سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
قم از دیرباز در قلمرو علوم دینی شاخص بوده است

قم - حجت‌الاسلام ابوالقاسم حسینی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و هنری قم گفت: قم از دیرباز در قلمرو علوم دینی شاخص بوده است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم حسینی (ژرفا) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: قم از دیرباز در قلمرو علوم دینی شاخص بوده است و بعدها در حدود ۱۰۰ سال اخیر مرحوم شیخ عبدالکریم حائری حوزه قم را به صورت کنونی بها نهادند و این بالندگی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: آنچه در قم مقداری مغفول مانده و هنوز هم مغفول است شأن ادبیات و هنر است. در حدود دهه ۶۰ یا ۷۰ خورشیدی به برکت جنگ مقداری به این جنبه توجه شد اما بعدها متاسفانه تقریباً در بوته فراموشی فرو رفت و این باید احیا شود.

ژرفا تصریح کرد: ما داستان نویسان درجه یک، شاعران خوب و حتی هنرمندان تجسمی ممتازی در قم داریم، در دهه اخیر بچه‌های ادبیات نمایشی خوبی هم رشد کردند، حتی تئاتر قم از تئاترهای بالنده کشور است ولی سازماندهی خوبی در استان نداریم.

این شاعر تصریح کرد: از اداره کل ارشاد قم خواهش می‌کنم برای تشکل و سازماندهی خوبی بیرون از ساختار اداری پیش قدم شود و البته دیگر متولیان فرهنگی استان کمک کنند تا این سازماندهی تشکیل شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی قم، یادآور شد: در این سازماندهی بچه‌های فرهنگی هنری قم حداقل ۶ ماه یک بار دور هم جمع شوند و بگویند دارند چه می‌کنند و از احوال هم با خبر شوند. گمان می‌کنم برای مجموعه ایران مغتنم است.

وی بیان کرد: نباید آدم‌های فرهنگی و هنری قم چه پیشکسوتان یا جوان‌ترها این‌قدر گسسته باشند. این پیوند اگر حاصل شود برای مجموعه ادبیات و هنر کشور بسیار مفید خواهد.

ژرفا با بیان اینکه نسبت به آینده فرهنگی هنری قم خوش‌بین است، گفت: من در مجموع نسبت به آینده فرهنگی هنری قم خیلی خوش‌بین هستم و افق فعالیت بچه‌های حوزوی و دانشگاهی را روشن می‌بینم منتها همانطور که عرض کردم چون سازماندهی پیوسته‌ای نداریم گاهی این نیروها هدر می‌رود. شناسایی و پرورش نیرو در سایه این سازماندهی به جاهای خوبی خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها