سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی(ع) بابل تعطیل شد/ اوقاف: زمان بهره‌بردار به پایان رسیده بود

مازندران- کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی(ع) بابل با حکم اداره اوقاف تعطیل شده است، در حالی‌که اوقاف معتقد است که زمان قرارداد بهره‌بردار به پایان رسیده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) بابل و بنیاد مازندران پژوهی استاد انوشه در بابل به دلیل اختلاف با اداره اوقاف شهرستان بابل، تعطیل شد.

هیئت مدیره این کتابخانه با انتشار متنی در فضای مجازی اعلام کرده: کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) بابل با همت و پشتیبانی دکتر علی شافی، نیکوکار در سال ۱۳۸۴ تأسیس و تجهیز شد و تمامی مخارج این مجموعه بدون یک ریال کمک دولتی و غیردولتی، از محل درآمد شخصی شافی هزینه شده که تاکنون در حال ارائه خدمت به شهروندان بابلی بود.

در ادامه این متن آمده است: این کتابخانه با بیش از ۳۵ هزار جلد کتاب در زمینه کمک درسی در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، ادبیات، علوم، رایانه، حقوق و موارد دیگر با بیش از ۲هزار عضو فعال بود.

به گفته دست‌اندرکاران کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) بابل، این مجموعه افتخار داشت در کار تدوین و نگارش دانشنامه بزرگ مازندران که در سال ۱۳۹۹ در این مکان به سرپرستی زنده یاد استاد حسن انوشه در یک دوره سه جلدی به زیور طبع آراسته شود.

هیئت مدیره کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) بابل ادعا کرده است: اداره اوقاف شهرستان بابل، ساختمان کتابخانه و بنیاد زنده یاد استاد حسن انوشه را به حکمی یک سویه، از شورای حل اختلاف پس گرفت، ساختمانی که دکتر علی شافی آن را با درآمد خود از محل کار شرافتمندانه پزشکی و استفاده از تسهیلات بانکی بنا کرده بود.

زمان بهره‌بردار به پایان رسیده است

اما مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت و گو با ایبنا اظهار کرد: طبق قرارداد مابین اوقاف و بهره‌بردار ساختمان کتابخانه امام‌زاده یحیی (ع) بابل، قرار بود ساختمان ۱۰ سال در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد و پس از آن به اوقاف تحویل دهند.

صاحب نجفی اظهار کرد: دست‌اندرکاران کتابخانه امام‌زاده یحیی (ع) بابل باید سه سال قبل، این ساختمان را تخلیه می‌کردند اما این سه سال بدون قرارداد در همان مکان باقی ماندند و اوقاف هم همکاری کرد اما آنها با اوقاف تعامل نداشتند.

وی با بیان اینکه اوقاف بعد از سه سال، قانون را اجرا کرد و اکنون هم مشکلی با ادامه فعالیت کتابخانه در آن مکان ندارد و اولویت اوقاف، در این ساختمان با حضور کتابخانه است، خاطرنشان کرد: اما کارشناس رسمی دادگستری باید ساختمان را ارزش‌گذاری کند و دست‌اندرکاران کتابخانه، به عنوان مستجر موقوفه، در این مکان به فعالیت خود ادامه دهند.

اوقاف ممانعتی ندارد

مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران هم در توضیحی به ایبنا گفت: این مسئله بین هیئت مدیره کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) و اداره اوقاف شهرستان بابل به وجود آمده است.

کاکو گفت: موعد فعالیت بهره‌دار در این ساختمان وقفی به پایان رسیده اگرچه که اوقاف ممانعتی برای فعالیت کتابخانه در این مکان ندارد و اجرای قانون را شرط آن می‌داند.

بنا بر نظر مدیر کتابخانه عمومی امام‌زاده یحیی (ع) بابل که در رسانه‌ها منتشر شده است مالک کتابخانه آمادگی دارد کتابخانه را واگذار کند.

مهدی معتقدی اعلام کرده کتابخانه امام‌زاده یحیی بابل با هزینه شخصی اداره می‌شد و توان پرداخت اجاره چند ۱۰ میلیونی را در ماه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها