دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
حمایت از تشکیل تعاونی ناشران در گلستان/ آموزش ناشران و تربیت ویراستار

گلستان- در نشست جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان استان گلستان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بر ضرورت حمایت از تشکیل تعاونی ناشران و نیز آموزش و کمک به دانش‌افزایی و تربیت ویراستار تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در گرگان، هم‌زمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب استان گلستان، نشست صمیمی جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان با مدیرکل و معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در عصر دوشنبه برگزار شد.

رسانه به حوزه کتاب بیشتر توجه کند

در ابتدای جلسه محمد ملکی، مدیر کتاب‌فروشی جنگل که حدود نیم‌قرن در این حوزه فعالیت می‌کند با طرح پرسش‌هایی سخنانش را آغاز کرد و گفت: برای منِ کتاب‌فروش مهم است بدانم که نقش فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه و در مواجه با بنده کتاب‌فروش چیست؟ وقتی نمایشگاه کتاب با تخفیف بیشتر از عرف هم‌زمان با ایام هفته کتاب برپا می‌شود جای پرسش و پاسخ دارد.

ملکی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌فروشی در هر شهری جلوه‌ای از فرهنگ آن دیار است، گفت: من مخالف برپایی نمایشگاه کتاب نیستم، اما با ناشر و کتاب‌های خوب.

وی همچنین توجه صداوسیمای استان و نیز رسانه‌ملی به فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی را مؤثر قلمداد کرد و افزایش برنامه‌های کتاب محور را خواستار شد.

حمایت از ناشران بومی و مراقبت از کودکان در برابر کتاب‌های زرد

سپس مدیر انتشارات مختوم قلی فراغی گفت: حمایت خرید کتاب از ناشران استانی تعطیل‌شده و ضرورت دارد برای حمایت از نویسندگان و مؤلفان بومی به این مهم توجه نشان داده شود.

ارازمحمد سارلی، افزود: نویسندگان و ناشران بومی در طول سال آثار قابل‌توجهی را قلم‌زده و منتشر می‌کنند و مسئولان می‌توانند با خرید و حمایت از آن‌ها به چرخه نشر یاری‌رسانی کنند.

در ادامه عیسی وحدانی از کتاب‌فروشان گرگانی با تأکید بر اینکه ناشر و کتاب‌فروش باید کتاب‌شناس باشد، گفت: بعضاً برخی ناشران با کتاب سازی‌ها کتاب سوزی می‌کنند.

وی در ادامه نقش معلمان و متولیان در تشویق دانش آموزان برای کتاب‌خوانی را مهم برشمرد و گفت: در بازار شاهد ورود حجم عظیمی کتاب زرد هستیم و اینجاست که باید به کودکان در انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه کمک کنید تا بعدها کودک و دانش‌آموز دچار آسیب نشود.

حمایت از تشکیل تعاونی ناشران در گلستان/ آموزش ناشران و تربیت ویراستار

در بخش دیگری از نشست حسین یاقوتی مدیر انتشارات یاقوت سرخ با اشاره به اینکه درگذر زمان تعداد کتاب‌فروشی‌ها، ناشران، پاتوق‌های فرهنگی ۲ یا چند برابر شده است اما شاهد نزول فرهنگ کتاب‌خوانی شده‌ایم، گفت: معتقدم اگر مجدانه به فرهنگ کتاب توجه شود می‌توانیم شاهد ارتقاء فرهنگی عمومی در جامعه شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از مطالبات ناشران از فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: امید است ما را در ثبت شرکت تعاونی ناشران حمایت کنید.

امکان تبادل و تعامل بین ممیز و مؤلف وجود داشته باشد

مدیر انتشارات پیک ریحان هم با تأکید بر ضرورت تداوم برگزاری جلسات، گفت: در حال حاضر برای بهبود و ارتقاء وضع موجود نیاز هست با تعامل بیشتر باهم گفت‌وگو کنیم و در کنار هم برای حوزه کتاب کاری بکنیم.

احمد خواجه نژاد همچنین با تأکید بر اینکه نشر دیجیتال باید جدی‌تر پیگیری شود، گفت: در بحث ممیزی نیز کاش امکان تبادل و تعامل بین ممیز و مؤلف وجود داشته باشد.

سید روح‌الله بنی فاطمی مدیر انتشارات خرد و مهر نیز ضمن اشاره به وضعیت بازار کتاب در استان و خلأ ویراستار تخصصی، گفت: نیازمند است به حوزه آموزش و ویراستاری توجه نشان دهیم.

برای ثبت شرکت تعاونی ناشران یاری کنید

مدیر انتشارات واژگان سیرنگ نیز ضمن معرفی حوزه فعالیتش به وضعیت اقتصادی ناشران اشاره کرد و گفت: به خاطر کم شدن سفارش چاپ مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم و این مسئله بعد از شیوع کرونا ملموس‌تر بود.

سید حسن حسینی سپس با اشاره و ارجاع به برخی از سخنان مطرح‌شده در جلسه، گفت: با دانش‌افزایی و آموزش موافقم و در این میان خلأ آموزش و تربیت ویراستار کاردان نیز حس می‌شود.

وی همچنین به برخی از نمونه‌های منتشرشده در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد آثار هستیم که در همان چند صفحه نخست دارای اشتباهات فاحش هستند اما باز شاهدیم به همین افراد سفارش کار می‌دهند.

علی‌اصغر مقسمی مدیر انتشارات مقسم هم به کم شدن مطالعه در جامعه و کاهش سفارش‌ها و وضعیت اقتصاد نشر اشاره کرد و گفت: بار دیگر پیشنهاد می‌کنم که فرهنگ و ارشاد اسلامی ما را برای ثبت شرکت تعاونی ناشران یاری کند.

آزمون‌های صدور پروانه نشر جدی‌تر شود

حمیدرضا محمری مدیر نشر محمری نیز ضمن اشاره به بروکراسی صدور مجوز نشر اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد برای صدور مجوز به اشخاص و آزمون‌های مربوطه دقت نظر بیشتری صورت بگیرد و نیاز است آزمون‌ها جدی‌تر و فنی‌تر برگزار شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمانه‌ای به سر می‌بریم که ضرورت داردم آگاهی ناشران بالاتر برود، افزود: هر چه شناخت و آگاهی ناشران از وضعیت نشر و بازار و جامعه بیشتر باشد، نتایج مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

حمایت از تشکیل تعاونی ناشران در گلستان/ آموزش ناشران و تربیت ویراستار

خلاقیت و امر آموزش محور توجه قرار بگیرد

مدیر انتشارت نوروزی هم تأکید کرد: به نظر من امروزه مهم‌ترین نیاز حوزه چاپ و نشر استان امر آموزش است و برای این مهم نیاز است ارشاد میدان‌داری کند.

میلاد نوروزی ادامه داد: در کنار آموزش ضرورت دارد این جلسات بین ناشران و کتاب‌فروشان به‌صورت مستمر و منظم برپا شود و با خلاقیت و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و اتاق فکر و نیز ارتقاء کیفیت چاپ قدم‌های مؤثرتری را برای حوزه برداریم.

مدیر انتشارات نارنجستان نیز با اشاره به اینکه گویا قرار نیست مشکلات ما حل شود، گفت: درگذر سال‌ها همواره با دغدغه‌های ثابتی روبه‌رو هستیم که دلایل و راه‌حلش را همگان می‌دانیم اما انگار قرار نیست برای همیشه حل شود.

هدایت الله امینیان همچنین گفت: برخی ناشران در تهران پروانه نشر دائمی را دریافت می‌کنند درحالی‌که ما در شهرستان‌ها بعد از سال‌ها فعالیت مدام باید پروانه خود را تمدید کنیم و نمی‌دانیم که بالاخره کی پروانه ما دائمی می‌شود.

آموزش و تشکیل انجمن ویراستاران لازم است

سید علی کریمیان مدیر نشر اهل‌دل نیز در بخش دیگر از این جلسه ضمن اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری و اینکه باید جامعه چاپ و نشر خود بخواهند میدان‌داری کنند و باید برای اهدافشان خود وارد میدان شوند.

وی با تائید ضرورت برپایی دوره‌های آموزشی، گفت: پیشنهاد می‌کنم انجمن ویراستاران تشکیل شود تا ناشران بتوانند با شناخت و تعامل با این انجمن کیفیت آثار منتشره را ارتقاء بدهند.

در این جلسه همچنین جواد قربانی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی حاضران را به‌جا و قابل‌بررسی و پیگیری برشمرد و گفت: با برپایی منظم و مستمر و شکل‌گیری دیدارهای فصلی می‌توانیم در یک فضای تعاملی دغدغه‌ها را کاهش و بعضاً رفع کنیم.

حمایت از تشکیل تعاونی ناشران در گلستان/ آموزش ناشران و تربیت ویراستار

تشکیل هیات اندیشه‌ورز در حوزه کتاب در دستور کار است

در بخش پایانی نشست سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز گفت: شعار آینده خواندنی است برای هفته کتاب انتخاب‌شده که خود حاوی پیام‌های متعددی است که باید درباره‌اش تفکر کنیم و نیز خود چراغ راه آینده است.

الهام متین همچنین ضمن قدردانی و دغدغه مندی حاضران و اشاره به برنامه‌های تحولی‌اش، افزود: من به دنبال نشست‌ها و جلسات فرمایشی نیستم و باید وارد میدان شد و با اقدام عملی مسائل را احصا و سپس با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها حل شود.

وی خواستار تشکیل هیات اندیشه‌ورز با حضور ناشران و کتاب‌فروشان و صاحب‌نظران شد و افزود: در یک جدول زمان‌بندی مشخص و با یک دستور جلسه مشخص و توجه به تجربه‌های موفق برای بهبود و ارتقاء حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها