پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد

قم - رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه ما وظیفه داریم پژوهش را به معنای حقیقی انجام دهیم، گفت: پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله رجبی در آیین اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش عنوان کرد: اساس همه کارها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها بر پژوهش استوار است و نقطه آغاز عرصه‌های کارهای فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، فنی، مهندسی و غیره نیز پژوهش است، به طوریکه اگر پژوهش نباشد، هیچیک از اینها محقق نخواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه پژوهش بر مبنای تفکر است، تصریح کرد: تفکر اساس همه چیز است و اصول عقاید ما مانند نبوت و معاد با تفکر پیوند دارند، به عنوان مثال، در قرآن کریم، اولوالالباب با تفکر به معاد می‌رسند، همچنین وقتی در قرآن کریم، سخن از نبوت است، با تفکر به نبوت می‌رسیم.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه زندگی دنیوی ما باید بر اساس تفکر باشد، گفت: اگر بخواهیم برنامه درستی در زندگی داشته باشیم، باید درباره دنیا و آخرت و نسبت این دو بیندیشیم. اباذر صحابی پیامبر گرامی اسلام (ص) که سنبل یک نیروی انقلابی است و به تعبیر امام علی (ع)، غضب لله می‌کرد، گوشه‌ای می‌نشستند و تفکر می‌کردند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته بزرگان اسلام، تفکر در همه عرصه‌ها بوده است، به عنوان مثال، مرحوم قاضی مدت‌ها قبرستان می‌رفتند و فکر می‌کردند. حضرت امام خمینی (ره) نیز اهل تفکر بودند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه هدف و فعالیت ما باید بر اساس رسالت دینی باشد، عنوان کرد: ما رسالت تبیین دین، دفاع از نظام جمهوری اسلامی و هدایت بندگان خدا را به عهده داریم و باید در هریک از این عرصه‌ها به اوجب توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما در پژوهش نیاز به فکر زیاد داریم، همانطور که در عرصه‌های مختلف نیاز به فکر داریم. ما برای اینکه وظیفه خود را به درستی انجام دهیم، باید به دنبال اوجب باشیم، نیاز ضروری جامعه را احصا کنیم و بر اساس آن تحقیق و پژوهش داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما وظیفه داریم پژوهش را به معنای حقیقی کلمه انجام دهیم، حتی رساله‌ها باید به گونه‌ای باشد که امر علم را یک قدم پیش برده باشیم. ما باید پژوهش‌های خود را جهت‌دهی کنیم و در تحقیقات خود نوآوری داشته باشیم.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد، اظهار کرد: از آنجا که ما رسالت دینی داریم، باید ابتدا مخاطبان خود را مشخص کنیم، مخاطبانی که تشنه باشند و پژوهش‌های ما متناسب با مخاطبان باشد.

وی افزود: ما باید خلأها و نیازها را مشخص کنیم و پژوهش‌های خود را بر اساس آن انجام دهیم. بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، یک پژوهشگر که تحقیقی انجام می‌دهد، وظیفه او تمام نمی شود و کافی نیست و کار پژوهشگر جایی تمام می‌شود که محتوا به قلب مخاطب بنشیند. هم باید پژهشگر این فکر را داشته باشند و هم مسئولان تدبیر کنند که این پژوهش به قلب مخاطب نفوذ کند و اجرایی شود.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه دامنه تأثیرگذاری اثر پژوهشگر باید گسترده باشد، تصریح کرد: اگر اندیشه‌ها و آثار علامه مصباح یزدی اینقدر مخاطب به قلب مخاطبانش نفوذ کرد، یک علت آن بود که تفکر می‌کردند که چگونه اثر خود را به مخاطب عرضه کنند.

وی عنوان کرد: تدابیری داشته باشیم که زحماتی که برای تحقیق داریم به مخاطب منتقل شود و مخاطب حداکثری داشته باشیم، تحقیق ما باید چندمنظوره باشد هر تحقیقی می‌تواند ده‌ها منظور را برآورده کند. می‌توان به عنوان مقاله همایشی ارائه داد، می‌تواند به صورت محتوای سخنرانی باشد، باید تفکر کرد تا در قالب‌های مختلف ارائه داد، در این صورت ماندگار و اثری مبارک خواهد بود.

آیین رونمایی از ۱۶ کتاب علمی پژوهشی

در ادامه این مراسم، آیین رونمایی از کتاب منتشر شده در انتشارات جامعه الزهرا (س) و ۱۶ کتاب علمی پژوهشی که به همت معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی به چاپ رسیده‌اند، برگزار شد.

از این تعداد کتب علمی، شش کتاب به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی به چاپ رسیده است که کتاب‌های «المنهج الدراسی لفقه النکاح»، «بررسی شبهات فیصل نور پیرامون عصمت امام»، «تاریخ تشیع»، «درسنامه آیات الاحکام خانواده»، «روایات تفسیری (نقد و بررسی)»، «صدیقه شهیده» و «مبادی و ویژگی‌های علم امام بر اساس منابع حدیثی شیعه» را شامل می‌شوند.

همچنین کتاب‌های «آثار تربیتی و اجتماعی شکر با تأیید بر آیات و روایات»، «آموزش و پرورش تفکر بنیاد با تأکید بر آیات و روایات»، «بازخوانی احکام مهر با تکیه بر ماهیت آن»، «حضرت آدم در قرآن»، «روش شناسی مناظرات امام رضا علیه‌السلام»، «روش‌های فرهنگ سازی قرآن در عصر نزول وحی»، «رهاورد پژوهش مجموعه مقالات»، «فطرت مبنای تربیت»، «کارکرد فرشتگان در قرآن و عهدین»، «نقش مردم در انتخابات مسئولین تراز اول انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها منتشر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها