یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
چاپ ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه شعر و ادب فارسی، ترکی و شهریار

آذربایجان‌غربی-رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار گفت: نزدیک به ۴۰۰ عنوان کتاب در سال‌های فعالیت دبیرخانه دائمی کنگره و بنیاد استاد شهریار در حوزه شعر وادب فارسی و ترکی و همچنین حوزه استاد شهریار چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، جواد وندنوروز صبح یکشنبه، در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: قداست شعر و ادبیات از آنجاست که با عالم قدس بی‌وقفه و با قدوس مطلق شناخته شده‌اند و رمز دلبری بزرگان همچون حافظ، مولانا، فضولی، سعدی و فرزند متفخر استاد شهریار در این است که همه بزرگان اهل کوی خرابات بودند و خرابات کجاست؟ آنجاست که عاشق کاخ اعمال خودپرستی را خراب و خانه‌اش را با نور الهی آباد می‌کند استاد شهریار ساکن چنین شهری است.

وی افزود: نزدیک به ۴۰۰ عنوان کتاب در سال‌های فعالیت دبیرخانه دائمی کنگره و بنیاد استاد شهریار در حوزه شعر وادب فارسی و شعر و ادبی ترکی و در حوزه زبان‌شناسی ترکی و همچنین در حوزه استاد شهریار چاپ شده است و همچنین یکی از فعالیت‌های عمده بنیاد استاد شهریار حمایت از پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترای دانشجویان سراسر کشور است.

وندنوروز با بیان اینکه تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی یکی از نیازهای کشور است، گفت: متاسفانه مدیران کوتاهی می‌کنند و همچنین شخصیت‌هایی چون دهقان فداکار با توجه به واقعیت بودن داستان از کتاب‌های درسی حذف شده که این موضوع عدم توجه به زبان ترکی را نشان می‌دهد.

رئیس بنیاد مقبره الشعرا استاد شهریار گفت: در شهر ارومیه من المان‌های زیادی در حوزه مفاخر ندیده‌ام و خیابان‌ها و کلاس‌های درس همین دانشگاه ارومیه باید به اسم مفاخر ارومیه نامگذاری شود.

وی گفت: از صدا و سیمای استان نیز درخواست داریم که توجه بیشتری به مفاخر کنند و بزرگانی چون محدث اورموی، افزون امینی هستند که این مفاخر در تهران معروفند ولی در ارومیه توجه زیادی نمی‌کنند.

وندنوروز ادامه داد: از اهداف برگزاری این کنگره مردمی، علمی و دانشگاهی می‌توان به آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی در حوزه شعر و ادب فارسی و همچنین اهتمام ویژه اندیشمندان حوزه دانشگاهی و حوزه زبان‌شناسی به ضرورت توسعه و ترویج صحیح فرهنگ آموزش زبان فارسی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها