شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
۱۴ کتاب «محمدنقی تسکین‌دوست» در شیراز رونمایی شد

فارس- آیین رونمایی از ۱۴ کتاب «محمدنقی تسکین‌دوست» با محوریت کتاب «مدار سیر و سلوک عرفانی حافظ» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتابخانه عمومی حافظیه شیراز به مناسبت هفته پژوهش، ۲۰ آذرماه آیین رونمایی از ۱۴ کتاب، محمد نقی تسکین دوست با محوریت کتاب «مدار سیر و سلوک عرفانی حافظ» را با حضور نویسنده اثر، محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، سیدمؤید محسن نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، اساتید دانشگاه و جمعی از علاقه مندان برگزار کرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست با بیان اینکه امروز ۱۴ کتاب از آثار محمدنقی تسکین دوست در شیراز رونمایی می‌شود، گفت: ارتباط این نویسنده با کتابخانه‌های عمومی استان فارس از طریق جشنواره مردمی نذر کتاب رقم خورد و پس از ارسال چند دوره از آثار این نویسنده برای کتابخانه‌های عمومی فارس، امروز نقد و بررسی کتاب های این پژوهشگر در شیراز برگزار شد.

محمدحسین فیروزی با تأکید بر اینکه خوانده شدن اثر برای نویسنده بسیار با اهمیت است، گفت وظیفه ذاتی کتابخانه‌های عمومی این است که کتاب های نویسندگان به ویژه آثار پژوهشی را به نقد و بررسی بگذارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی حافظیه بخشی از هویت فرهنگی فارس است، گفت: این کتابخانه تاریخ شفاهی منحصر به فردی دارد که خود باید در این باره پژوهش شود.

فیروزی با تأکید بر اینکه مدیر کل میراث فرهنگی فارس نوید توسعه کتابخانه عمومی حافظیه را داده است، افزود: باغ موزه مشاهیر در بخش شمالی آرامگاه حافظیه در حال ساخت است که زمینه توسعه این آرامگاه را رقم می‌زند و امیدواریم در جریان توسعه آرامگاه کتابخانه عمومی حافظیه نیز توسعه یابد.

در بافت تاریخی شیراز کتابخانه عمومی ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این آیین بر همکاری گسترده با مجموعه کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در بافت تاریخی شیراز کتابخانه‌های عمومی ایجاد خواهد شد.

سید مؤید محسن نژاد افرود: در حال حاضر ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شده و بنا داریم برای توسعه خدمات فرهنگی در بافت تاریخی، در برخی از خانه‌های تاریخی، کتابخانه‌های عمومی ایجاد کنیم‌.

۱۴ کتاب «محمدنقی تسکین‌دوست» در شیراز رونمایی شد

وی تصریح کرد: حافظ و سعدی مفاخر جهانی و گوهرهای ارزشمندی هستند که انگیزه سفر از همه مناطق جهان به شیراز را رقم می‌زنند. لازم است رویدادهای فرهنگی و ادبی پیرامون این شخصیت‌های ادبی تعریف شود. بیستم مهرماه باید بهانه‌ای برای تبلیغ شخصیت حافظ در سطح بین‌المللی باشد تا زمینه جذب گردشگر به شیراز فراهم شود.

در شرح غزلیات حافظ باید از رویکردهای متعددی استفاده کرد

جواد دهقانیان، عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه این نشست به بررسی کتاب «مدار سیر و سلوک عرفانی حافظ» پرداخت و گفت: نویسنده در این اثر از دید عرفانی به غزلیات پرداخته است. شرح غزلیات حافظ از بعد عرفانی کاریست که در کتاب‌های دیگری از جمله مکتب حافظ نیز انجام شده است؛ اما به یک معنای کلی ما نمی‌توانیم حافظ را همچون مولانا و برخی دیگر از شعرا، شاعر عرفانی بدانیم.

وی با تصریح اینکه حافظ از مفاهیم مختلف از جمله عشق و عرفان استفاده کرده تا شعر خود را به هنرمندان‌ترین شکل ممکن عرضه کند، گفت: حافظ اگرچه گرایش‌های عرفانی داشته است اما از عرفان در راستای سرودن شعر بهره می گیرد. نویسنده کتاب «مدار سیر و سلوک عرفانی حافظ» در این کتاب از شرح شهودی عرفانی پیروی کرده و بر اساس یافته‌های فردی خود از اشعار حافظ کتاب را تألیف کرده است.‌

این استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: شرح‌های متعددی تاکنون بر دیوان حافظ نوشته شده است و هر یک از ابعاد گوناگونی به دیوان حافظ پرداخته است، در حقیقت در شرح غزلیات حافظ رویکردهای متفاوتی داریم و نمی‌توان در یک شرح تمام وجوه مفاهیم غزلیات حافظ را فهمید.

دهقانیان عنوان کرد: در این کتاب از منابع پژوهشی کمی استفاده شده و تنها شش منبع تحقیق دارد و نویسنده آثار پژوهشی پیش از آن را مطالعه نکرده است؛ لذا این کار از نظر پژوهشی ضعیف است؛ ما در تحقیق علمی از پیشینه تحقیق بی نیاز نیستیم. در تشریح اشعار شاعران بزرگ ایرانی باید پیشینه تحقیق، زبان شناسی، سبک شناسی، تاریخ ادبیات، زندگینامه و مؤلفه‌های دیگر را در نظر گرفت.

این منتقد افزود: در حقیقت در این کتاب این خلأ دیده می‌شود که نویسنده بر اساس چه رویکردی به شرح غزلیات پرداخته است؟ زیرا نویسنده به این بسنده کرده که ادبیات را بر اساس شرح شهودی معنا کند.

اشعار حافظ جنبه انسان شناسی دارد

محمدنقی تسکین دوست نویسنده آثار نیز در این نشست عنوان کرد: حافظ متفکر است و شعر ابزار هنر او بوده است؛ اشعار حافظ جنبه انسان شناسی دارد.

وی گفت: حافظ در جریان حمله مغول توانست افکاری را به وجود بیاورد که تا بنگال گسترده شده و رسانه قوی برای بیان حقیقت بوده است. به همین دلیل است که ابیات حافظ پس از هفت قرن هنوز در جهان می‌پیچد.‌

تسکین دوست با بیان اینکه هدف من ترویج فکر و اندیشه حافظ برای جوانان است، گفت: این کتاب در سه بخش نوشته شده است و شامل شرح ۸۴ غزل حافظ به زبان است؛ بخش دوم مصرع‌های خاص تشریح شده و بخش سوم برخی ابیات به شکل سوال و جواب مطرح شده است.

تسکین دوست اضافه کرد: لازم است ابیات حافظ را بفهمیم و درک کنیم که او برای زندگی در این عصر چه نظری دارد. پیام حافظ برای همه بشر است به ویژه بشر امروز. در حقیقت حافظ، سعدی و دیگر اندیشمندان بزرگ ایرانی با وجود دیدگاه‌های متفاوت به ما درس زندگی می‌دهند تا انسان مسئولیت خویش را بفهمد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان از ۱۴ اثر این نویسنده رونمایی شد؛ همچنین لوح سپاس به نویسنده و منتقد کتاب «مدار سیر و سلوک عرفانی حافظ» اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها