دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
«پدرام السلطنه در ارگ خونین» رونمایی شد/اکبرپور به دیدار تاریخ شیراز رفت

فارس- همزمان با روز جهانی کودک و هفته کتابخوانی، از کتاب «پدرام السلطنه در ارگ خونین» با همراهی سعید حسام‌پور و سارا هلاله و با حضور احمد اکبرپور نویسنده اثر در کتاب شیرازه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این برنامه که شامگاه دوشنبه ۲۹ آبان جاری برگزار شد، در ابتدا سعید حسام‌پور، مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با گرامیداشت هفته کتاب و روز جهانی کودک، گفت: شیراز همیشه به دلیل رنگ و بوی فرهنگی که دارد و تاریخ بزرگ آن برای همه مردم جهان نام معتبری است و هر متنی که بتواند شیراز را معرفی کند حتماً متن خیلی خوبی خواهد بود و اگر آن فرد احمد اکبرپور باشد که سالها در حوزه ادبیات کودک کار می کند درجه یک است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی، افزود: اکبرپور با کتاب‌هایی مانند قطار آن شب، من نوکر بابا نیستم، شب بخیر فرمانده و… طنز بازیگوشانه را به خواننده ارایه می‌کند.

وی با بیان اینکه در اثر عصیان گرایانه «من نوکر بابا نیستم» مسیر دیگری را در ادبیات کودک ایران رقم زد، افزود: اکبرپور مانند خیلی از نویسندگان در زمان سعی کرده آثاری را خلق کند که تداوم داشته باشد. افزون بر طنز خواننده با ویژگی‌هایی مانند فانتزی در آثار او مواجه است.

حسام‌پور با اشاره به اینکه در چند سال اخیر آثار او سمت و سوی تاریخ یافته است، ادامه داد: شیراز بخشی از این آثار شده است و اکبرپور در دو اثر اخیر خود به شیراز ادای دین کرده است.

به گفته او، در هم آمیختگی زمان کنونی و آنچه در تاریخ رخ داده است از ویژگی های ممتاز کتاب است.

وی اضافه کرد: بازی‌های زبانی و طنز به صورت غیرمستقیم در اثر دیده می شود و کمک به درهم آمیختگی جذاب تاریخ و زمان کنونی می کند.

حسام‌پور خاطرنشان کرد که این اثر به طور ویژه و هنرمندانه نگاه تحلیلی به تاریخ دارد و رمانی است که جنبه های فلسفه تاریخ را در خود دارد.
 

با کتاب خوش ساختی روبه‌رو هستیم

وی تصریح کرد: برای نوجوان امروز که کتاب کم می‌خواند می تواند این اثر جذاب باشد زیرا با کتاب خوش ساختی روبه‌رو هستیم.

حسام‌پور یادآور شد: این متن برای خواننده بزرگسال هم جذاب است زیرا در این کتاب بخش‌های نانوشته تاریخ برجسته شده است.
 

بلاگر کتاب‌های خوب را دنبال کنید

در ادامه سارا هلاله، داستان‌نویس و منتقد نیز با این پرسش که چه کتابی برای نوجوانان مناسب است؟ بیان کرد: این پرسش برای آموزگاران و خود نوجوانان و والدین هم پیش می‌آید که کتاب خوب چه ویژگی دارد. در دوره ما داستان خوانی با ادبیات جدی و کانون پرورش فکری یک دوره برای ما نجات بخش بود.

وی چند پیشنهاد کرد که نوجوانان چه کتابی بخرند و توصیه کرد که نوجوانان اول اینکه به ناشر آثار توجه کنند، سپس ژانر مورد علاقه خود را پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه بلاگر کتاب‌های خوب را دنبال کنید، افزود: فقط کتاب ترجمه نخوانید و کتاب تالیفی را بخوانید.

هلاله با بیان اینکه مرز واقعیت و تخیل در این کتاب باریک است، گفت: داستان به طور کلی مواجهه پدرام با تاریخ است اما برخلاف تصوری که به دست می دهد از پس آن بر نمی‌آید. با این حال این کتاب به دلیل روایت طنزآمیزی که دارد خواندنی است.
 

اهدای جایزه «انگشت جادویی» به اکبرپور

در ادامه زهرا سبحانیان عضو انجمن ادبی «انگشت جادویی» با استفاده از شخصیت‌های آثار احمد اکبرپور متنی را خواند و سپس به جایزه انگشت جادویی اشاره کرد که به اکبرپور اهدا شد.

وی، گفت: امروز چند مناسبت خیلی خوب داریم. از آنجا که ایشان چند دهه برای اعتلای فرهنگ کار کرده و موهبتی در کنار ما است؛ انجمن ادبی انگشت جادویی یک نشان دارد که چهار دوره اهدا شده است اینبار این نشان به احمد اکبرپور اهدا می شود.

در پایان جشن امضای کتاب با حضور احمد اکبرپور برگزار شد
 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «پدرام السلطنه در ارگ خونین» توسط نشر هوپا در ۱۹۲ صفحه به بهای ۱۶۰ هزار تومان ارایه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها