چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
کرمان؛ شهر شهادت و مقاومت/ اینجا موکب‌ها هم به خون غلتیدند

کرمان- امروز چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود و گلزار شهدای کرمان مملو از جمعیتی بود که زائر شهید شجاع مقاومت بودند اما در یک اقدام کور تروریستی به خاک و خون کشیده شدند تا کرمان شهر خون و شهادت شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): از چند روز پیش با نزدیک شدن به سالروز شهادت حاج قاسم، موکب‌های متعددی در طول مسیر گلزار شهدا برپا شده بود تا از مردم و زائران گلزار شهدا پذیرایی کنند و هر موکب زائران را به چیزی مهمان می‌کرد، یکی چای و شیرینی، دیگری خرما و آش و برخی موکب‌ها نیز زائران را مهمان کتاب می‌کردند.

امروز در سالروز شهادت حاج قاسم که جمعیت بیش از روزهای گذشته بود، برای تهیه گزارش از موکب‌های فرهنگی به گلزار شهدای کرمان رفتم. شور و اشتیاقی در سطح شهر وجود داشت که مثالی زدنی بود، خیابان‌های منتهی به گلزار شهدای شهر کرمان، پیاده راه شدند و دو طرف خیابان موکب‌هایی به میزبانی همه شهرستان‌ها و استان‌ها برپا شده بود. آتشدان‌های ایستادهٔ بلند، جلوی موکب‌ها بود تا هم گرما داشته باشند و هم با چای آتشی از مردم پذیرایی شود.

نمی‌دانم چند موکب برپا بود اما تا چشم کار می‌کرد موکب بود و عاشقان مقاومت و سردار سلیمانی. زن، مرد، پیر و کودک با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف. در آن سیل جمعیت تنها از شماره عمودهای خیابان می‌توانستند بفهمند که کجا هستند تا توانند راه را پیدا کنند.

همه موکب‌ها از سوغاتی شهرشان آورده‌اند و از زائران پذیرایی می‌کنند، لبو و شلغم، آش‌های سنتی، قهوه عربی، پسته، دمنوش، غذاهای سنتی، نان توموشی و … از سوغاتی‌هایی بود که هیئت‌های مذهبی به همراه خود آورده بودند.

در این میان موکب‌های فرهنگی هم کتاب داشتند و کارشناس و مشاور و کارهای فرهنگی انجام می‌دادند. برخی موکب‌ها نیز کتاب‌های دفاع مقدس و مرتبط با مقاومت و سردار سلیمانی را به نمایش گذاشته بودند که برای عابران جذاب بود و بسیاری از زائران و عابران هم از فضای ایجاد شده لذت می‌بردند و هم کتاب می‌خریدند.

موکب بزرگ فرهنگ و ترویج کتابخوانی

یک موکب فرهنگی بزرگ دیگر هم توسط شرکت ملی مس ایران برپا شده بود که برای تمام گروه‌های سنی مناسب بود، یک جایگاه بزرگ در کنار این موکب برپا بود که در آن تئاتر، سرود و کتابخوانی برگزار می‌شد.

فعالیت‌های این موکب بزرگ شامل معرفی کتاب به همراه کارشناس کتاب، بازی‌های فکری و زیارت مجازی بود. با مسئول این غرفه صحبت کردم، ذوق بسیاری برای معرفی موکب و ارائه خدمت به مراجعان داشت.

الهام اناری، مسئول امور خانواده شرکت ملی صنایع مس ایران و مسئول غرفه کتاب گفت: غرفه ما شامل چهار قسمت، مشاوره دینی و فرهنگی، مشاوره کارآفرینی، مهدویت و روانشناسی خانواده است که هرک دام موضوعات مختلفی دارد که در خصوص آن صحبت می‌شود، اساتید متفاوتی در هر زمینه دعوت کردیم که در هر روز و هر ساعت می‌آیند و کار به صورت گفتمان است به این صورت که استاد می نشیند و مخاطب هم عامه مردم هستند و در مورد هر مسئله و مشکلی که دارند، صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶ عنوان کتاب آورده ایم، گفت: این کتاب‌ها در این قفسه‌ها توسط اساتید معرفی می‌شوند و در نهایت روز آخر همه کتاب‌ها به مردم اهدا می‌شود.

به گفته اناری، روانشاس‌ها در صحبت‌هایشان کتاب‌هایی معرفی می‌کنند که مخاطب جذب مطالعه آن کتاب می‌شود و این موضوع در امر کتابخوانی موثر است.

کرمان؛ شهر شهادت و مقاومت/ اینجا موکب‌ها هم به خون غلتیدند

مقر کتاب فعال مثل همیشه

موسسه مقر کتاب در کرمان را همه کتاب دوستان می‌شناسند، موسسه‌ای که به صورت تخصصی هشت سالی در زمینه کتاب فعال است، هانیه زارعی، مسئول غرفه مقر کتاب در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: موکب «مثل حاج قاسم» را برپا کرده‌ایم و در آن از فروش کتاب و مشاوره تخصصی در زمینه کتاب انجام می‌شود.

وی افزود: ما آرزو داریم که مردم کتابخوان شوند و کتاب در سبد خرید روزانه‌شان قرار گیرد همانگونه که نیازهای غذایی برطرف می‌شود، غذای روحی هم با کتاب برطرف شود.

زارعی تصریح کرد: کتاب‌هایی که در زمینه‌های مختلف داستانی، رمان و… که از سمت قم تایید شدند را در کرمان در مدارس و نمایشگاه ها پخش و معرفی می‌کنیم، کتاب ها در مدارس امانت داده می‌شوند که این امر در بحث کتابخوانی در مدارس موثر است.

به گفته‌ی این عضو مقر کتاب، هیئت دخترانه هم داریم که دور همی کتابخوانی و معرفی کتاب برگزار می کنیم.

وی در توصیه به دوستداران کتاب که می‌خواهند در مقر کتاب کرمان عضو شوند، گفت: آدرس ما بلوار جهاد، کوچه ۳۸ است که علاقه‌مندان می‌توانند در برنامه‌های ما شرکت کنند.

کرمان؛ شهر شهادت و مقاومت/ اینجا موکب‌ها هم به خون غلتیدند

کودکان و نوجوانانی که مبلغ کتاب بودند

محسن سلاجقه، مسئول فرهنگی غرفه حاج قاسم هم که با اشتیاق وصف ناشدنی به مراجعان پاسخ می‌داد در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: امسال با نوجوانان موسسه به اینجا آمده‌ایم که به عنوان سفیر کتاب، کتاب‌هایی که خواندند را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه همه کتاب ها عناوین خوب و متنوعی دارند، تاکید کرد: کتاب ها در حوزه سردار سلیمانی، شهدا، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم، داستان‌های ارزشی و کتاب‌های کودک و نوجوان هستند.

سلاجقه تصریح کرد: سومین سالی است که در سالگرد حاج قاسم، موکب فرهنگی و بحث فروش کتاب را داریم اما امسال سعی کردیم موکب پربارتری داشته باشیم و خوشبختانه استقبال مردم هم امسال بهتر بود.

کرمان؛ شهر شهادت و مقاومت/ اینجا موکب‌ها هم به خون غلتیدند

تلخ ترین روز کرمان

همه چیز خوب پیش می‌رفت، موکب‌ها خدمت رسانی می‌کردند و زائران در رفت و آمد بودند که ناگهان صدای مهیبی شنیده شد، مردم از پایین گلزار به بالا می‌دویدند برخی‌ها در راه فرار مصدوم شدند، غباری بزرگ دیده می‌شد و خط‌های تلفن قطع شدند هنوز مدت زیادی نگذشته بود که صدای انفجار دوم به گوش رسید.

آنچه دیده می شد، ماشین‌های آمبولانس و امداد و آتش نشانی بود، صدای داد و فریاد شنیده می‌شد، کم کم خبرها می‌رسید، در چشم به هم زدنی ۱۰۰ نفر شهید شدند، صد نفری که تا چند دقیقه پیش با هزار امید و آرزو به زیارت سردار سلیمانی آمده بودند، زمین غرق در خون بود، حتی موکب ها هم غرق در خون شده بودند.

به آن پیرمرد مهربانی فکر می‌کردم که به من چای تعارف کرده بود، به همه کسانی که با آنها مصاحبه کرده بودم، به غرفه‌های کتاب فکر می‌کردم به کودکانی که مبلغ کتاب بودند و حالا معلوم نیست کجا هستند.

ما به دی ماه پر حادثه عادت داریم

روز شهادت سردار سلیمانی مردم کرمان دوباره عزادار شدند، هنوز خاطره شهدای تشیع سردار سلیمانی از خاطر مردم کرمان پاک نشده بود که در آن مراسم بیش از ۷۰ نفر کشته شدند.

با حمله تروریستی بعد از ظهر امروز به گلزار شهدای کرمان تاکنون ۱۰۳ نفر از هموطنان شهید و ۲۱۱ نفر مصدوم شدند همچنین تمامی موکب‌ها تعطیل و برنامه‌های هفته مقاومت در گلزار شهدای کرمان لغو شدند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه مرادی US ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    خدا لعنت کنه عاملان این انفجار و شهادت مضلومانه هم وطتنان بی گناهمون. ان شاءالله عاملان این ترور وحشتناک به زودی شناسایی شوند و با نتقام قلبهای ما کمی قرار بگیرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها