چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
شعرآئینی مناسب‌ترین ظرفیت برای ترویج حقایق دینی در میان نسل جوان است

ایلام-شاعر،نویسنده و پژوهشگر ایلامی گفت: شعرآئینی، مناسب‌ترین ظرفیت برای ترویج حقایق دینی در میان نسل جوان است.

عباس صیدی‌کلهر، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: شعرآئینی در واقع همان علم نافع و عمل نیکوست که در کلام مخیل شاعران تجلی پیدا می‌کند و فلسفه اصلی آن جلوگیری از مرگ اندیشه دینی است.

سراینده مجموعه شعر آئینی «یاس پرشکسته» افزود: غلامرضاخان ارکوازی، آغازگر شعرآئینی در ایلام بود و در کتاب «مناجات‌نامه» اش با زبان کردی پیوندی ماندگار میان مردم خود و امام علی (ع) رقم زده است.

مولف کتاب «فراگرد تکامل فرهنگی» به نقش شعر آئینی در زندگی اشاره کرد و گفت: شعرآئینی یک ظرفیت هنری قدرتمند برای روی آوردن مخاطبان به خوبی هاست و همین خوب بودن است که به شعر آئینی قوت بخشیده است.

مدیر نشر برگ آذین تشریح کرد: اشعار آئینی در ادبیات فارسی، شعری زایش‌پذیر و دارای ماهیتی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی است و همچنین علاوه بر معرفی الگوها، از زشتی‌ها و نازیبایی‌ها نیز دوری می‌جوید که این مهم در جای خود یک سرمایه اجتماعی بزرگ است و بدون شک این گونه از ادبیات، همواره درون انسان را روشن نگاه می دارد و یکی از افتخارات شعر فارسی است.

وی به اهمیت هنری شعرآئینی اشاره کرد و افزود: شعرآئینی مناسب‌ترین ظرفیت برای ترویج حقایق مذهبی در میان نسل جوان است.

مؤلف کتاب «فرایند کتاب‌نویسی و نشر آن» در پایان با اشاره به فعالیت‌هایی انجام شده در حوزه چاپ و انتشار اشعار آئینی در استان گفت: در سال ١٣٩٦ از سوی بسیج هنرمندان استان مجموعه شعری با عنوان «ماه کامل» منتشر شد و یک مجموعه شعر کردی سروده زهرا سلیمی در سال ١٤٠١ و مجموعه شعر «عقیق و ارغوان» به کوشش منصور محبی و همچنین یک مجموعه رباعی به زبان فارسی و کردی سروده اینجانب در سال ١٣٩٧ منتشر شده و هم اکنون نیز چند مجموعه شعر کردی و فارسی سروده شاعران آئینی استان آماده چاپ می باشد.

به گزارش ایبنا؛ عباس صیدی‌کلهر، متولد١٣٤٦، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، مدیر نشر برگ آذین و دبیر محفل ادبی اداره‌کل امورکتابخانه‌های عمومی استان است از وی تاکنون ١٨عنوان کتاب تالیف و منتشر شده است.تدریس در مراکز آموزش عالی و مسئولیت در شورای تالیف و نشر اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان از فعالیت‌های آموزشی و ادبی و فرهنگی اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها