یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
ثبت  اصالت فرش و گلیم استان کرمان در دایرةالمعارف ۷ جلدی

کرمان- می گویند رنگ‌ها، بو و مزه دارند و با دیدن رنگ و طرح جلد کتاب مزه کتاب چشیده می‌شود، اگر به نظر خوشمزه بیاید انتخاب می‌شود و گاهی هم اصلا به چشم نمی‌آید چه برسد به آنکه امتحان شود، پس شاید مهم است که کتاب چه رنگی باشد و این وضعیت یعنی اینکه طراحی جلد کتاب مولفه مهمی در جذب مخاطب است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در کتاب‌فروشی، کتاب‌های خوش رنگ و لعاب بیشتر دیده می‌شوند، بیشتر به واسطه مشتری‌هایی که نمی‌دانند دنبال چه هستند، ورق می‌خورند و در نهایت پر فروش‌تر می‌شوند. در این مرحله طرحی‌های حرفه‌ای و با اصالت می‌تواند تعیین کننده باشد.

نه تنها رنگ، بلکه فونت، وزن، نوع کاغذ، محتوا و پارامترهای زیادی در فروش یک کتاب مؤثر است اما رنگ و جلد کتاب اولین چیزی است که چشم مخاطب کتاب را هدف قرار می‌دهد.

مهلا میرزایی مدرس دانشگاه، طراح گرافیک، طراح جلد کتاب و پژوهشگر است که چندسالی در کرمان دست به کارهای ماندگاری زده است، کارهایی که شاید آنطور که شایسته است از آنها یاد نشده، پژوهش‌های ماندگار و اصیل، آنالیز فرش و گلیم سنتی استان کرمان و طراحی جلد کتاب از خدمات ارزشمند این بانوی هنرمند است.

این طراح جلد کتاب با بیان اینکه جلد کتاب مثل یک ویترین برای نمایش محتوای کتاب است، گفت: جلد کتاب اولین مواجه مخاطب با کتاب است و در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: طراحی جلد ۱۰۰ درصد به فروش کتاب کمک می‌کند، چیزی که به نویسندگان توصیه می‌کنم این است که طراحی جلد را دست کم نگیرند چون برخی از افراد به دلیل طراحی جلد، آن کتاب را خریداری می‌کنند.

به گفته این طراح گرافیک، توجه به رنگ کتاب، مخاطب، نقطه عطف کتاب از پارامترهای او برای طراحی جلد کتاب است.

او گفت: بالاخره گاهی هم پیش می‌آید که نویسنده و ناشر توجیه نیستند و وقت و هزینه نمی‌گذارند و در نتیجه مشکلاتی پیش می‌آید.

این هنرمند با اشاره به به روند طراحی جلد کتاب تاکید کرد: من ابتدا کتاب را می‌خوانم و در مرحله بعد با نویسنده کتاب صحبت می‌کنم و از هدف کتاب و نقطه عطف کتاب اطلاع می‌گیرم و سپس طراحی را شروع می‌کنم.

خط قرمز؛ کتاب‌هایی که ضد ارزش را به جامعه تزریق می‌کنند!

میرزایی با اشاره به لزوم اهمیت حفظ ارزش‌های جامعه، تاکید کرد: به عنوان یک هنرمند متعهد گاهی متن کتاب را می خواندم و وقتی می‌دیدم که قرار است یک ضد ارزش به جامعه تزریق شود با وجود دستمزد بالا زیر بار آن کار نمی‌رفتم.

او ادامه داد: همیشه از خداوند می‌خواهم توفیق دهد تا بتوانم ارزش‌ها را در جامعه ماندگار کنم و طرح‌های جلد کتابی طراحی کنم که در ذهن‌ها بماند.

وی طراحی جلد کتاب‌هایی از جمله: کتاب فرهنگ واژگان جنوب کرمان (انتشارات فرهنگ عامه)، کتاب فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کتاب راز گل و کتاب جنبه‌های پویا نمایی اساطیر و افسانه های ایرانی اثر زینب بنی اسدی، کتاب برنامه درسی پنهان و… را در کارنامه خود دارد.

مخاطبان کتاب‌های چه رنگی می‌خرند؟/ وقتی هنر در اصالت آمیخته می‌شود

همکاری در پژوهش کتاب برگزیده سال

این هنرمند گفت: در یک برهه زمانی وظیفه خود می‌دانستم تا به عنوان یک هنرمند پژوهشگر به سهم خودم کار پژوهشی انجام دهم که از سال ۹۰ تا ۹۳ به صورت جدی به عنوان همکار در پژوهش کار ۷ جلد دایرة‌المعارف فرش و گلیم استان را انجام دادم.

وی تأکید کرد: نویسنده اصلی این کتاب آقای عقیل سیستانی بود که من افتخار کار کردن در کنار وی را داشتم.

به گفته وی، این پژوهش یک کار میدانی و گسترده بود که به تنهایی انجام نمی‌شد و نیازمند کار تیمی و تلاش‌های بی وقفه بود، کار اصلی من در این پروژه طراحی گرافیک و آنالیز نقوش عشایری بود.

میرزایی اظهار کرد: وقتی خلاء نیروی پژوهشی را احساس کردم وقت کافی برای انجام آن داشتم و با وجود مشغله پا به این راه گذاشتم چون اگر این کار انجام نمی‌شد، هیچ مستندی از اصالت فرش و گلیم استان به جا نمی‌ماند و در دسترس نبود.

این هنرمند معتقد است که با بی‌توجهی مسئولین و تجار ممکن بود برخی از طرح‌های اصیل به اسم اصالت کشور دیگری همانند ترکیه ثبت شوند.

به گزارش ایبنا، مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌های داری استان کرمان به عنوان کتاب برگزیده پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تهران انتخاب شد.

استان کرمان با سابقه غنی تاریخی و فرهنگی و اقلیم‌های متفاوت، در کنار ۱۰ اثر ارزشمند ثبت جهانی و انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مهد صنایع دستی ارزشمندی مانند قالی، فرش، گلیم، پته، مصنوعات فلزی، شال، بافته‌های حصیری، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره نیز به شمار می‌رود که آوازه و شهرت بسیاری دارند.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اطهره حسنی سعدی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    احسنت به بانوی دیار کریمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها