چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
همایش نویسندگان و پژوهشگران مازندران در بابلسر برگزار شد

مازندران - پردیس دانشگاه مازندران میزبان همایش نویسندگان و پژوهشگران حوزه مازندران با عنوان «مازندران نگاران» شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در همایش نویسندگان و پژوهشگران حوزه مازندران با عنوان «مازندران نگاران» در پردیس دانشگاه مازندران در بابلسر، گفت: در زندگی امتحان‌های بسیاری را از سر می‌گذرانیم و یکی از امتحان‌های امروز، وضعیت غزه است.

سکینه خاتون مهدیان‌پور اظهار کرد: کودکان بسیاری در غزه شهید شدند و تکلیف داریم در این شرایط با مردم غزه همدردی کنیم تا وحدت همه مسملنان جهان، صهیونیسم را از بین ببریم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۱ کتابخانه عمومی روستایی و شهری در مازندران، افزود: کتابخانه‌های عمومی محلی برای عرضه کتاب‌های مختلف است و همچنین از این طریق می‌توانیم آثار نویسندگان مازندرانی را معرفی کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم.

این مسئول گفت: به مناسبت هفته مازندران پویش کتاب های مازندران‌شناسی راه‌اندازی کردیم تا نویسندگان و ناشران نسبت به فروش یا هدیه کتاب خود اقدام کنند تا اهالی استان از این کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببرند.

۷۱۰ کتاب مازندران شناسی در کتابخانه‌های مازندران

مهدیان‌پور با بیان اینکه نویسندگان با تولید اثر، فرهنگ و دارایی‌های این سرزمین را برای نسل آینده رقم زدند، تصریح کرد: ۷۱۰ کتاب در حوزه مازندران‌شناسی از نویسندگان مازندرانی در کتابخانه‌های عمومی استان داریم که بسیار اندک است و با توجه به حجم تالیف در این زمینه، باید کتاب‌های بیشتری از مازندران‌شناسی در کتابخانه‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: این موضوع، بهانه‌ای شد تا احداث بخش مازندران‌شناسی را در کتابخانه مرکزی هم ایجاد کنیم، تصریح کرد: کتابخانه مرکزی مازندران از سال ۸۶ کلنگ زنی شده و امیدواریم با پیگیری نهادهای متولی این کتابخانه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

همایش نویسندگان و پژوهشگران مازندران در بابلسر برگزار شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه فعالیت‌های آماده‌سازی کتابخانه مرکزی در دست انجام است، خاطرنشان کرد: این همت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد تا این کتابخانه زودتر به بهره‌برداری برسد.

این مسئول اظهار کرد: با برگزاری این همایش به دنبال بهانه‌ای بودیم تا از کسانی که در حوزه مازندران‌شناسی قلم زدند قدردانی کنیم.

در ادامه رئیس دانشگاه مازندران، در این مراسم گفت: مازندران را به عنوان دیار سبز علویان می‌شناسند که مردم این خطه با حسن‌ابن زید علوی بیعت کرده و نخستین حکومت شیعی جهان را در مازندران تشکیل دادند.

حشمت‌الله علی‌نژاد با بیان اینکه علاقه به خاندان اهل بیت (ع) بیش از هزار سال است که در دل مردم ولایتمدار مازندران نقش بسته، تصریح کرد: فرزندان این سرزمین در خانطومان و مدافعان حرم، جلوه‌های رنگارنگی از این خطه هستند، علاوه بر این، مازندران چهره‌های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی را در دل خود جای و پرورش داده است.

وی یادآور شد: مازندران در طول سده‌های گذشته به دلیل ویژگی‌های طبیعی که دارد از زبان اصیل، رسا، پرتوان به نام زبان تبری با گویش‌های متنوع بهره‌مند است.

همچنین رئیس مرکز ساری‌شناسی در این مراسم گفت: مازندرانی‌ها شیعه بودند و از حسن‌ابن زید علوی دعوت کردند تا حکومت شیعی را بنیانگذاری کند.

حسین اسلامی اظهار کرد: پرافتخارترین حکومت شیعی که در تاریخ جهان اسلام تشکیل شد حکومت حسن‌ابن زید علوی بود که توسط مردم مازندران رقم خورد.

خانه نویسندگان مازندران راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در سخنانی گفت: وارث تاریخی ارزشمند هستیم که امروز به ما سپرده شده و مسئولیت داریم در ترویج و تعمیق این تاریخ و فرهنگ ناب و اصیل، نقش‌آفرینی کنیم.

احسان آهنگر اظهار کرد: این مسئولیت بر دوش اصحاب فرهنگ و هنر سنگین‌تر است چون اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم مطلبی را ماندگار کنیم باید در قالب کار هنری و فرهنگی انجام دهیم تا ماندگار شود.

وی افزود: امروز مولفان و پژوهشگران در راستای تکمیل این تاریخ ارزشمند می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و دست یاری به سمت آنها دراز می‌کنیم اگرچه که برخی مشکلات وجود دارد و وظیفه داریم این مشکلات برطرف کنیم.

همایش نویسندگان و پژوهشگران مازندران در بابلسر برگزار شد

این مسئول ادامه داد: مشکلات عدیده مالی برای چاپ و نشر کتاب وجود دارد اگرچه سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی در استان داریم و ما متولیان حوزه فرهنگ باید برنامه‌ریزی لازم برای رفع این مشکلات را به کار گیریم.

وی با اشاره به تشکیل بانک اطلاعات از نویسندگان و پژوهشگران به ویژه در زمینه مازندران‌شناسی، خاطرنشان کرد: خانه نویسندگان استان مازندران را در تالار مرکزی راه‌اندازی کنیم تا بستری برای استعدادیابی، آموزش و توانمندسازی نویسندگان جوان باشد.

همایش نویسندگان و پژوهشگران مازندران در بابلسر برگزار شد

در این همایش نویسندگان حوزه مازندران‌شناسی قدردانی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها