یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
نویسنده و پژوهشگر برجسته همدانی تجلیل شد

همدان - استاد جهانپور نویسنده و پژوهشگر برجسته همدانی طی مراسمی با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی و بنیاد ایران‌شناسی همدان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر یکشنبه با مشارکت میراث فرهنگی و بنیاد ایران شناسی شعبه همدان، نکوداشت علی جهانپور، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت همدانی و تجلیل این استاد ارزنده صورت گرفت.

علی جهان‌پور متولد ۱۳۱۵ در همدان، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و پژوهشگر همدان‌شناسی است که ۴۷ سال سابقه تدریس در مدارس مختلف را دارد.

«همدان دروازه تاریخ»، «شکوه الوند»، «باغبان عرفان»، «از تبار پهلوانان» و «الوند کوه» از جمله کتاب‌هایی است که تاکنون از این نویسنده منتشر شده است.

از دیگر آثار وی می‌توان به تألیف بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی در نشریات مختلف و همکاری با صدا و سیما در زمینه تهیه برنامه‌های مستند تاریخی و ادبی اشاره کرد.

در این مراسم استاد علی جهانپور در سخنان خود ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم و قدردانی از مقام وی افزود: همه کتاب‌های من زمینه ایران شناسی دارد زیرا تاریخ ایران نیز زمینه‌ای از همدان دارد.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌های من دروازه تاریخ است زیرا همدان دروازه تاریخ ایران زمین است، تصریح کرد: همدان شهر مقدسی است که در اوستا نیز نیایشی دارد و بسیار اتفاق افتاده که با تیم‌هایی که به قله الوند رفتم بسیاری نیایش کرده و نماز هم خوانده‌اند.

این پژوهشگر برجسته همدانی ادامه داد: من قدردان شما در پاسداشت‌ها هستم و امیدوارم که بتوانیم در هویت‌بخشی و فرهنگ این مرزوبوم گام‌های بزرگی برداریم و موجب ماندگاری آن برای نسل‌های بعدی باشیم.

همدان انسان‌های بزرگی را در خود پرورانده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز اظهار کرد: استاد علی جهانپور عمری را در زمینه پژوهش صرف کرده و برای تعالی این مملکت تلاش کرده است.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه همدان با دارا بودن تاریخ و تمدن سه‌هزار ساله خود قطعه‌ای از ایران زمین است که می‌درخشد، افزود: هرچه بیشتر در همدان کاوش می‌شود، بیشتر به تمدن این دیار پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه همدان در تاریخ بلند خود انسان‌های بزرگی را پرورش داده است، گفت: همدان از بزرگان خود افراد زیادی را تحویل این مملکت داده که آنها توانسته‌اند مسیر بسیاری از افراد را تغییر دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: هم‌صدایی در ارج نهادن داشته‌های همدان در پیشکسوتان خیلی بیشتر است و وقتی اینها از همدان بگویند بسیار اثرگذار است و امروز اینها ستاره‌های آسمان همدان و ایران هستند.

وی تصریح کرد: قدردانی از بزرگانی چون اساتید بزرگ نشان از اهمیت به تاریخ و فرهنگ و بزرگان است که اگر چنین باشد گام‌های ما نیز در تلاش برای این سرزمین است.

معصوم علیزاده بیان کرد: ما باید برای نهادینه شدن فرهنگ قدرشناسی بزرگان تلاش کنیم تا همدان به جایگاهی که شایسته و بایسته است، برسد.

بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان و اساتید ضروری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به اینکه همدانی‌ها نعمتی چون رشته کوه الوند دارند و اگر تمدنی شکل گرفته مرهون کوه الوند است، گفت: همین الوند باعث شده که الهام بخش خیلی از بزرگان و اساتید باشد که همدان را نیز با کوه اسطوره‌ای الوند می‌شناسند.

مسعود ویژه بیان کرد: بسیاری از اساتید همدانی سعی دارند در تألیفات خود اشاراتی به کوه الوند داشته باشند و من نیز اولین کتابی که از استاد جهانپور خواندم، کتاب شکوه الوند بود.

وی اضافه کرد: ما از تجربیات اساتید پیشکسوت کمتر برخوردار هستیم در حالی که این تجربیات حاصل چندین سال تلاش و خون دل خوردن‌ها است که باید قدر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: گرامیداشت پیشکسوتان و اهالی فرهنگ احترام گذاشتن به فرهنگ خودمان است و این حداقل کاری است که ما در قدردانی از زحمات اساتید داریم.

آنچنان که بایسته است به بزرگان و اساتید توجه نکرده‌ایم

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان نیز با بیان اینکه آنچنان که باید به پژوهش، داشته‌ها و ذخایر بزرگ توجه نشده و قدردان نبوده‌ایم اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای به پژوهش و پژوهشگران توجه نشود، دچار خسران و زیان خواهیم شد.

محسن جانجان بیان کرد: هیچ جامعه‌ای در حوزه علمی، صنعتی، فرهنگی و… به توسعه نخواهد رسید مگر اینکه همه کارها بر بنیان پژوهش باشد.

وی با بیان اینکه استان همدان بزرگانی را در خود دارد که شاید بیشتر از سهمی که داشته باشند، دین خود را در پژوهش ادا کرده‌اند گفت: بر خود فرض می‌دانیم که قدرشناس عزیزانی باشیم که در حوزه پژوهش زحمت کشیده‌اند و با تالیفات خود گام‌های موثری را برداشته‌اند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان با تاکید بر اینکه قدردانی و تجلیل از پژوهشگران و بزرگان عرصه پژوهش ادامه خواهد یافت و از این اساتید یاد خواهیم کرد گفت: بر این اساس از پژوهش‌های آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در بنیاد ایران‌شناسی دانشنامه همدان در سه هزار صفحه و ۳۰ مدخل در حوزه‌های مختلف تالیف شده که در حال تدوین و چاپ است افزود: در اوایل سال بعد کتاب تقویم روزشمار استان همدان که توسط یکی از پژوهشگران استان در حال تالیف است، توسط یکی از پژوشگران استان در حال انجام است.

جانجان میراث ناملموس، هگمتانه تا همدان و دیار ملایر را از جمله تألیفات بنیاد ایران‌شناسی در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: باید قدردان پژوهشگران باشیم زیرا صدای پژوهشگر مانند چکش‌کار نیست که صدای آن بلند باشد پس نباید این باعث شود زحمات آنها زیاد دیده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها