شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۰
مقدادی کافکا را می‌شناساند

«شناخت کافکا»، بعد از هفده سال به بازار کتاب ایران بازگشت. بهرام مقدادی، مترجم و مدرس دانشگاه،‌ در این کتاب تنهایی انسان امروز در اندیشه‌های کافکا را بررسی کرده و معرفی‌نامه کاملی از این نویسنده آلمانی زبان را جمع آوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،«شناخت کافکا - بررسی تنهایی انسان امروز در اندیشه‌های کافکا» به قلم دکتر بهرام مقدادی، مترجم و مدرس دانشگاه که برخی از آثار فرانتس کافکا، نویسنده آلمانی زبان اهل چک را به فارسی برگردانده بود، بعد از هفده سال تجدید چاپ شده است.


مقدادی که سالهای قابل توجهی از عمر خود را به بررسی، ترجمه و تدریس آثار کافکا گذرانده است، در این کتاب و طی هفت فصل، به معرفی این نویسنده، بررسی زندگی او، بر‌شمردن ویژگی های نثر و موشکافی برخی از آثار کافکا و توضیح فلسفه فکری و اجزای تفکر این نویسنده پرداخته است.


این مدرس دانشگاه چندی پیش و در سالروز مرگ کافکا در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران، این نویسنده را انسانی خدا جو و حقیقت طلب دانسته بود که پیچیدگی‌های فکری او در ایران، هنوز به خوبی درک نشده است.

مقدادی در شرح این کتاب توضیح می‌دهد: کتاب شناخت کافکا با زبانی ساده، زندگینامه و نوشته‌های این نویسنده فیلسوف را مورد تجزیه و تحلیل موشکافانه قرار می‌دهد.کافکا بر خلاف صادق هدایت نویسنده‌ای خوش بین بود و با شهامت تا آخرین روزهای عمرش با بیماری مزمن سل مبارزه کرد.او درد فلسفی داشت و مانند منصور حلاج و حضرت موسی(ع) می‌خواست با خدا تکلم کند، حلاج موفق شد و ندای انا‌الحق سر داد و موسی(ع) با خداوند در طور سینا مکالمه کرد. ولی کافکا با همه کوشش و صداقتش از جانب خداوند به ندایی نرسید و او در رسیدن به حقیقت ناکام ماند.

کتاب «شناخت کافکا» در سال 1369 توسط انتشارات گفتار به انتشار رسیده و اکنون پس از گذشت 17 سال، توسط نشر بهجت تجدید چاپ شده است.


دکتر بهرام مقدادی، مولف این کتاب، دارای ادبیات انگلیسی از دانشگاه کلمبیا آمریکا است و پس از سالها تدریس در دانشگاه تهران، در سال 1380 به عنوان استاد نمونه کشور شناخته شده است.

از این مدرس دانشگاه تاکنون حدود صد مقاله علمی در نشریات تخصصی ایرانی و خارجی و چهارده عنوان کتاب منتشر شده است.

وی ترجمه‌ای نیز بر روی برخی از آثار کافکا از جمله رمان «آمریکا» و «دفتر یادداشت‌های روزانه» انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط