سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
قالیباف: «ره‌نامه» می‌تواند به جریان اجتماعی عمومی تبدیل شود

قالیباف ضمن اشاره به اندیشه‌های مقام معظم رهبری در سال‌های قبل از انقلاب، بر این موضوع تأکید کرد که نظرات و نوشته‌های ایشان می‌تواند به یک جریان اجتماعی عمومی تبدیل شود و به مدیران اجرایی و اندیشمندان و پژوهشگران کمک کند در مسیر درست قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه چهل جلدی «ره‌نامه» سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ با حضور محمدباقر قالیباف در سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. این مراسم به صورت همزمان در در ۲۰۰ دانشگاه و ۳۰ استان سراسر کشور نیز برگزار شد.

محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه پژوهش‌های انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به عنوان اولین سخنران گفت: درباره این مجموعه و نحوه مواجهه با آن، سه گام داریم. مرحله اول فهم درست از بیانات رهبری است. مقام شناخت و هم فکری و پژوهش که بیانات رهبری به خوبی شناخته شود. در این گام همه صاحبان اندیشه و فکر و دانشگاهیان و حوزویان محل خوبی برای گفت‌وگو پیدا می کنند.

او اضافه کرد: مرحله بعد تبیین و رساندن این مجموعه به اهلش است. از همین رو کارهای رسانه‌ای و آموزشی متناسبی می‌تواند شکل بگیرد تا زمینه برای مرحله سوم که تحقق و اجرایی شدن است فراهم شود. در گام اول، مجموعه متنوعی در موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری، تولید شده است و مطالعات خوبی با مشارکت نهادهای علمی و پژوهشی سامان پیدا می کند.

اسحاقی گفت: مجموعه «ره‌نامه» برای عمل و نظر است. این مجموعه اندیشه‌ای مبتنی بر علوم وحیانی است و برگرفته از شخصیتی است که تجربه زیسته با قرآن داشته است. هدایت قرآنی و رهبری قرآنی در بیان ایشان است. هدایت بر اساس تقوایی که موجب شناخت می شود در بیان و شخصیت رهبر انقلاب می‌توانیم شاهد باشیم.

او ادامه داد: این مجموعه راه میانبری است برای کسانی که می خواهند با تعالیم قرآنی آشنا شوند. دومین ویژگی صادرکننده این بیان و قلم، ویژگی تجربه زیسته با مسائل سیاسی و فرهنگی در سطح کشوری و جهانی است. این مجموعه علم نافعی است که متناسب با زمان، راهبردهایی برای بخش های مختلف ارائه می‌کند.

اسحاقی اشاره کرد: در این مجموعه علوم بنیادینی که هر انسان به آن احتیاج دارد نیز آمده است؛ آن چیزی که زیرساخت‌های فکری را فراهم می‌کند. این هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی جزو علوم بنیادینی است که هر انسانی از آن برخوردار است. بعد از آن موارد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در منطقه و جهان اسلام به شکل نظام‌مند در همه چهل جلد در اختیار همگان قرار گرفته است. این کتاب مبنای برنامه‌ریزی خواهد بود. تک نگاشت نیست و برای فعالان رسانه‌ای مبنای خوبی برای تولید محصولات فرهنگی خواهد بود. برای تدوین دوره‌های آموزشی نیز به همین شکل.

شهید سیدرضی موسوی سه دهه مجاهدت بی‌وقفه داشت

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این نشست ضمن خواندن آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» به شهادت سردار شهید سید رضی موسوی اشاره کرد که دوشنبه در حمله رژیم اشغالگر قدس به حومه دمشق به شهادت رسید. او بیان کرد: شهید عزیز گرانقدرمان شهید سیدرضی موسوی به دست جنایتکارانی به شهادت رسید که با خوی حیوانی زندگی می‌کنند و به جامعه بشری ظلم می‌کنند. شهید سیدرضی موسوی این توفیق را داشت که بیش از سه دهه در مجاهدت مداوم و بی‌وقفه باشد. او از نزدیک‌ترین هم‌رزمان شهید سلیمانی بود. شهید سیدرضی بدون تعارف، یک مجاهد بیست و چهار ساعته در تمام این بیش از سه دهه بود. آن‌هایی که با ایشان از نزدیک آشنا بودند می‌دانند که او حلّال هر مشکلی بود و گره هر کاری را در میدان باز می‌کرد.

قالیباف ادامه داد: البته که ما برای این شهدای عزیز هرگز اظهار تاسف نمی‌کنیم و غصه نمی‌خوریم. فردی که اینگونه مجاهدت کند وعده الهی در خصوص او محقق خواهد شد. او همه زندگی‌اش را برای خدا گذاشته است و با باور درستی که داشته به خدا متعهد بوده و به آن تعهد جامه عمل پوشانده است. این مصداق عینی توفیق شهادت و مصداق «نصر من الله و بشّر المومنین» است. امیدوارم تحت رهبری مقام معظم رهبری و در راه خدمت به مردم و جامعه اسلامی راهشان را ادامه بدهیم.

او با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی در محیط علمی و دانشگاهی و با اشاره به تلاش علم پژوهان و دانشجویان به جلسه و مباحثی که در هفته پژوهش در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اشاره کرد و ضمن تأکید بر اهمیت موضوع فرهنگ در ایران، گفت: اساساً جوهره انقلاب اسلامی ما، فرهنگ‌پایه است. ما مدیران اجرایی وقتی می‌خواهیم به فرهنگ کمک کنیم به دنبال این هستیم که به فعالیت‌های اجرایی خود یک پیوست فرهنگی بزنیم. ما فرهنگ را به کارهایمان الصاق می‌کنیم. در هر حرکت و تصمیم در حوزه مدیریتی و در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و محیط زیست باید فرهنگ‌پایه حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی به ما هو انقلاب اسلامی، حرکت عظیمی است که نشان می‌دهد وقتی هر اقدامی فرهنگ‌پایه و مبتنی بر باورهای دینی باشد می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات بزرگی در ابعاد مادی و معنوی بشود. وقتی ایمان داشته باشیم و مومن به اسلام باشیم و تعاریفی که از ایمان و مومن در قرآن شده را مبنا قرا بدهیم می‌توانیم توفیق حاصل کنیم. البته با همان نکته که در وصف شهید سیدرضی گفتیم؛ یعتی هم باور داشته باشیم و هم متعهد باشیم. باقی بمانیم و در عمل در این میدان باشیم تا شاهد موفقیت و پیروزی بشویم؛ «ما کان حق علینا نصرا مؤمنین».

قالیباف با بیان اینکه بدون شک انقلاب اسلامی مبتنی بر یک شبکه معنایی ممکن و محقق شد، بیان کرد: اساس خود انقلاب مبتنی بر یک شبکه معنایی است. مگر بدون ابتنای به این شبکه معنایی انقلاب امکان‌پذیر بود!؟ بدون شک یکی از مهم‌ترین کارکردهای دین هم معنابخشی در جوامع است. وگرنه زندگی و مرگمان و فعالیت‌ها و شادی‌ها و سختی‌هایمان همه در این فضاست که معنابخشی می‌شود و پیش می‌رود. انقلاب اسلامی یک نمونه از این پدیده در این عرصه بوده و ما تا به اینجا راه را طی کرده‌ایم. اگر امام و مکتب ایشان و شاگردان ایشان نبودند، اگر شهید بهشتی‌ها و شهید مطهری‌ها نبودند و در راس این‌ها مقام معظم رهبری نبودند، این توفیقات حاصل نمی‌شد.

او با اشاره به اندیشه‌های رهبری در سال‌های پیش از انقلاب و نوشته‌های ایشان، بیان کرد: رهبری با نگاهی عمیق و معنابخش اندیشه‌های ارزشمندی را برای ما آفریده‌اند، آن هم در روزهایی که انقلاب اسلامی نبوده است. این نشان می‌دهد این معنابخشی و نگاه فرهنگ پایه و این حفظ ایمان و مجاهدت در حوزه عمل همواره در ایشان بوده است. من نمی گویم این ۴۰ جلد، بلکه می گویم در سال ۵۳ مطالب ایشان را مطالعه کنید. ایشان چگونه به این صورت‌بندی و تولید ادبیات رسیده‌اند؟

مجموعه «ره‌نامه» می‌تواند به جریان اجتماعی عمومی تبدیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهم این است که این موضوع (اندیشه‌های رهبری) تبدیل به جریان اجتماعی عمومی می‌شود و پایه‌های انقلاب اسلامی گذاشته می‌شود؛ آن هم در دوره‌ای که مردم شاهد اوج فرهنگ بی‌بند و بار غربی هستند و نطام ستم‌شاهی حاکم است. امروز جمهوری اسلامی و نظام سیاسی ما برخاسته از همین شبکه معنایی است که با محوریت ولایت شکل گرفته است. فرهنگ‌پایه بودن انقلاب اسلامی را در مقیاس‌های کشوری و جهانی می‌شود مشاهده کرد. بدون شک تداوم این انقلاب و استحکام آن در گرو همین مسیر است تا ما بتوانیم این فرایند الهام‌بخشی فکری را در گرو قدرت همبسته‌سازی اجتماعی پیش ببریم. من این نشست و جلسه را در راستای همین نگاه می‌بینم.

قالیباف با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در محور ولایت، در بخش‌های مختلقی از نوشته‌هایشان معنابخشی را مد نظر قرار داده‌اند، به این موضوع پرداخت که حال وظیفه ما در قبال آن چیست. او به این نکته اشاره کرد که ما در مقابل برخی از آثار غفلت کرده‌ایم. قالیباف به سخنان رهبری سال‌ها پس از انتشار آثارشان اشاره کرد که ایشان سخن خویش را همان می‌دانند که سال‌ها پیش گفته‌اند؛ و آن اینکه جامعه و امت و مردم باید پیوند عمیق داشته باشند و بتوان درهم‌تنیدگی را در جامعه ایجاد کرد؛ از طرفی نیز باید رابطه امام جامعه معلوم باشد و تکلیف جبهه الهی در مقابل جبهه شیطانی روشن شود.

قالیباف گفت: بدون شک امروز مهم‌ترین مرجع برای معنابخشی مخصوصاً برای پدیده‌های جدیدی که اتفاق می‌افتد و مشکلاتی که به وجود می‌آیند، رهبر جامعه و امام جامعه است. ما نیز باید امروز وظیفه خود را به درستی انجام دهیم. اگر این کار را نکنیم دشمن با معناهای خودش روایت‌سازی می‌کند و ذهن جوانان ما را خواهد برد. ما امروز باید رهبری یک فقیه و حکیم و اندیشمند را قدر بدانیم که با یک تجربه عظیم اجتماعی و فرهنگی حجتی است برای ما که بتوانیم در سختی‌ها، در حوزه معنابخشی انجام وظیفه کنیم و پیش برویم. این نگاه می‌تواند به ما در حل مشکلات مدیریتی و مادی کمک کند.

او اضافه کرد: خواهشم از جوانان و دانشگاهیان این است که به بیانیه گام دوم حضرت آقا توجه کنند. مقام معظم رهبری در همین بیانیه ما را و به چهار نکته مهم توجه دادند. یکی عظمت انقلاب بود. یکی عظمت راهی که طی کردیم؛ یکی عظمت چشم‌اندازی که باید به آن برسیم و چهارم عظمت نقش نیروهای مومن و انقلابی. این بار سنگین بر دوش ماست. ایشان می‌فرمایند برای این کار در حین اینکه باید این حرکت عمومی را انجام می‌دهیم، باید توجه داشته باشیم که حرکت ما هم صحیح و هم منتظم و هم عقلانی باشد.

کار فرهنگی حق در مقابل کار فرهنگی باطل؛ نیازمند کارهای ایجابی هستیم

قالیباف گفت: حضرت آقا می‌گویند در مقابل کار فرهنگی باطل باید از کار فرهنگی حق استفاده کنیم. با حرف و سخنرانی و اقدامات سلبی مشکلات حل نمی‌شود و ما نیازمند کارهای ایجابی هستیم. حواسمان هم باشد که کار فرهنگی ما ممکن است آفت‌هایی هم داشته باشد. یکی از این آفت‌ها ممکن است بدفهمی یا کج‌فهمی باشد. مخصوصاً برای نیروهای انقلاب که باید دقیق توجه کنند. آفت بعد بی‌عملی یا عمل غلط است که باعث می‌شود معنابخشی از درون تهی شود. یکی از هنرهای انقلاب اسلامی این بود که همه چیز را ملی و عمومی کرد و برای ما اینگونه رفتار شد که در این موضوعات همه مرم باید مورد خطاب باشند. ما باید با گروه‌های متخصص نیز صحبت کنیم؛ این لازم است و یک هنجار در بشریت و انقلاب است ولی به این معنی نیست که عموم جامعه را به فراموشی بسپاریم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصص‌گرایی به معنای خاص‌گرایی نیست بیان کرد: مقام رهبری درباره خواص گفته‌اند که بار بیشتری باید تحمل کنند و در جامعه پیشاهنگ باشند و وقت هزینه دادن از همه بیشتر هزینه بدهند. وقت امتیازات هم در صف آخر باشند. هر قدمی که در بخش تبیین و تبلیغ فرهنگ‌پایه برمی‌داریم باید سه موضوع را در برداشته باشد. اول اینکه فهم‌مان را عمیق‌تر کنیم و ابعادش را در نظر داشته باشیم. عملمان را موثرتر کنیم و در راستای عمل اثرگذار به مردم پاسخگو باشیم. اقدام سوم نیز ناظر به جذب عمومی مردم است. با کمک اندیشمندان این حوزه می‌توانیم این گام را برداریم. امیدواریم هر کدام تلاش کنیم تا مدیون شهدا و ملت نباشیم.

گفتنی است مجموعه چهل‌جلدی «ره‌نامه» عرصه گسترده‌ای از موضوعات در ساحت‌های اعتقادی، اجتماعی، سبک زندگی، مباحث تربیتی و اخلاقی، سیاسی و انقلابی را در برمی‌گیرد. هر یک از این کتاب‌ها مشتمل بر ۱۰ فصل هستند که فصل اول شامل آیات و روایات، فصل دوم حاوی بیانات حضرت امام خمینی (ره) و هشت فصل دیگر بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است و برای طرح جلد این کتاب‌ها نیز از آثار هنری هنرمندان نگارگر انقلاب اسلامی استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط