پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
چهل و پنجمین عصر داستان مشهد برگزار شد

خراسان‌رضوی- چهل و پنجمین جلسه عصر داستان با حضور جمعی از علاقمندان، داستان‌نویسان و اهالی ادبیات در مشهد با خوانش کتاب «یک درخت یک صخره یک ابر» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، این جلسه عصر چهارشنبه در محل مکتب هنر رضوان در مشهد با خوانش و نقد و بررسی داستان کوتاه «همسر گوگول» نوشته «تومازو لاندولفی» از کتاب «یک درخت یک صخره یک ابر» برگزار شد.

این داستان کوتاه که در اصل به نوعی زندگینامه است از زندگی نیکلای گوگول نویسنده بزرگ روسیه که از ظن خودش به دوران آخر زندگی این نویسنده می پردازد؛ نیکلای گوگول یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات روسیه و جهان بود. او با خلق کتاب‌های ماندگاری چون «شنل» و «نفوس مرده» بانی جریانی نوین در ادبیات روسیه شد، جریانی که چند سال پس از او در آثار بزرگانی چون داستایوفسکی و تولستوی به کمال خود رسید.

نیکلای گوگول در سال ۱۸۳۶، روسیه را به مقصد شهر رم ترک گفت و برای مدت ۱۲ سال در این شهر ساکن شد. طی این سال‌ها، او بر روی رمان بزرگ خود با عنوان «نفوس مرده» کار می‌کرد. در سال ۱۸۴۱، بخش اول این کتاب انتشار یافت و با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی مخاطبین و منتقدین روبه‌رو شد. پس از این دوران، گوگول دچار وسواس‌های مذهبی شد و نارضایتی‌اش از خویشتن شدت گرفت. به سبب همین وسواس‌ها، کارهای سابق خود را رها کرد و به موعظه‌نویسی روی آورد.

این نوشته‌های موعظه‌گونه در سال ۱۸۴۷ تحت عنوان «قطعات منتخب از مکاتبات با دوستان» منتشر شدند. اما برخلاف تصور گوگول، حتی شیفتگان او نیز، به دلیل عقاید سست و حمایتش از حکومت، به این اثر تاختند. مدتی بعد نیکلای گوگول به روسیه بازگشت و تصمیم به تکمیل رمان نفوس مرده گرفت، اما به دلیل بحران روانی شدیدی که گرفتارش شده بود، چند روز پیش از مرگ تمام نسخه‌های دست‌نویس آن را سوزاند. نیکلای گوگول، سرانجام در ۴ مارس ۱۸۵۲ چشم از جهان فرو بست.

در ادامه این چهل و پنجمین جلسه عصر داستان که به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با دبیری نگار تشکری داستان‌نویس و فعال ادبی برگزار می‌شود، کتاب «خدا در انتهای چهار باغ» به قلم «نسرین اکرامی» از اعضای انجمن عصر داستان بررسی شد.

انجمن «عصر داستان» سال گذشته از سوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شده و نشست‌های عمومی این انجمن روزهای چهارشنبه عصر به‌صورت رایگان میزبان همه علاقه‌مندان به این حوزه در مشهد، کوهسنگی ۱۷، مکتب هنررضوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها