چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
انشاالله رحمتی: فیلسوف شکست نمی‌خورد

انشاء‌الله رحمتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره اینکه آیا در کار فلسفی شکست معنا دارد یا خیر گفت: فیلسوفان در بدترین شرایط تاریخ سکوت نکردند و از این جهت فیلسوف شکست نخورده است و شکست نمی‌خورد.

انشاء‌الله رحمتی پژوهشگر و استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دیدگاه داوری اردکانی در مورد اذعان به شکست، گفت: «این گفته او که شکست خورده‌ام، طعنه‌آمیز است وگرنه برای فیلسوف شکستی نیست.»

رحمتی در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً در کار فلسفی شکست معنا دارد با اشاره به تاریخ فلسفه اسلامی در زمان شیخ اشراق گفت: زمانی که شهاب‌الدین سهروردی زندگی می‌کرد او در مقابل کسانی ایستاده بود که از داعشیان بدتر بودند و به واسطه یک جواب ساده به یک سوال، او را اعدام کردند. با این حال او سکوت نکرد و حرفش را زد و ما امروز بعد از قرن‌ها همچنان داریم به سخنان و اندیشه او رجوع می‌کنیم. این نشان می‌دهد که فیلسوف هیچ وقت شکست نخورده و شکست نمی‌خورد.

گفتنی است مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برده و با تیتر «فیلسوف ِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفته بود که با استقبال طیفی از روشنفکران هم روبرو شد. داوری اردکانی در واکنش به این مجله با اشاره به دو نوع شکست بیرونی و شکست درونی، نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» او در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط