چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کتاب شعر « چقدر جای تو خالیست» در زنجان رونمایی شد

زنجان- کتاب شعر « چقدر جای تو خالیست» مجموعه اشعار استاد حسینجانی در مراسم اختتامیه کنگره بین‌الملی شعر بانوان زنجان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، فرح‌روز فاتحی مدیرعامل بنیاد فرهنگی آیه‌های ایثار و تلاش در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر «زنان عاشورایی» با محوریت شخصیت حضرت خدیجه (س) با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی در این بنیاد اجرایی می‌شود که اغلب محورهای آن فرهنگی است، اضافه کرد: با آغاز به کار بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش و شناسایی جامعه هدف از میان مادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان در سراسر کشور دریافتیم که این عزیزان در جبهه فرهنگی و علمی پیشرفت های چشمگیری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد علاوه بر فعالیت در جبهه نظامی و اعزام همسران و فرزندان به جبهه با هدف دفاع از کشور، از پا ننشستند و در جبهه‌های فرهنگی و علمی نیز موفقیت های بسیاری را کسب کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی آیه های ایثار و تلاش با اشاره به اینکه گزارش کار بنیاد در محضر مقام معظم رهبری نیز ارائه شده است، اضافه کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت منسجم بود.

وی با اشاره به اینکه بحث ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و مقاومت، فعالیت‌های هنری و برگزاری کنگره شعر زنان عاشورایی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این کنگره بود، گفت: این کنگره دو بار در آستان قدس، یک بار در شاهچراغ و امروز هم شاهد برگزاری آن در حسینیه اعظم زنجان هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز دعای همه مسلمانان جهان پیروزی فلسطین است، گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد پیروزی نهایی در این سرزمین باشیم.

در ادامه هم شهردار زنجان با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان یک مکان مقدس برای زنجانی‌هاست، اضافه کرد: حسینیه اعظم زنجان همچون نگینی در شهر زنجان می‌درخشد و آوازه عزاداری زنجانی‌ها در این مکان مقدس شهره عام و خاص است.

وی با اشاره به اینکه هر سال مشق ولایت‌مداری مردم زنجان تن معاندان را می‌لرزاند، اضافه کرد: هر سال در روز هشتم محرم صدها عاشق و ولایت مدار آنچنان غوغایی برپا می کنند.

فیروزفر با اشاره به اینکه به علت عظمت و بزرگی این رویداد هر سال صدها میزبان خارجی در زنجان حضور پیدا می‌کنند، افزود: حسینیه اعظم زنجان میعادگاه عاشقان امام حسین (ع) است و به عقیده بنده بزرگترین قربانگاه جهان است چرا که عزاداران با عشق و علاقه قربانی‌های خود را نشان دادن ارادت به مولای خود تقدیم می‌کنند.

استاد ولی‌اله کلامی دبیر اجرایی این کنگره نیز با اشاره به اینکه استان زنجان به عنوان شهر غواصان دریادل هر سال میزبان صدها مهمان خارجی و داخلی برای حضور در مراسم هشتم محرم است، اظهار کرد: در ادامه همین مسیر امروز میزبان چنین برنامه پر عظمتی هستیم.

وی با گرامیداشت یاد حضرت خدیجه (س) گفت: جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد.

استاد کلامی گفت: ایشان قبل از مبعوث شدن محمد مصطفی (ص) با آن بزرگوار ازدواج کرد؛ در حالی که بسیاری از ثروتمندان مکه و قریش می‌خواستند که با او ازدواج کنند؛ اما عشق او به رسول الله موجب شد تا از همه داشته‌های دنیایی خود بگذرد و به حق؛ کسی دیگر نمی‌توانست هم کفو حضرت محمد (ص) باشد.

در این مراسم کتاب شعر «چقدر جای تو خالیست» مجموعه اشعار استاد حسینجانی با حضور سعیده حسینجانی شاعر و دختر شاعر حسینجانی رونمایی شد.

در این برنامه همچنین شاعران برگزیده کنگره اشعار خود را در موضوعات مختلف قرائت کردند.

در ادامه نیز استاد محدثی خراسانی شعری در وصف شهر زنجان قرائت کرد.

استاد مصطفی محدثی خراسانی

در شهر غواصان دریادل

صد بار اگر دوباره آغاز کند

دوراست به فهم تو دری بازکند

مانند حسین هستی و تا اوجت

تاریخ، محال است که پرواز کند

آن روز گدازه دلم رادیدم

خاکسترتازه دلم رادیدم

وقتی که به روی دوش مردم می رفت

تشییع جنازه دلم را دیدم

از چنبر نفس رسته بودند آنها

بت ها همه را شکسته بودند آنها

پرواز شدند و پرگشودند به عرش

هرچند که دست بسته بودند آنها

خورشید اگربه مهر تابنده شده ست

وز عطر بهار شهر آکنده شده ست

تغییر نیامده ست در لیل ونهار

ذرات تو در جهان پراکنده شده ست

کم را به رواق کرمش می خواند

تادرک حماسه غمش می خواند

خارج شده از تابلو فرشچیان

مارا به دفاع حرمش میخواند

شام است، به صبح محشر اندازیمش

خاکستر اگر، به آذر اندازیمش

آن طرح نویی که در سرحافظ بود

ما آمده ایم تا دراندازیمش

حضرت خدیجه

آمدی از کرامت تاریخ

آمدی از نهایت ایمان

تا ببینی حقیقت خود را

تا بیابی نشانی از انسان

آمدی با درخشش خورشید

آمدی با طراوت باران

فصل پاییز بود و بی برگی

روزگار سیاه دژخیمان

راه افتادی و دلت سرشار

از بهار شکفتن جان بود

چشمهایت در آن شب تاریک

روشن از آیه های قرآن بود

به یقین برد مشعل قرآن

اندک اندک گمانه هایت را

یافتی در حریم روشن او

آیه آیه نشانه هایت را

تا چو خورشید روشنی باشی

تا ببخشی به شهر، بینایی

راه بردی به حکمت و عرفان

با جهانگیر خان قشقایی

نور اشراق بر دلت تابید

فرصت سبز انتخاب آمد

پرسش روح بیقرارت را

از محال زمین جواب آمد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط