دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
نیاز کشور به وزارت خانواده/ همایشی برای بررسی کارآمدی و پایداری خانواده از منظرهای مختلف

اصفهان – دبیر علمی همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده گفت: در حال حاضر به وزارت خانواده نیاز داریم همان طور که بسیاری از کشورها به این نیاز رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، محمد ثناگویی‌زاده هر دوشنبه در نشست خبری همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده عنوان کرد: خانواده در طول تاریخ مهم‌ترین واحد اجتماعی جوامع بوده است. آنچه به تحکیم خانواده منجر می‌شود، برقراری شاخص‌های کارآمدی خانواده است که شامل محورهای اصلی همایش می‌شود. به عبارت دیگر، محورهای اصلی همایش محورهایی هستند که می‌توانند در خصوص کارآمدی خانواده کمک شایانی کنند و در ادامه منجر به تحکیم خانواده شوند.

وی با تأکید بر اینکه بازنگری در قوانین خانواده مسئله مهمی است؛ قوانینی که امروزه هرکدام ممکن است زمینه‌هایی را در راستای کاهش و تزلزل یا ارتقای کارآمدی خانواده ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: محور «حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده» یکی از محورهای مهم است و همسو با سیاست اخیر دفتر تبلیغات حوزه علمیه است؛ از این لحاظ که در کشور ما دستگاهی متولی امور خانواده نیست. امیدواریم به یکی از خروجی‌های این همایش در این محور پیشنهادهایی مبنی بر این باشد که برای خانواده کدام دستگاه متولی خواهد بود.

او به کمبود نهادی مختص خانواده اشاره کرد و گفت: الان به وزارت خانواده نیاز داریم؛ همان طور که بسیاری از کشورها به این نیاز رسیده‌اند. اما متاسفانه با توجه به اینکه خانواده امروزه در شرایط آسیب‌زایی به خصوص در یک دهه اخیر قرار گرفته، ما همچنان برنامه مشخصی در حوزه خانواده نداریم. امیدواریم مقالات و طرح‌های پژوهشی این همایش بتواند در این خصوص کمک‌کننده باشد.

بررسی کارآمدی و پایداری خانواده از منظرهای مختلف

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست گفت: از آنجا که خانواده متأثر از عوامل مختلفی است، و از آنجا که علوم مختلف از هم تفکیک شده‌اند و از منظرهای متفاوتی به مسائل می‌نگرند، متخصصان توصیه‌های متفاوتی برای خانواده‌ها ارائه می‌کنند. این یکی از آسیب‌هایی است که برای حل معضلات خانوادگی و بهبود روابط وجود دارد.

عبدالرسول احمدیان بیان کرد: در پژوهشکده الهیات و خانواده که وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، کلان‌برنامه‌ای را به‌عنوان کارآمدی و پایداری خانواده طراحی کردیم با این هدف که بتوانیم کارآمدی و پایداری خانواده را از منظرهای مختلف بررسی کنیم و با علوم مختلف به یک موضوع خاص بپردازیم. آنچه در نهایت به عنوان نسخه نهایی ارائه می‌شود، مجموعه‌ای از علوم مختلف و جامع و نگاه متخصصان این حوزه‌ها به یک موضوع است. این کلان‌برنامه از پنج منظر به موضوع کارآمدی و پایداری خانواده به صورت تخصصی خواهد پرداخت تا مؤلفه‌های تأثیرگذار در این خصوص احصا و بررسی شود.

نیاز کشور به وزارت خانواده/ همایشی برای بررسی کارآمدی و پایداری خانواده از منظرهای مختلف

او با تأکید بر اینکه آنچه در این کلان‌برنامه مهم است، توصیه‌های کاربردی و عملیاتی متخصصان است و پژوهش‌ها باید کاربردی باشد و از پژوهش‌های نظری عبور کرده‌ایم، افزود: همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده پشتیبان کلان‌برنامه پایداری و کارآمدی خانواده است که در پژوهشکده الهیات و خانواده در حال اجراست. در این همایش از همه متخصصان و پژوهشگران و صاحب‌نظران علوم مختلف که در حوزه کارآمدی و پایداری خانواده ایده و طرح و پژوهش‌های علمی دارند یا قصد انجام پژوهش‌های علمی دارند، دعوت به شرکت در همایش می‌کنیم.

احمدیان بیان کرد: این همایش مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است، و گرید ISC دارد و کاملاً علمی است و با مشارکت ۱۵ نهاد برگزار می‌شود. علاقه‌مندان در دو حوزه دریافت مقالات که محصول طرح‌های پژوهشی افراد است و در قالب طرح‌های پژوهشی می‌توانند در این همایش شرکت کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: شرکت‌کنندگان تا ۱۵ اسفند برای ارسال چکیده طرح و مقالات در سایت همایش فرصت دارند. افراد بعد از داوری اولیه تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ افراد می‌توانند اصل مقالات و طرح‌ها را آماده و برای همایش ارسال کنند. این همایش در تابستان سال آینده برگزار می‌شود.

او در پایان شش محور این همایش را به شرح ذیل بیان کرد: حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده؛ فضیلت‌های اخلاقی، پایداری و کارآمدی خانواده؛ فقه و حقوق خانواده، پایداری و کارآمدی خانواده؛ باورها و رفتارهای دینی، پایداری و کارآمدی خانواده؛ پویایی‌های اجتماعی و فرهنگی، پایداری و کارآمدی خانواده؛ مشاوره و برنامه‌های غنی‌سازی ازدواج، پایداری و کارآمدی خانواده محورهای همایش هستند.

کوشش‌های علمی نظام‌مند ذیل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص فعالیت‌های معاونت پژوهشی توضیح داد: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، به صورت رسمی از سال ۱۳۸۲ در قالب معاونت پژوهشی آغاز شد. بسترسازی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی حوزویان و پژوهشگران اصفهان، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، انجام طرح‌های پژوهشی با اتکا به منابع دانشور مراکز علمی اصفهان، ارائه خدمات علمی پژوهشی به علاقه‌مندان و نیز پاسخگویی به نیازها و مطالبات پژوهشی مخاطبان در حوزه علوم و معارف اسلامی در زمره اهداف تاسیس این معاونت در اصفهان است.

فریبرز راهدان افزود: با تغییر رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی از کارکردمحوری به مسئله‌محوری، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به پژوهشکده الهیات و خانواده تبدیل شد تا کوشش‌های علمی آن به صورتی نظام‌مند ذیل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعریف شود و سامان یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها