شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
گلستان پژوهی دچار تکراری نویسی نشود

گلستان- نویسنده و پژوهشگر گرگانی معتقد است که تکراری نویسی، جای پژوهش را گرفته است و گاهی برای دریافت پاسخ یک پرسش، ده‌ها کتاب را جستجو می‌کنید اما جز مطالب تکراری، چیزی نمی‌یابید، چیزی که در گلستان پژوهی بعضاً دچارش هستیم یا نباید بشویم.

محمد انصار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، درباره چاپ آثار تکراری و شبیه به هم با موضوع استان گلستان گفت: گاهی نویسنده‌ای درباره موضوعی در چند جا می‌نویسد که بیشتر مطالبش، مشترک است؛ یعنی آن‌ها از کتاب اول به کتاب دوم و سپس کتاب سومش رفته‌اند.

وی افزود: این مورد را در نگارش تاریخ معاصر و معرفی اماکن استان گلستان می‌بینیم و گاهی چند نفر درباره یک موضوع، کتاب می‌نویسند. مثلاً برای معرفی مفاخر استان، شهرها و مواردی ازاین‌دست چند پژوهشگر، کتاب نوشتند که ۹۰ درصد مطالب آن‌ها، یکی است.

انصار ادامه داد: متأسفانه در کشور ما برای چاپ کتاب، داور علمی نداریم. هرکسی می‌تواند کتاب بنویسد؛ اما در چاپ پایان‌نامه و مقاله این‌گونه نیست. در آنجا داورانی هستند که جلوی تکراری بودن موضوع یا مطالب را می‌گیرند.

نویسنده و پژوهشگر گرگانی گفت: معتقدم دلیل تکراری نویسی، دریافت مزد، خودنمایی و ناتوانی علمی است. چون‌که نمی‌توانند کارنویی انجام بدهند، تکراری می‌نویسند. نوشتن کتاب خوب، تلاش و وقت زیادی می‌خواهد. کار آن‌کسی که هرسال، یک کتاب می‌نویسد با آن‌کسی که هر ۱۰ سال، یک کتاب می‌نویسد، یکسان نیست. اگر دیگران هرسال، یک کتاب نمی‌نویسند، یک دلیلش این است که آن‌ها نمی‌خواهند تکراری بنویسند.

وی افزود: تکراری نویسی، جای پژوهش را گرفته است. گاهی برای دریافت پاسخ یک پرسش، ده‌ها کتاب را جستجو می‌کنید اما جز مطالب تکراری، چیزی نمی‌یابید. اگر این کارآگاهانه باشد، زشت است؛ زیرا چیزی به دانش دیگران، افزوده نمی‌شود. اگر از روی بی‌اطلاعی از چاپ آثار دیگران (پیشینه پژوهش) و یا دسترسی نداشتن به آن‌ها باشد، بازهم درست نیست.

محمد انصار ادامه داد: بهتر است به‌جای چاپ چند کتاب در مدت کوتاه، یک کتاب خوب بنویسیم. اگرچه به‌ندرت می‌توان کتابی یافت که هیچ اشکالی نداشته باشد؛ اما این اشکال یعنی تکراری نویسی، از همه اشکالات، زشت‌تر است. هرکسی که کتاب داشته باشد، نویسنده نیست. نویسنده کسی است که یک کتاب خوب داشته باشد. یک کتاب خوب، بهتر از چند کتاب تهی است. پژوهشگران، نه شمارش آثار بلکه کتاب‌ها را سنجش می‌کنند.

وی در پایان گفت: موضوعات کار نشده، درباره گرگان و گلستان، زیاد است. باید به سراغ آن‌ها رفت. مثلاً امسال ۲ پژوهشگر جوان، درباره واژه‌ها و اصطلاحات کتولی و رامیانی کتاب نوشتند که پیش از آن‌ها، کسی این کار را نکرده بود و یا اینکه به دنبال تصحیح آثار و چاپ اسناد تاریخی بروند؛ مانند حسین نجفی که کتاب اوراق مصنفات میرداماد را نوشت.

به گزارش ایبنا، محمد انصار، نویسنده و پژوهشگر گرگانی خود زاده یکی از محلات قدیمی و دارای تکیه گرگان (محله سبزه مشهد) است و تا به امروز از او کتاب‌هایی چون گل‌های محراب، کتابشناسی استان گلستان، محله سبزه مشهد گرگان، کتابستان حماسه منتشرشده و نیز در کنار انتشار مقاله های متعدد در نشریات استان و منطقه، از او حدود ۲۰ مقاله در دانشنامه ۳ جلدی گلستان به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها