سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
تهران به کتابخانه مرکزی نیاز دارد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب گفت: تهران، شهر مظلومی است؛ در تهران کتابخانه مرکزی نداریم؛ علاوه‌براین از نظر فضای مطالعه منطقه محروم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، سه‌شنبه (۳۰ آبان‌ماه) با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فروزانفر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هوشیار لاریجانی، معاون کتابخانه‌های استان تهران، احمد قیومی، فرماندار تهران و رئیس کتابخانه‌های شهرستان تهران، هادی رحمتی، مدیرکل شهرداری‌ها در استانداری تهران، علی نیکنام، مدیرکل اسبق کتابخانه‌های استان تهران، عالی‌زاده، مشاور دبیرکل نهاد و سرایی و شفیعی از مدیران اسبق کتابخانه‌های استان تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

زندوکیلی در این مراسم با تشکر از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولان اسبق کتابخانه‌های استان تهران اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی است که در خدمت مدیران اسبق کتابخانه‌های استان تهران باشیم. افرادی که ستارگان درخشان نهاد هستند.

وی با محکومیت جنایات رژیم منحوس صهیونیستی گفت: به‌خاطر این عزا که بر مسلمانان وارد شده برگزاری این مراسم را در حد بزرگداشت برپا کردیم. تقدیرنامه فرمانداری شهر تهران، برای همه کتابداران استان تهران از سوی فرمانداران شهرستان‌های استان تهران ارسال می‌شود. امیدوارم کتابداران که چراغ کتابخانه‌ها را روشن نگه داشتند در این وظیفه خطیر موفق باشند.

در ادامه این آیین قیومی، فرماندار شهرستان تهران با بیان اینکه کمتر مراسم استانی برگزار می‌شود که این همه مدیر استانی در آن حضور داشته باشند گفت این موضوع و حضور کثیر به اهمیت کتابخوانی بازمی‌گرد.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی تهران اظهار کرد: در این هفته اتفاقات بزرگی رقم خورد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کار بزرگی رقم زد با کمترین امکانات و بودجه، بیشترین اثرگذاری و فعالیت را داشتید. آدم‌های کوچک اندازه امکانات کار می‌کنند اما آدم‌های بزرگ بسیار فراتر از منابع و بودجه خود عمل می‌کنند.

قیومی با اشاره به یادگیری‌های خودخواسته گفت: این خاصیت فضای ارتباطی است و این نسل ضد با دسترسی به اینترنت، سطحی‌ترین اطلاعات را دریافت می‌کنند اما پیش‌تر باید برای دریافت اطلاعات کتاب می‌خواندیم تا مطلبی را متوجه بشویم. این تفاوت دریافت اطلاعات از طریق کتاب و فضای مجازی است. کتاب خلاقیت و یادگیری را تثبیت می‌کند و این حلقه مفقوده ارتباطی ما با نسل ضد است هرچند باهوش هستند اما اطلاعاتشان سطحی است.

فرماندار تهران با تأکید بر جایگاه علم در بین ایرانیان ادامه داد: این مملکت، مملکت امام زمان (عج) است. و نخستین دانشگاه به نام جندی‌شاپور در ایران ثبت شده است و ایرانیان همیشه در علم پیشتاز بودند و دشمنان هنگام حمله به ایران کتابخانه‌ها را آتش می‌زدند و با ورود اسلام، علم و دانش در کشور جهش باورنکردنی کرد. این نسل جدید با همراهی کتابداران می‌توانند به نسلی پویا و آینده‌ساز تبدیل شوند، کَمااینکه هستند و فقط باید آموزش و اطلاعات عمقی‌شان را گسترش بدهند.

تأسیس کتابخانه مرکزی در تهران یک ضرورت است

رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این مراسم با ابزار همدردی با کودکان غزه گفت: ای کاش می‌توانستیم همدردی عملی بیشتری با این کودکان کنیم.

وی با تأکید براینکه فرهنگ برخلاف نظر برخی افراد زینت نیست، بیان کرد: در حوزه فرهنگ، اقدام عملی و راهبردی می‌طلبد، مشکلات سیاسی و اجتماعی جامعه، از طریق فرهنگ، قابل حل است. خبری درباره حوزه کتابخوانی، اعلام خواهد شد که مسئله معیشت کتابداران را نیز دربردارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار است مجری این مصوبه باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب گفت: تهران، شهر مظلومی است؛ در تهران کتابخانه مرکزی نداریم؛ علاوه‌براین از نظر فضای مطالعه منطقه محروم محسوب می‌شود؛ بنابراین باید درباره سرانه و فضای مطالعه در تهران تجدیدنظر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع، قول مساعد دادند. امیدوارم پروژه کتابخانه مرکزی تهران که اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، مانند پروژه‌های دیگر کتابخانه‌های مرکزی در همه کشور فعال شود.

رمضانی اظهار کرد: راهبرد رسانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر تهران با وجود همکاری با شهرداری شهر تهران بسیار پررنگ‌تر ازسایر مناطق کشور است. امسال با کمک شهرداری، طرح «کتابخانه شهر» با امکان دسترسی به محتوا و خرید کتاب اجرا شد. امسال امکان تهیه ۱۰۰ کتاب برای شهروندان از طریق شهرداری و وزارت کشور و دسترسی و اتصال به محتوای کتاب از طریق اجرای طرح «کتابخانه شهر» فراهم شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتاب کودک گفت: در بخش کودک و نوجوان نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی، پیشرو بوده و نتیجه فعالیت نهاد، حاصل فعالیت کتابداران است که بی‌ادعا کار می‌کنند. مسئولیت کتابدار درکنار سایر مسئولیت‌ها پیش‌برنده و اثرگذار است. اگر می‌خواهیم به جایگاه ایران فرهنگی در برنامه‌های چشم‌انداز نظام همچنین منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی و فرهنگی برسیم، باید در حوزه آموزش و پرورش و کودک و نوجوان، تحول اتفاق بیفتد؛ باید این حوزه‌ها تقویت شود؛ خبرهای خوبی نیز از سوی دولت در این زمینه در راه است.

وی با اشاره به اینکه اکنون از نظر کتابخانه‌ای در آسیا مقام پنجم و در دنیا رتبه ۲۰ را داریم گفت: برای تقویت حوزه کتابخوانی باید به بحث کتابخوانی در حوزه آموزش و پرورش و کودک و نوجوان توجه کنیم و نهاد کتابخانه‌ها نیز در این زمینه فعالیت دارد.

هشدار منصور ضابطیان درباره ترویج فرهنگ کره‌ای

در ادامه این آیین منصور ضابطیان، با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد همه بر روی بحث کتابخوانی اتفاق نطر دارند، گفت: هرسال درباره مهم بودن برنانه‌های کتابخوانی صحبت می‌کنیم اما اینکه چرا این اهمیت به جامعه منتقل نمی‌شود جای بحث دارد به نطر می‌رسد مسئولان باید شرایط کتابخوانی بدون دغدغه را برای مردم فراهم کنند و برای این مهم نیز برنامه بلندمدت و طولانی در حوزه فرهنگ داشته باشند.

وی درباره نفود فرهنگ کره‌ای گفت: در یک روستا در قشم دیدم کلاسی برای تقویت حوزه فرهنگ کره‌ای و آموزش زبان کره‌ای دایر شده که بسیار متعجب شدم. این حجم از نفوذ فرهنگ کره‌ای در جهان نشان از برنامه‌ریزی گسترده دارد کشوری که در جهان سریال‌ها و موسیقی آن‌ها فراگیر شده است.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از پیشکسوتان کتابداری کتابخانه‌های استان تهران، از فهرست‌نویس شایسته تقدیر، خیّرشایسته تقدیر کتابخانه‌ساز، انجمن کتابخانه‌های عمومی شایسته تقدیر، اعضای کتابخوان استان تهران و کتابداران نمونه استان تهران تحلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها