چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
حمایت از نویسندگان بومی باعث تقویت فرهنگ یک منطقه می‌شود/ لزوم پرداختن به افسانه‌های سیستان‌وبلوچستان

سیستان‌وبلوچستان- شاعر جوان زاهدانی با اشاره به لزوم تقویت و حمایت از نویسندگان بومی هر منقطه، گفت: اهالی قلم سیستان و بلوچستان در خلق آثار خود، تاریخ، افسانه‌ها و اسطوره‌ها و لالایی‌های محلی را دست‌مایه کار خود در خلق آثار ادبی قرار دهند.

محبوبه کلبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زاهدان، اظهار داشت: علاقه من به ادبیات، کتاب و کتابخوانی از زمان کودکی آغاز شد و از این رو از نظر نوشتاری نسبت به سایر همسن وسالان خودم قلم توانمندتری داشتم.

وی ادامه داد: نوشتن به صورت جدی از دوره راهنمایی شروع کردم و در دوره دبیرستانم در مسابقات دانش‌آموزی موفق به کسب مقام شدم.

وی با بیان اینکه شعر گفتن و ورودم به دنیای شعر یکی از رخدادهای مهم و تاثیرگذار در زندگی من بود، گفت: شروع جدی‌تر در عرصه ادبیات را مدیون استاد گرانقدرم عباس باقری هستم که در آن زمان عهده دار سمت مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زابل بود و در جلسات انجمن ادبی شهرستان مورد تشویق و راهنمایی‌های وی قرار گرفتم و در ادامه فعالیت‌های ادبی خود با نقد شعر و معرفی کتاب، سیر مطالعاتی هدفمندی رو با راهنمایی استاد باقری گذراندم.

کلبعلی افزود: دنیای ادبیات دنیای گسترده و متنوعی است و من در زمینه‌های مختلفی از جمله شعر، داستان و نمایشنامه نویسی را تجربه کرده ولی درحوزه شعر سپید به صورت جدی‌تری فعالیت می‌کنم و اغلب کارهای من در همین قالب است.

این شاعر جوان با اشاره به کتب چاپی خود خاطر نشان کرد: کتاب اول من که یک مجموعه شعر سپید بود با عنوان «دیوار کاغذی» با همکاری انتشارات قلم به چاپ رسید و نامزد جایزه شعر زنان ایران خورشید شد و کتاب دوم با عنوان «بت بزرگ» که مجموعه‌ای از شعر سپید با محوریت مقاومت و استکبار ستیزی است، برگزیده کتاب سال دانشجویی در حوزه ادبیات مقاومت و همچنین در کنگره ملی شعر فرخی در بخش جوان برگزیده شد.

وی ادامه داد: سومین کتاب با عنوان «خورشید و هامون» برگزیده استانی کتاب سال در حوزه کودک و نوجوان شد و این کتاب با حمایت مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف چاپ و نشر شد که با موضوع دریاچه هامون در قالب داستان کودک است.

حمایت از نویسندگان بومی باعث تقویت فرهنگ یک منطقه می‌شود/لزوم پرداختن به افسانه‌های محلی سیستان‌وبلوچستان

وی تأکید کرد: لازمه موفقیت در هر کاری تمرین و تلاش بسیار است و برای اینکه یک نویسنده خوب شوید باید در ابتدا یک کتاب‌خوان حرفه‌ای باشید و دایره لغات خود را افزایش دهید.

کلبعلی بیان کرد: با توجه به وسعت استان سیستان وبلوچستان و تنوع‌های مذهبی و قومیتی کمتر به ادبیات عامه پرداخته شده و حیف است این غنای فرهنگی در استان ما مهجور و متروک بماند که پیشنهاد می‌کنم به همه دوستان اهل قلم تا تاریخ، اقلیم، فرهنگ، اداب و سنن، افسانه‌ها و اسطوره‌ها، لالایی ها و.... محلی را دست‌مایه کار خود در خلق آثار ادبی قرار دهند زیرا اینها اگر مکتوب نشوند به مرور زمان از یاد رفته و به دست فراموش سپرده می‌شوند.

این شاعر جوان در پایان از مسئولان خواست تا از هنرمندان و نویسندگان بومی حمایت کنند چرا که حمایت از فرهنگ و هنر در این استان کمک می‌کند تا بسیاری از مشکلات وضع موجود فرهنگی مرتفع شود.

وی در ادامه ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره شعر سیستان بیان کرد: برگزاری این کنگره و حضور شاعران ملی و بین المللی در منطقه سیستان و برگزاری برنامه‌های اینچنین شبیه دمیدن هوایی تازه در کالبد روح شعر و هنر و ادبیات اصیل ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها