پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
لزوم یادگیری روش‌های خواندن کتاب/ تقویت حواس پنجگانه قدرت نوشتن را افزایش می‌دهد

همدان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: برای مطالعه باید روش کتاب خواندن را یاد گرفت تا خسته‌کننده نباشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، معصومه ابراهیمی‌هژیر در دبیرستان دخترانه حجاب ضمن گفت‌وگو با دانش‌آموزان رشته انسانی و علوم تجربی پایه دهم و یازدهم در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی و مهارت‌های زندگی افزود: دانش‌آموزان آینده‌سازان و مادران آینده هستند و باید مهارت‌های لازم را برای زندگی یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در این مسیر باید کتاب‌های خوب را بخوانید و برای مطالعه باید روش کتاب خواندن را یاد بگیرید که برای شما خسته‌کننده نباشد، بیان کرد: مطالعه، روش‌های خاص خود را دارد و اگر طبق آن پیش بروید هرگز از خواندن خسته نمی‌شوید.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: هنگام مطالعه باید راست بنشینید و یک نفس عمیق بکشید و کتاب را مستقیم روبروی خود قرار بدهید.

وی با تاکید بر اینکه با چشم مطالعه کنید و با صدای بلند متن را نخوانید زیرا با صدای بلند مغز احساس خستگی بیشتری می‌کند عنوان کرد: باید ذهن خود را به درست خواندن عادت بدهید، کمان‌خوانی داشته باشید یعنی یک جمله را کامل بخوانید تا به نقطه برسید و وسط جمله توقف ممنوع است و به عقب برنگردید حتی اگر مطلب را خوب درک نکردید هرچند در ابتدا سخت است اما اگر این روش را در پیش بگیرید کمک بزرگی به خود کرده‌اید.

ابراهیمی‌هژیر تصریح کرد: سرعت خواندن باید متعادل باشد نه کند و نه با سرعت؛ عده زیادی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند اگر مطالب کتاب را کند و آرام بخوانند بهتر یاد می‌گیرند و این جز خستگی و تنبلی ذهن چیزی ندارد.

وی با اشاره به خلاصه برداری مطالب افزود: مطالب خلاصه شده را داخل دایره قرار دهید چون مغز حالت گرد دارد و اشکال گرد را بیشتر در خود نگه می‌دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری به روزنوشت اشاره و بیان کرد: یاد بگیرید از همین سن پایین در یک دفتر اتفاقات روز خود را بنویسید و هر روز روی یک حس خود کار کنید و این باعث می‌شود که اطراف خود را خوب ببینید، صداها را خوب بشنوید، بوها را خوب احساس کنید، لمس قوی داشته باشید و مزه‌ها را بهتر درک کنید و همین تقویت حس‌های پنجگانه باعث شده که شما در نوشتن قوی شوید.

وی با اشاره به زمان مطالعه که از ساعت ۵ صبح تا شب است گفت: صبح زود یک فرصت بی نظیر برای مطالعه و شروع یک روز خوب است که سعی کنید روز خود را با شکرگذاری به درگاه خداوند آغاز کنید و این شکرگذاری را از هم اکنون که یک نوجوان هستید، انجام بدهید.

ابراهیمی‌هژیر بیان کرد: انجام این عمل در روایات ما به وفور مورد تأکید است و بسیاری از کتاب‌های روانشناسی و مهارت زندگی و موفقیت به این اصل مهم اشاره دارند.

وی ادامه داد: در هنگام مطالعه ۵۰ دقیقه مطالعه کنید و ۱۰ دقیقه استراحت اما در هنگام استراحت نباید سراغ گوشی‌های خود بروید زیرا باید چشم شما استراحت کند و کمی مغز آرام شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه باید هدف خود را با تمام جزئیات از هم اکنون بنویسید، اظهار کرد: برای رسیدن به این اهداف باید برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشید و خود را متعهد به انجام آن بدانید.

وی در ادامه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک محل امن و خانه مهربانی است برای همه کودکان و نوجوانان که بهترین کتاب‌ها در تمامی مراکز کانون وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، می‌توانید عضو انجمن‌های مختلف ما شوید.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه کانون مرکز کشف استعدادها، پرورش و هدایت آنهاست افزود: ارتباط شما با کانون و استفاده از کلاس‌ها و انجمن‌های آنکه زیر نظر مربیان حرفه‌ای و متخصص برگزار می‌شود می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در افزایش مهارت‌های زندگی و مطالعه شما داشته باشد و مسیرهای تازه‌ای را برای شما باز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درهای کانون بر روی تمام کودکان و نوجوانان باز است و می‌توانند از کتاب‌های تخصصی حوزه خود استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها