یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
هفته کتاب فرصتی برای جریان‌سازی کتاب است

بوشهر - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، هفته کتاب را فرصتی برای جریان‌سازی کتاب در استان معرفی و تاکید کرد: همۀ برنامه‌های سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر با هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی پیش‌بینی و اجرایی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحیم افروغ بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از کارکردهای رسانه، شناسایی چالش‌ها، مشکلات و معضلات جامعه است که با برجسته‌سازی این موارد، مدیران را در جریان این نقاط ضعف قرار می‌دهد. خوشبختانه امروز در استان بوشهر رسانه‌هایی وجود دارد که با دغدغه‌مندی و به‌طور تخصصی به حوزه کتاب و مسائل آن می‌پردازند و به رسالت خبرنگاری خود با تحلیل و تولید محتوای علمی جامۀ عمل می‌پوشانند.

وی سپس به نقش جهادی رسانه‌ها در انعکاس مؤثر اخبار مقاومت مردم غزه در برابر رژیم ملعون اسرائیل اشاره و بیان کرد: با وجود اینکه اسکتبار جهانی همه ظرفیت‌های خود را به کمک گرفته تا جریان مقاومت و ایستادگی مردم غزه را تضعیف کند اما رسانه‌های ما با انسجام، اتحاد و اخلاص به روشنگری و تبیین رسالت انسانی خود در این زمینه پرداخته و ملت غزه هم با صبوری و ایستادگی مقابل اسکتبار جهانی ایستاده‌اند و موجب بیداری جهان شده‌اند که این بیداری آغازگر طراحی نظم جدید جهانی شده است. امیدواریم که ما رهروان صادقی برای شهیدان رسانه باشیم که با گذشتن از خون خود، به روایت واقعیت‌هایی می‌پردازند که در غزه جریان دارد.

افروغ سپس به بیان اهمیت هفته کتاب پرداخت و یادآور شد: هفته کتاب فرصتی برای جریان‌سازی کتاب است. در این میان، رسانه‌ها با تمرکز بر برنامه‌های کتاب‌محور ضمن اینکه به اطلاع‌رسانی در این حوزه مبادرت می‌ورزند، کتاب را نیز در جامعه به جریان می‌اندازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس به شعار سی و یکمین هفته کتاب اشاره و تصریح کرد: «آینده خواندنی است» شعاری است که برای این هفته برگزیده شده است. این شعار می‌گوید که آینده برای مخاطبان کتاب خواندنی است اما برای نویسندۀ آن نوشتنی است! این شعار تأکید دارد که نویسندگان باید با آینده‌نگری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تربیتی، فرهنگی، ادبی و حتی تاریخی بنویسند تا آینده‌ای خواندنی برای جامعه تعریف شود.

به عقیدۀ وی، نوشته‌های نویسندگان باید طوری باشد که نقشۀ معماری آیندۀ جهان را ترسیم کند؛ از این‌رو، باید معارفی که متولی تفکر نویسنده هستند در کلمات و نوشته‌های او با نگاهی ژرف و آینده‌نگرانه تبلور بیابد. این‌گونه می‌شود که جامعه به کمک باشگاه‌های اندیشه‌ورزی که همان کتاب هستند، به افق بلند و آینده‌ای خواندنی دست بیابد. به‌طوری که وقتی شما بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از رویدادهای مهم جهان از یک یا چند کتاب تأثیر گرفته‌اند.

افروغ تأکید کرد: برنامه‌های هفته کتاب پس از چندین نشست هم‌اندیشی با دستگاه‌های فرهنگی استان، طراحی و تدوین شد. محور اصلی اجرای فعالیت‌های کتابخوانی در هفته کتاب، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر است. همچنین در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارات دیگری مثل اداره‌کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز برنامه‌های کتاب‌محور متنوعی را در طول هفته کتاب اجرایی خواهند کرد.

وی، برگزاری نشست با نویسندگان و ناشران استانی را دیگر برنامه مهم هفته کتاب امسال معرفی کرد و گفت: همزمان با هفته مذکور، این نشست را برگزاری می‌کنیم تا با هم‌اندیشی نویسندگان هم‌استانی، انجمن اهل قلم استان بوشهر را راه‌اندازی کنیم.

دبیر هفته کتاب استان بوشهر همچنین به برگزاری یک‌سری برنامه‌های نمادین در هفته کتاب اشاره کرد و افزود: پیاده‌روی کتاب، یکی از رویدادهایی است که در استان بوشهر با نام کتاب و با هدف نشان دادن جایگاه کتاب در جامعه اجرایی خواهیم کرد که در مسیر پیاده‌روی نیز تعدادی غرفه کتاب برپا در جریان این پیاده‌روی فیزیک کتاب نیز نمود داشته باشد.

افروغ در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: ما از هم‌اندیشی و هم‌فکری فعالان و موسسات فرهنگی و افراد صاحب‌نظر که طرح‌های خلاقانه‌ای را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری دارند، استقبال می‌کنیم؛ چراکه مخاطب ما، مخاطب عام است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با تنوع و تکثر فعالیت‌های فرهنگی به ارتقاء و رشد جامعه کمک کنیم.

وی سپس از برگزاری نمایشگاه کتاب در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر به‌دنبال فراهم کردن مقدمات برگزاری این نمایشگاه هستیم تا بتوانیم یک نمایشگاه مؤثر و باکیفیت را با حضور ناشران معتبر ملی و استانی و نویسندگان برگزار کنیم و بدین شکل به ارتقاء سطح کتاب در استان بیفزاییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نشست اخیری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور استاندار بوشهر داشته، بیان کرد: در این نشست، پیشنهاد اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام استان در حوزه فرهنگ و هنر و تأمین بخشی از هزینۀ جاری این منطقه دادیم که این پیشنهاد با دستور وزیر از سوی قائم‌مقام وزراتخانه و معاون توسعه وزارتخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجۀ آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

به گفتۀ وی، عمدۀ تمرکز ما در حال حاضر بر تکمیل ۱۲ پروژۀ فرهنگی هنری استان است که شامل مجتمع‌های فرهنگی هنری عسلویه، ریز، آبپخش، شبانکاره، سعدآباد و دلوار، نگارخانه و تماشاخانۀ کنگان، نگارخانۀ گناوه، تماشاخانۀ روباز بوشهر می‌شوند.

افروغ ادامه داد: با حضور سه روزه و بازدید میدانی کارگروه فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلس زیرساخت‌های فرهنگی هنری استان را تدوین کردیم و الان می‌دانیم که هر منطقه در بخش زیرساختی چه کمبودهایی دارد. در حال حاضر، تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی در حال ساخت استان در اولویت اول قرار دارد و تجهیز و احداث زیرساخت‌های جدید در اولویت‌ها بعدی قرار گرفته‌اند.

وی سپس به کتابخانه شهید عاشوری که در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر قرار دارد، اشاره کرد و گفت: این کتابخانه دارای مالک شخصی است که در حال تعامل و گفت‌وگو با وی هستیم که یا زمین این کتابخانه را از وی خریداری کنیم یا از طریق تهاتر، این ملک را به بیت‌المال اضافه کنیم.

۸ برنامه شاخص به‌مناسبت هفته کتاب در استان بوشهر اجرا می‌شود

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در ادامه این نشست از اجرای ۸ برنامه شاخص به‌مناسبت هفته کتاب در استان بوشهر خبر داد.

وحید حیدری با اعلام این خبر گفت: برای هفته کتاب امسال که از ۲۳ تا ۳۰ آبان جاری برگزار می‌شود، ۷۴ برنامه فرهنگی پیش‌بینی شده است که از میان آن‌ها، ۸ برنامه شاخص و ویژه است.

وی سپس بخشی از کتاب «من و کتاب» که فرمایشات رهبری را دربارۀ اهمیت کتاب و سبک زندگی بیان می‌کند، افزود: یکی از برنامه‌های شاخص هفته کتاب امسال در بوشهر، معرفی این کتاب و انتشار بخش‌های مهم آن در قالب اینفوگرافی و تبلیغات محیطی است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، برپایی غرفۀ شهروند کتاب به همراه میز گفت‌وگو در ۵ نقطۀ پرتردد شهر (پارک‌ها و میادین مهم بوشهر) را دیگر برنامه شاخص این هفته دانست و بیان کرد: برپایی غرفۀ کتاب در مدارس نیز یکی دیگر از برنامه‌های ویژه‌ای است که با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان دست‌کم در ۲۰ مدرسه اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: ایجاد حلقه‌های مطالعاتی با موضوع فلسطین و غزه در ادارات و فضای عمومی جامعه، تقویت مسابقۀ عفاف و حجاب با عنوان «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، رونمایی از آثار نویسندگان بومی، درج شعار هفتۀ کتاب در سربرگ ادارات دولتی و… از دیگر برنامه‌های ویژه هفته کتاب در استان بوشهر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها