شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
رونق فعالیت‌های فرهنگی مستند به آمار است/ اعلام زمان افتتاح فاز دوم کارخانه کاغذ مازندران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه کتاب از افتتاح فاز دوم کارخانه چوب و کاغذ مازندران طی هفته آتی خبر داد و گفت: زمانی که صحبت از دوران پررونق فرهنگ و هنر می‌کنیم مستند به آمار فروش سینماها و حوزه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست صمیمانه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه (چهارم آذرماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از خبرنگاران حوزه کتاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، خبرنگاران به طرح دیدگاه‌ها، نظرات، دغدغه‌ها و چالش‌های خود درباره خبرنگاری کتاب پرداختند. در ادامه معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در بخش دیگر این نشست، ایمان شمسایی، مدیر مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ با اشاره به حمایت از نیروی انسانی مورد توجه وزارتخانه، گفت: حمایت‌ها در وزارت فرهنگ به سمت رسانه‌هایی سوق داده شد که نیروی انسانی را مورد توجه قرار می‌دهند.

یاسر احمدوند در ادامه این نشست با بیان اینکه در معاونت امور فرهنگی همواره تلاش‌مان بر تعامل با اهالی رسانه بوده است، گفت: برنامه‌های خوبی در هفته کتاب برگزار شده و از رسانه‌های مختلف در پوشش این اخبار قدردانی می‌کنم. بنا، حذف خبرنگاران از برنامه‌ها نیست و در مواردی که مطرح شد محدودیت‌ها موجب دعوت نشدن از خبرنگاران بوده و همواره تلاشمان بر تعامل با اهالی رسانه است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مقابله با پدیده «قاچاق کتاب»، گفت: برای از بین بردن قاچاق کتاب نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف است، برای این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اراده دارد، نمی‌توانم همه جزئیات را بیان کنم اما برای گرفتن یک حکم از قوه قضاییه، سه ماه است که تلاش می‌کنیم، با جمع کردن چند دست‌فروش مشکلات حل نمی‌شود. دوست نداریم با کار شعاری، این اقدامات ابتر بماند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جبهه‌ای در برابر نقدها نداریم و مطالب اهالی رسانه را رصد کرده و در برابر موضوعات مختلف توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم؛ بنای مقابله به هیچ وجه وجود ندارد.

همچنین مهدی رمضانی در سخنانی کوتاه به اهمیت بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: به‌صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم و فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است.

تاکید بر پررونقی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مستند به آمار است

در بخش پایانی این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی، گفت: باب گفت‌وگو باز است و در هر مکانی اهالی رسانه و خبرنگاران حاضر باشند آماده می‌شوم و آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه صحبت‌ها و آماری که ارائه می‌کنیم مستند است و زمانی که صحبت از دوران پررونق فرهنگ و هنر می‌کنیم مستند به آمار فروش سینماها و حوزه‌های مختلف است، افزود: موضوع کتاب از الویت‌های دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ است و بطور کلی موضوع کتاب از حوزه های اصلی و همواره مورد توجه است.

اسماعیلی از افتتاح فاز دوم کارخانه کاغذ در مازندران خبر داد و گفت: از اهالی رسانه دعوت می‌کنیم که در این برنامه حاضر باشند، در این دولت شعار دادن را ممنوع کردیم و درباره کارنامه صحبت می‌کنیم. کاغذ مصداق همین رویکرد است؛ اعلام کردیم خودکفایی در حوزه تولید کاغذ تحریر انجام می‌شود و پس از پیگیری‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه تولید کاغذ ایرانی رشد داشته است، گفت: در این زمینه هیچ شعاری ندادیم، پنج هزار تن تولید کاغذ ایرانی بود که امسال به ۸۰ هزار تن رسیده است؛ همچنین سال جاری ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدید از کارخانه کاغذسازی زاگرس در استان فارس، عنوان کرد: بارها شخصاً برای حل مشکل این مجموعه با مدیرعامل صحبت کردم و معاون امور فرهنگی نیز با ایشان ارتباط دارد، حدود ۱,۴۰۰ میلیارد تومان به تسهیلات نیاز دارد تا فعال شود. آغاز فعالیت این مجموعه در سال نخست، به‌معنای اضافه شدن ۴۵ هزار تن کاغذ تحریر به مجموعه تولیدات داخلی است.

به‌گفته اسماعیلی، هفتگی به معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه کاغذ گزارش می‌دهیم و طی هفته آتی کارگروه کاغذ و نشر جلسه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این دولت شعار نمی‌دهیم تلاش می‌کنیم کارنامه ارائه بدهیم، گفت: عموماً وقتی کاری شروع می‌شود اعلام می‌کنیم، اکنون معاونت امور فرهنگی طرحی برای رونق صنعت نشر آماده کرده که قرار است در کمیسیون فرهنگی دولت پیگیری شود، این مسئله نشان می‌دهد که هر مسئله‌ای باشد، پیگیری می‌کنیم، همچنین نشان‌دهنده قدرت تقنینی و اجرایی در حاکمیت است.

اسماعیلی با بیان اینکه موضوع کتاب از اولویت‌های دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به‌طور کلی موضوع کتاب از حوزه‌های اصلی و همواره مورد توجه است، گفت: آقای رئیس‌جمهور دستور «زنگ کتاب» را داده است و به‌زودی تفاهم‌نامه این موضوع با وزارت آموزش و پرورش به امضا خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شبکه کتاب گفت: به‌دنبال ایجاد یک رسانه تخصصی برای کتاب بودیم، کار سختی است که در حوزه‌های تخصصی برنامه‌ها پربیننده باشد، سال اول باید کلی هزینه و زیرساخت‌ها تامین شود؛ ۱۳ میلیارد تومان برای تهیه و تامین زیرساخت‌ها بود، در این میان خیلی از برنامه‌ها شبکه کتاب از رسانه ملی پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها