سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
عقب ماندگی در حوزه کتاب کودک با موضوع دفاع مقدس

اصفهان - رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور گفت: در کتاب کودک بدون تعارف عقبیم و هنوز کتاب‌های دندان‌گیر دفاع مقدس برای بچه‌هایمان نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سی و یکمین هفته کتاب و کتابخوانی با رونمایی ۴۹ عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس، با مشارکت شهرداری منطقه ۸، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، صبح امروز سه‌شنبه در هنرسرای خورشید به پایان رسید. این ۴۹ عنوان شامل ۴۱ عنوان کتاب چاپی، ۶ عنوان کتاب صوتی و ۲ عنوان کتاب دیجیتال بود که در سه بخش رونمایی شد و از نویسندگان این آثار و ناشران و فعالان حوزه نشر و خادمان فرهنگ مکتوب تجلیل به عمل آمد.

ادبیات دفاع مقدس سبک جدیدی از ادبیات را به کشور ارزانی کرد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور در این مراسم بیان کرد: در بنیاد حفظ آثار هم به کیفیت هم به کمیت آثار توجه داریم. ۴۹ کتابی که امروز رونمایی شده، نشان‌دهنده همین موضوع است.

سردار عباس بایرامی با تأکید بر اینکه اصفهان همیشه الهام‌بخش و پیشتاز و پیشانی کار در کشور بوده است، عنوان کرد: شاید بعضی از این کتاب‌ها در تراز ملی نباشد و مناسب یک منطقه و قوم و شهرستان باشد که این ایراد محسوب نمی‌شود. نباید خست به خرج داد و باید کار کرد.

بایرامی ادامه داد: ادبیات جانمایه همه حرکت‌های یک کشور و جهت‌دهنده و امیدآفرین است. ادبیات و هنر همذات انقلاب و حرکت‌های انقلابی هستند. به ادبیات باید احترام گذاشت و اهمیت داد. خصوصاً ادبیات دفاع مقدس که رهبر گفته‌اند سرچشمه است. ادبیات دفاع مقدس سبک جدیدی از ادبیات را به کشور ارزانی کرد که باید آن را پاس داشت. باید در تحول‌آفرینی ادبیات دفاع مقدس ایفای نقش کنیم. ما این حرکت فرهنگی را به سوریه و عراق نیز توسعه دادیم و در خصوص این موضوع ماموریت داریم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور در خصوص جایگاه اصفهان بیان کرد: اصفهان در همه عرصه‌ها مهد بهترین‌هاست؛ همچنین در حوزه‌های فرهنگی و نوشتاری. سوژه‌هایی را که در استان اصفهان داریم نباید از دست بدهیم. ما در نوشتن خوب هستیم؛ ولی در ترویج ضعیفیم. از همه ابزارها برای ترویج باید استفاده کرد. بعضی از کتاب‌ها به چند چاپ رسیده که وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم خود نویسنده در ترویج فعال بوده. به لطف فضای مجازی کارهای بزرگی می‌شود انجام داد.

او با تأکید بر جایگاه مهم مخاطبان نونهال در ادبیات دفاع مقدس اظهار کرد: نگاه اول و اصل عمل ما باید نونهالان باشند. در کتاب کودک بدون تعارف عقبیم و هنوز کتاب‌های دندان‌گیر دفاع مقدس برای بچه‌هایمان نداریم. هنوز با کتاب‌های کودک و نوجوان حوزه دفاع مقدس، کار روان‌شناسی و جامعه‌شناسی کودک انجام نمی‌شود. امیدواریم کارهایی از این دست را چند برابر ببینیم.

علی باقری، مدیر شهرداری منطقه ۸ نیز گفت: همزمان با هفته اصفهان، در هفته کتاب و کتابخوانی قرار گرفته‌ایم و امروز مزین شده به آثاری که این دستاوردهای مقدس را ثبت کرده است. آثاری که امروز رونمایی خواهند شد، به قلم اندیشمندان و نویسندگانی که دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند به یادگار مانده است. این عزیزان با آثار مکتوبشان کمک خواهند کرد دفاع مقدس زنده بماند و از برکات آن استفاده کنیم.

در ادامه این برنامه، از جانباز سید محمد علیزاده طباطبایی، راوی کتاب «از مهران تا مهرگان» تقدیر و تجلیل شد و سپس آثاری از ۴۹ عنوان کتاب در بخش اول رونمایی شدند که به شرح زیر است: کتاب «حاج محمود شمر» به قلم حسن بهرامی؛ «بانوان سبزپوش» به قلم حسینعلی محمدی؛ «لاله‌های دیار هزارچشمه» به قلم خلیل پیرمرادیان؛ «بابام یه قهرمانه» به قلم طیبه کیانی؛ «گفتگوی بهشتیان و جهنمیان» به قلم غلامرضا ترکان؛ «فاتح آویهنگ» و «متولد ۲۲ بهمن» به قلم فاطمه علیپور دهاقانی؛ «دایی عزیز»، «مین‌های رنگی»، «در زاویه شلمچه»، «با دست‌های بسته»، «دشت پرچراغ» و «آخرین دیدار» به قلم مجتبی داداشی و «آتش در میراث» به قلم مرتضی رمضانی.

تولید کتاب دیجیتال و هوشمند در دستور کار است

همچنین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در این برنامه اظهار کرد: در اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جدای از تولیدات متعدد در مباحث فرهنگی هنری و سینمایی و تئاتر، کتاب بحثی است که هیچ گاه به فراموشی سپرده نمی‌شود و با توجه به علم روز می‌تواند دست دوم نشود.

سرهنگ محمد رضایی اضافه کرد: کتاب‌هایی که امسال تولید و در این مراسم رونمایی شد، در موضوعات مختلف از جبهه‌های سیستان و بلوچستان تا جنوب و کردستان و جبهه مقاومت در قالب‌های اسناد، رمان، داستان و برای مخاطبان مختلف عرضه شده است. مخاطب اصلی ما کودکان و نوجونان و جوانان هستند که با این آثار دفاع مقدس را بیشتر درک می‌کنند. لذا در کنار همه تولیدات، تولیدات کتاب در اولولیت کاری ماست.

او در خصوص اهمیت کتاب چاپی و در کنار آن، توجه به فناوری روز، بیان کرد: به‌دلیل جولان فناوری‌های مطابق با علم روز، شاید این موضوع به ذهن متبادر بشود که مخاطبان کتاب چاپی محدود شده‌اند. ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با نظر نویسندگان و شورای ادبیات به این روش دست یافتیم که کتب چاپی افزایش یابد و در کنارش علم روز در اختیار کتاب قرار گیرد؛ نه اینکه با حضور علوم جدید، کتاب چاپی به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ کتب صوتی را بر اساس نیاز مخاطب در دستور کار قرار دادیم. در دو سال گذشته هر سال ۲۵ عنوان کتاب صوتی ارائه شد و رتبه برتر کشور را در این خصوص کسب کردیم. امسال نیز تا این لحظه شش عنوان کتاب صوتی تهیه شده که امروز رونمایی شد. تا پایان سال این عدد به ۲۵ عنوان می‌رسد.

رضایی درباره کتاب دیجیتال و کتاب هوشمند عنوان کرد: مخاطب امروزی ما شاید به کتاب چاپی کمتر توجه کند. بر همین اساس نیاز مخاطب را در نظر گرفته و آن را برطرف می‌کنیم. در سال جاری دو موضوع کتاب دیجیتال و کتاب هوشمند را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ زیرا جوان امروزی موبایل در دست دارد و باید از این فناوری استفاده کند. اما نباید کاری کنیم که از کتاب فاصله گیرد. لذا همین کتب چاپی را در قالب کتاب دیتیجال ارائه می‌کنیم.

رضایی در پایان گفت: ده عنوان کتاب دیجیتال را در دستور کار داریم که دو عنوانش تهیه شده و امروز رونمایی شد. تا پایان سال هشت عنوان دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. گام فراتر ما کتاب هوشمند است که دو عنوان کتاب هوشمند را در دستور کار داریم و در نمایشگاه دی ماه در تهران رونمایی خواهد شد.

در ادامه مراسم اختتامیه سی و یکمین هفته کتاب، بخش دوم آثار رونمایی به شرح زیر رونمایی شدند:

«بررسی سبکی شعر شاعران دفاع مقدس» نوشته الهام تاجمیر ریاحی؛ «شاهدان وصال» نوشته الهه حیدرپور؛ «چاچا» و «شیرُک» نوشته حامد شاهمرادی؛ «مقاومت خرمشهر تا پیروزی مرصاد» نوشته سرهنگ حسین حاج‌علی‌عسگری؛ نمایشنامه «در آغوش انفجار» نوشته حمیدرضا رنجکش؛ «ناز پرواز» نوشته سید مجتبی شجاعی؛ «از مهران تا مهرگان» نوشته علیرضا غلامی؛ «شهید اکبر جزی» نوشته رضا اعظمیان و فضل‌الله صابری؛ «مروری بر تحولات دفاع مقدس» نوشته محمد ضیایی؛ «شاهدان وصال» نوشته مرتضی صدری؛ وصال در ۲:۱۰ عصر» نوشته مرتضی صدری و منیره صفرپور؛ «سفر پرخطر» نوشته منیره صفرپور و «به روایت یوسف» نوشته یوسف اعلایی.

در بخش سوم مراسم اختتامیه سی و یکمین هفته کتاب، آثار دیگری در حوزه دفاع مقدس رونمایی شدند که بخشی از این آثار با عناوین زیر بود:

«کلاس شهادت» به کوشش اعظم سادات حقیقی؛ «غوطه در خون» و «طلبه شهید» به کوشش پروین رجبی؛ «اینچنین بود برادر»، «سیمای امام زمان در وصایای شهدا»، «قامت زخم» و «شهادت به گونه‌ای دیگر» به کوشش حسن کشایی؛ «پلاک ۸۶» به کوشش اشرف سیف‌الدینی؛ «نبرد با شایعه» به کوشش سید فرهاد حسینی؛ «زخم پیشانی» به کوشش محبوبه و کبری حسینی؛ «جنگ ترکیبی هیبریدی» به کوشش محمدعلی رضایی

در این مراسم همچنین از مرتضی نریمانی مدیر انتشارات زاینده‌رود، سیده مریم بنی‌هاشمی مدیر انتشارات بنی‌هاشم، محمود حسن‌نژاد مدیر انتشارات چشمه آفرینش و حامد شاهمرادی مدیر انتشارات کاشف علم تقدیر به عمل آمد.

در ادامه برگزیدگان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه فرهنگ مکتوب به شرح زیر تجلیل شدند:

اشرف سیف‌الدین و حسینعلی محمدی نویسندگان حوزه دفاع مقدس؛ جانمراد احمدی مدیر نشر دارخوین و محمدرضا منصوری مدیر انتشارات امیر فدک؛ محمدرضا کریمی کتابفروش برتر؛ مسعود خائفی از چاپخانه شایان و یوسف اعلایی خادم فرهنگ مکتوب دفاع مقدس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها