک موقعیت ارزشمند در راستای آموزش سبک زندگی ایرانی و اسلامی به قشر جوان در آینده استفاده کرد چرا که قشر کود و نوجوان امروز تاثیر بالایی از قصه گویی می‌پردازند.

صحرایی گفت: با برگزاری جشنواره‌های مربوط به حوزه فرهنگی و قصه‌گویی ارزش‌های والای فرهنگی، دینی و انقلابی به راحتی از طریق زبان قصه به نسل کودک و نوجوان قابل انتقال بوده و جوانان مطالبه‌گری در آینده تربیت خواهد کرد.

وی با تاکید بر تربیت قشر اندیشمند به واسطه قصه‌گویی و قصه پردازی برای نسل آینده، عنوان کرد: با توجه به اهمیت قصه‌گویی با هدف تربیت نسلی مطالبه‌گر می توان در مسیر تحقق ارزش‌های موجود در بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کرده و ادامه دهنده آرمان‌های امام راحل و خون شهدا بود.

استاندار کرمانشاه محتوای قصه‌ها را یکی از مهم‌ترین عامل تاثیرگذاری بر جامعه هدف خود دانست و بیان کرد: هرچه محتوا و قالب قصه‌ها مناسب‌تر باشد گیرایی بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند و باید توجه داشت که قصه گویی شاخصه‌های اصلی و اصیل ایرانی بوده که برگرفته از قصه های قرآنی بوده و باید این رویه ادامه دار باشد.

صحرایی در پایان تاکید کرد: با توجه به تاثیرات قصه بر جامعه و تربیت کودکان نقش مهمی در هدایت انسان‌ها داشته بنابراین باید بکوشیم که از این طریق مفاهیم آموزنده به ویژه برای نسل جوان امروزی تولید محتوا شود.

به گزارش خبرنگار ایبنا، در پایان این مراسم «فاطمه قانع» و «محمدرضا نجاریان» از استان یزد در بخش کتاب برای نگارش کتاب «معنویت در داستان کودکان» به عنوان برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی شدند.

در بخش پایان‌نامه «مولودالسادات حسینی سده» از استان اصفهان و «مینو منجزی‌ئیلاق» از استان لرستان موفق به کسب رتبه اول و دوم جشنواره قصه گویی شدند.

همچنین در بخش مقالات نیز «مریم و مینا فراهانی» از استان مرکزی رتبه اول بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی به دست آورد و «فهیمه مسلمی»، «رضا علی نوروزی» و «جابر افتخاری» از استان فارس به صورت مشترک رتبه دوم و در بخش مقالات رتبه سوم نیز به مقاله «سیده هاجر اکبری نودهی» و «آسیه تاج آبادی» از استان گیلان اختصاص پیدا کرد.

در بخش جستار بخش علمی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «سپیده داداش زاده» از استان البرز، «لیلا سپهری» از استان خوزستان و «ژیلا خاکپور» از استان مازندران رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها