پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
پیشنهاد مسعود فروتن برای خرید سفرنامه و خاطرات

مسعود فروتن گفت: کتاب «خاطرات پراکنده» اثر گلی ترقی مرا شایق کرد که بنویسم و تلنگری بود برای آنکه نویسنده شوم این کتاب الگویی برای من شد، که همانطور که به سادگی حرف می‌زنم بنویسم.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. مسعود فروتن مجری و کارگردان رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: اولین کتابی که قصد معرفی آن را دارم کتاب «تصاحب تاریکی» نوشته بختیارعلی است. دلیل پیشنهاد من برای این کتاب این است که شما با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که کردهای کشور ترکیه چقدر برای حفظ زبان خودشان زحمت کشیده و چه مصائبی را تحمل کردند. در این کتاب با فاجعه‌ای درباره قوم کرد روبه‌رو می‌شویم؛ از دوره‌ایی که کردها حتی اجازه نداشتند به زبان مادری خودشان حرف بزنند.

مسعود فروتن در ادامه با معرفی کتاب «دربست منیریه» درباره این کتاب گفت: کتاب «دربست منیریه» مجموعه داستان‌های کوتاهی است که خانم سالومه طهرانی نویسندگی آن را به عهده داشته است. این کتاب اولین کتاب خانم طهرانی است و پیوندی دارد با دوران کودکی او که در همین محل زندگی کرده است. من شخصاً از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و گاهی این کتاب را به دوستان و آشنایان خود هدیه می‌دهم.

نویسنده کتاب «عزیز جون»، کتاب «دو دستی» اثر منصور ضابطیان را به علاقه‌مندان سفرنامه پیشنهاد کرد و گفت: این اثر روایتگر خاطرات منصور ضابطیان در ژاپن است.

این هنرمند رسانه افزود: همچنین مسعود ضابطیان کتابی دیگر از خاطرات خود در کشور کانادا دارد به نام «نوشابه زرد». فروتن درباره خاصیت نویسندگی مسعود ضابطیان گفت: ضابطیان طوری متن‌هایش را به نگارش در می‌آورد که گویی کاملاً در این سفرها همراه او هستیم‌.

مسعود فروتن در پاسخ به این پرسش که تاثیرگزارترین کتاب زندگی‌تان چه بوده؟ گفت: کتاب «خاطرات پراکنده» اثر گلی ترقی مرا شایق کرد که بنویسم و تلنگری بود برای آنکه نویسنده شوم. این کتاب الگویی برای من شد تا همانطور که به سادگی حرف می‌زنم بنویسم. در کتاب «خاطرات پراکنده» وجوه نوستالژیکی از تهران و شمیران قدیم وجود دارد که انسان را سر ذوق می‌آورد.

مسعود فروتن درباره استفاده از کتاب‌های صوتی گفت: با اینکه خودم در حال روایت کردن کتاب‌های صوتی هستم و در حال حاضر روایت کتاب «دربست منیریه» را در حال انجام دارم، باید بگویم خود من کتابخوان هستم نه کتاب گوش کن. حتی شب‌هایی که ساعت ۲ بامداد به منزل می‌رسم باز هم قبل از خواب، چند صفحه ای کتاب مطالعه می‌کنم. در مجموع من کتاب را برای خواندن می‌پسندم و نه برای شنیدن.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در خانه، کتابخانه مختصری دارم و معمولاً کتاب‌ها را بعد از اینکه می‌خوانم به دیگران می‌بخشم. به عموم مردم نیز توصیه می‌کنم کتاب را بعد از اینکه خواندید به دیگری ببخشید با انجام این کار چرخه کتابخوانی در کشور حفظ می‌شود. حجم زیاد کتاب در کتابخانه شخصی شما به افزون شدن مطالعه کمک نمی‌کند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها