سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
اقتباس از رمان «نازنین» و داستان‌های کلاسیک

امروز از عرصه سینما و تئاتر سه خبر مهم حوزه اقتباسی منتشر شده که نشان‌دهنده رشد اقتباس در حوزه هنرهای نمایشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این روزها در عرصه تئاتر سه خبر مهم حوزه اقتباسی منتشر شده که نشان‌دهنده رشد اقتباس در حوزه هنرهای نمایشی است.

اثری اقتباسی از قلب فرانسه با موسیقی بهزاد عبدی

نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی حمیدرضا نعیمی قرار است از آذر سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود.

در اجرای این اثر نمایشی سعید معروف‌پور به عنوان طراح صحنه، مژگان عیوضی به عنوان طراح لباس، محسن گودرزی به عنوان طراح حرکت، بهاره اسدی به عنوان طراح گریم، رضا حیدری به عنوان طراح نور حضور دارند.

آهنگسازی «فردریک» نیز بر عهده بهزاد عبدی است.

«فردریک» سرگذشت ستاره بازیگری تئاتر بولوار در پاریس و فرانسه قرن نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه‌ای است که تمام نقش‌ها و ژانرها را آزموده است. او میلی سیری‌ناپذیر برای بازیگری دارد. از لذاتِ زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در میان تماشاگران متوجه دو چشمِ میشی‌رنگ می‌شود که در تاریکی فضای سالنِ نمایش هم‌چون چشمانِ گربه می‌درخشند و این سرآغازِ نمایشنامه شورانگیزِ اریک امانوئل اشمیت است.

به زودی اخبار و اطلاعات مربوط به بازیگران و تاریخ اجرای «فردریک» منتشر می‌شود.

استقبال مخاطبان از اقتباس برتولت برشت

نمایش «انسان / اسب، پنجاه / پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی پس از ۱۵۰ اجرای موفق، به درخواست تماشاگران در پردیس تئاتر شهرزاد تا ۱۷ آذر تمدید شد.

این نمایش با بیش از ۱۵۰ اجرای سولداوت و موفق، با استقبال منتقدان و مخاطبان همراه است و در روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی است.

در خلاصه داستان این نمایش به نویسندگی مشترک هاله مشتاقی نیا و مرتضی اسماعیل کاشی آمده است: «درهای ساختمان موزه ای که سال ها پیش، اردوگاه مرگ بوده به روی زن و مردِ بازیگری باز می شود. این دو تنها بازماندگانِ آن قربانگاه هستند که از آنجا فرار کرده بودند، ارواحِ کشته‌شدگان که بازیگرانی بودند با فعالیت‌های ضدفاشیستی، فراخوانده می‌شوند و در جهانی وهم‌آلود نمایشی که مجبور بودند زیرِ شکنجه بازی کنند تا زنده بمانند، دوباره جان می‌گیرد.»

بازیگران این نمایش عبارتند از:

علیرضا آریا، محسن ابوالحسن پور، شهاب اشکان، شبنم اسکندری، سوگل اسفندیاری، المیرا بکر، محمدمهدی جهان آرا، افسانه چناقچی، یاسین چهرآذر، فروغ چهره گشا، جواد حسینی، ایمان خاکباز، پریا رستگار، مهدا رضایی، پوریا رفیع بیگی، امیرحسین رئیس‌دانایی، مبینا زیدی، آیدانا سبزواری، صادق‌سپهوند، تاراسلیمی، محبوبه سفیدصالحی، هاله سنکا جوان، اسد غفاری، محمدرضا فتحی، شایان فخری‌طاری، علیرضا فرزانیان، نازنین قاضی زاده، امین کشوری، آرمان کنگاوری، عادله گرشاسبی، نسرین معافی، سید محمد موسوی‌سلیم، امیررضا نیک‌پی، رایحه وصالی، محمدرضاهاتفی، محمدیادگاری، سعید یعقوبی.

صابر ابر پس از ۵ سال با اقتباس به تئاتر بازمی‌گردد

صابر ابر «امشب به صرف بورش و خون» را که توسط مهدی یزدانی‌خرم با نگاهی به رمان «نازنین» شاهکار فئودور داستایوفسکی اقتباس شده است، روی صحنه می‌برد.

«نازنین» با ترجمه یلدا بیدختی‌نژاد توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار نویسنده تاریخ‌ساز روس محسوب می‌شود که در سال ۱۸۷۶ در اوج پختگی و ۵ سال قبل از مرگش، آن را نوشت.

صابر ابر در «امشب به صرف بورش و خون» در مقام بازیگر و طراح حضور دارد و امیرسپهر تقی‌لو مجری طرح این نمایش است.

باغ کیانوش کلید خورد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد که به تازگی کلید خورده، این روزها در شهر همدان ادامه دارد.

این فیلم به عنوان اولین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اثری ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است که فیلم‌نامه آن به صورت اقتباسی و توسط رضا کشاورز حداد به نگارش درآمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها