شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کتاب «بررسی مسئله کیفیات ذهنی» روانه بازار نشر شد

کتاب «بررسی مسئله کیفیات ذهنی» اثر یاسر پور اسماعیل و احمدرضا همتی مقدم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بررسی مسئله کیفیات ذهنی» اثر یاسر پوراسماعیل و احمدرضا همتی مقدم در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۷۱ صفحه به چاپ رسید.

فرض کنید ما هر روز همه مواد غذایی مورد نیازمان را دریافت می‌کردیم، بی‌آنکه هیچ طعمی را احساس کنیم یا در محیطی دلپذیر و سرسبز زندگی می‌کردیم، بدون اینکه هیچ بویی را حس کنیم یا هیچ رنگی را ببینیم؛ مثل یک ربات که تجربه‌ای درونی از محیط اطراف خودش ندارد. آنچه در این صورت از دست می‌دادیم، همان است که فیلسوفان در اصطلاح به آن «کیفیات ذهنی» می‌گویند. پرسش‌های فلسفی زیادی در مورد این کیفیات مطرح می‌شود: این کیفیات چیستند؟ چه نسبتی با دیگر جنبه‌های ذهنی ما مثل جنبه‌های بازنمودی و تعقلی دارند؟ آیا اصلاً واقعیت دارند؟ اگر وجود دارند، نحوه وجودشان چگونه است؟

کتاب حاضر جستاری فلسفی درباره این کیفیات است. نویسندگان کوشیده‌اند به‌روزترین بحث‌ها و استدلال‌ها و نیز اشکال‌ها و پاسخ‌ها را به شیوه‌ای فهم‌پذیر صورت‌بندی کنند و در مواردی نیز به نقد و ارزیابی آنها بپردازند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «چیستی و مصادیق کیفیات ذهنی» به بررسی خصوصیات کیفیات ذهنی (ناگفتنی بودن، بی‌واسطگی و خصوصی بودن) پرداخته و به پرسش چه حالات ذهنی از کیفیت ذهنی برخوردارند؟ پاسخ داده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «متافیزیک کیفیت ذهنی» به پرسش‌های آیا کیفیت ذهنی وجود دارند؟ (حذف گرایی درباره کیفیات ذهنی و استدلال‌هایی به سود وجود کیفیات ذهنی) و کیفیات ذهنی چگونه وجود دارند؟ پاسخ داده و ماهیت متافیزیکی کیفیات ذهنی (نظریه داده‌های حسی، واقع‌گرایی مستقیم و بازنمودگرایی) را به رشته تحریر درآورده است.

«کیفیات ذهنی و فلسفه اسلامی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن دیدگاه ابن سینا، دیدگاه سهروردی و دیدگاه ملاصدرا شرح داده شده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط