دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
همایش ملی بزرگداشت منوچهری دامغانی در دامغان برگزار می شود

سمنان- مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: با انتصاب دبیر علمی و تخصصی، برگزاری همایش ملی بزرگداشت منوچهری دامغانی در دامغان در سال آینده کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح لاله زاری در ابلاغی، نوید فیروزی را به عنوان دبیر علمی و تخصصی همایش بزرگداشت منوچهری دامغانی تعیین کرد.

متن ابلاغ فرشید فلاح به شرح زیر است:

با عنایت به تعهد، توانمندی و تجارب ارزشمند جنابعالی و با توجه به در پیش رو بودن همایش ملّی بزرگداشت منوچهری دامغانی، بر اساس این ابلاغ به عنوان دبیر علمی و تخصصی همایش تعیین می شوید تا ضمن هماهنگی با اینجانب و دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان نسبت به پیگیری و انجام امور، اقدام نمایید.

تشکیل دبیرخانه علمی، برگزاری منظم جلسات علمی‏- مشورتی، تشکیل کمیته های مرتبط، تدوین و انتشار فراخوان مقالات، استفاده بیشینه از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی‏- ادبی کشور و استان برای ارتقاء سطح کیفی همایش و … از جمله وظایف مورد انتظار است. امیدوارم در سایه عنایات حضرت حق و همفکری سایر اعضاء دبیرخانه همایش، در انجام امور محوّله موفق و سربلند باشید.

منوچهری دامغانی، با نام کامل ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد دامغانی، شاعر نیمه قرن پنجم قمری است.

منوچهری دامغانی پس از تحصیل در زبان و ادب عرب، به خدمت امیر منوچهر فلک‌المعالی، پسر شمس‌المعالی امیر قابوس وشمگیر، والی گرگان، درآمد. از همین جهت بود که لقب «منوچهری» را برای خود برگزید. پس از مرگ امیر قابوس، منوچهری دامغانی عازم ری شد تا به خدمت طاهر دبیر، منصوبِ سلطان محمود غزنوی در ری، درآید. از آنجا به دربار راه یافت و به مدح سلطان و نیز وصف طبیعت پرداخت. با وجود این، بر خلاف دیگر شاعران زمانه خود، تعداد ابیاتی که منوچهری دامغانی در مدح و ستایش دیگران سروده است کمتر از ابیات تغزلی اوست.

منوچهری دامغانی با زبان و شعر فارسی و شاعران فارسی‌زبان آشنایی داشت. وی همچنین بر زبان و ادبیات عرب احاطه‌ی کاملی داشت و بر علوم دینی نیز مسلط بود. علاوه بر آن، از دانش خوبی در علوم دیگر مانند ستاره‌شناسی، طب و موسیقی بهره‌مند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها