چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
کتاب اخلاق و رفتار انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

آذربایجان‌غربی- نویسنده ۹ ساله ارومیه‌ای گفت: نوشتن به من آرامش می‌دهد و من معتقدم نوشتن و خواندن کتاب اخلاق و رفتار انسان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود رفتار خوبی در مقابل دیگران داشته باشیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: هر کتاب برای خودش جهانی دارد و این نویسنده‌ها هستند که ما را به آن سرزمین‌های رؤیایی و شگفت انگیز می‌برند. نویسنده‌ها همیشه از میان آدم بزرگ‌ها نیستد، بعضی از کودکان علاقه‌مند و بااستعداد هستند که علاقه شان به نویسندگی باعث شده است بیش از همه هم سنّ و سال‌هایشان کتاب‌های داستانی بخوانند و دفترهایشان را پر از داستان کنند. در استان آذربایجان‌غربی نویسندگان کودکی هستند که علاوه بر نوشتن کار تصویرگری هم می‌کنند و چنان شوق و ذوقی از نوشتن و خواندن کتاب دارند که وصف‌نشدنی است.

آرتین عسگری، ۹ ساله، کلاس سوم، یکی از نویسندگان کودک ارومیه‌ای است که قصه‌گویی در پیج رسمی کتابخانه مرکزی ارومیه در فضای مجازی، آشنایی با زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی در حد مبتدی، آشنایی کار با فتوشاپ، آشنایی با نقاشی در محیط paint ۳D و آشنایی با ورد به‌صورت مقدماتی از جمله مهارت‌های این نویسنده است که به‌مناسبت هفته ملی کودک و رونمایی از کتاب «حلزونی به‌نام صدف طلایی» با این نویسنده کودک به گفت‌وگو نشستیم.

-از چه زمانی متوجّه شدی که به دنیای نویسندگی وارد شده ای؟

وقتی چهار ساله بودم قصه می‌گفتم ولی چون نوشتن بلد نبودم ضبط میکردم.

- چرا این قدر به نویسندگی و مطالعه علاقه‌مند هستی؟

چون نوشتن به من آرامش می‌دهد و من معتقدم نوشتن و خواندن کتاب اخلاق و رفتار انسان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود رفتار خوبی در مقابل دیگران داشته باشیم. من از مادرم نوشتن یاد گرفتم ایشان اهل مطالعه و نوشتن هستند.

-درآینده می‌خواهی چه حرفه یا شغلی داشته باشی؟
دوست دارم فیلم یا انمیمیشن‌ساز بشم.

- در تعطیلات تابستانی مشغول چه فعّالیّت‌هایی بودی؟

در کلاس‌های رباتیک، نقاشی، قصه‌گویی، موسیقی و زیبانویسی شرکت کردم و بیشر این کلاس‌ها در بخش کودکان کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد. ن

- نوشته‌های کدام نویسنده‌ها را بیشتر قبول داری؟

از ایرانی‌ها محمدرضا شمس، فرهاد حسن‌زاده، مصطفی رحماندوست، ناصر کشاورز و از خارجی‌ها دیو پیکلی را دوست دارم.

- برای بچّه‌هایی که علاقه‌مند هستند نویسنده شوند، امّا نمی‌دانند چطور شروع کنند چه پیشنهادی داری؟

به آن‌ها می‌گویم نویسنده شدن آسان است به شرط اینکه استعداد و حسّ و حال نویسندگی داشته باشند. کتاب زیاد بخوانند تا واژه‌ها و جملات زیادی بلد باشند بنویسند و هر چقد کتاب بخوانند همانقدر بهتر و بیشتر می‌توانند بنویسند.


- از موفقیت‌های خودت برامون بگو؟

رتبه اول کشوری در جشنواره ملی کودک قهرمان من در سال ۱۳۹۹، قصه‌گوی نمونه کشوری در سال ۱۳۹۹ (قصه کرونا همبازی بد)، برگزیده مسابقه نقاشی یازدهمین دوره جشنواره ملی رضوی در سال ۱۳۹۹، برگزیده مسابقه نقاشی دوازدهمین دوره جشنواره ملی رضوی در سال ۱۴۰۰، برگزیده پویش ملی قصه‌های بابا آذر در بخش نقاشی ۱۴۰۲ و دارای گواهی شرکت در فراخوان بین المللی نقاشی هندوستان ۲۰۲۳ از جمله موفقیت‌های من است.

- از کتاب «حلزونی به نام صدف طلایی» که هفته کودک رونمایی شد، برایمان بگو؟

کتاب «حلزونی به نام صدف طلایی» در مورد حلزونی است که به دنبال دوستی برای بازی می‌گردد و در راه با حیوانات مختلف روبه رو می‌شود مثل گربه، گنجشک و … که هیچکدام نمی‌توانند با او بازی کنند؛ چون او خیلی آرام راه می‌رود و حلزون صدف طلایی در نهایت با لاک پشت رو به رو می‌شود و باهم آرام و آهسته راه می‌روند و گل‌ها را تماشا می‌کنند.

-یکی از خاطرات جالبت را از دنیای نوشتن برای ما تعریف می‌کنی؟

یک‌بار مادرم کتابی برام گرفت که ۱۳۰ صفحه بود و من گفتم جلدهای دیگر را هم برایم بگیر، گفت فعلاً این را بخوان بعد و من این کتاب را در طول مسیر تا خانه تمام کردم.

به گزارش ایبنا؛ اولین کتاب این نویسنده ۹ ساله با عنوان «حلزونی به نام صدف طلایی» ۲۴ مهرماه در ویژه برنامه‌ای با عنوان «عصرانه با نویسندگان کوچک» با حضور نویسندگان کودک و اعضای بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه و محفل ادبی دنیز در ارومیه رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها