شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹
كتاب‌هاي جيبي، سر فصل تحولات تاريخ نشر كتاب است

انتشار كتاب در قطع جيبي با شمارگان وسيع و قيمت ارزان سر فصل مهمي در تاريخ نشر كتاب است. بسياري از صاحب‌‌نظران براي كتاب‌هاي جيبي جايگاه با اهميتي در نشر، كتاب‌خواني، كتاب‌فروشي، گسترش دانش‌ها و آگاهي‌هاي عمومي قايل شده‌اند. اين دسته از كتاب‌ها جوانان را به فرهنگ كتاب‌خواني ترغيب مي‌كند.

سيدعلي اصغر شريعت‌زاده با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: موسسه فرهنگي انتشاراتي پازينه كتاب‌هاي تاريخي را در قطع جيبي براي جوانان منتشر مي‌كند تا جوانان بتوانند به سهولت از نكته‌هاي تاريخي درباره ايران و اندرزهاي شخصيت‌هاي مورد نياز خود بهره گيرند.

وي افزود: برخي از كتاب‌ها در سطح سنگيني به رشته تحرير درآمده است و با صفحات پر حجم تهيه و چاپ شده است، اين كتاب‌ها مورد توجه جوانان قرار نمي‌گيرد زيرا پر حجم بودن آن باعث دوري از جذب جوانان به اينگونه كتاب‌هاست.

شريعت‌زاده خاطرنشان كرد:‌ بنابراين براي جذب جوانان و نوجوانان و علاقه بيشتر آن‌ها به متون تاريخي به خصوص مردان بزرگ تاريخ كتاب‌هايي در قطع كوچك‌تر با جلد فانتزي و با محتوايي از موتيوهاي آثار تاريخي دوره هخامنشي به كوشش موسسه فرهنگي انتشاراتي پازينه منتشر شده است.

نويسنده كتاب «پاسارگاد و وصيت‌نامه كوروش بزرگ» يادآور شد: اين كتاب‌ها اندرزنامه‌هاي بزرگ‌مردان تاريخ ايران است و در دو بخش «گزيده اندرزهاي عارفان» و «گزيده اندرزهاي باستاني ايرانيان» منتشر مي‌شود و مي‌تواند الگويي براي جوانان و نوجوانان اين مرز و بوم محسوب شود تا از گفتارهاي آن درس بگيرند و آن را سر لوحه زندگي خود قرار دهند.

مدير انتشارات پازينه از انتشار كتاب «اندرزهاي داريوش هخامنشي» خبر داد و گفت: پيش از اين در قالب كتاب‌هاي قطع جيبي، كتاب «اندرزهاي كوروش هخامنشي»، «110 گزيده اندرزهاي حكيمانه امام علي (ع)» و «اندرزهاي حكمت‌آميز پيامبر اعظم (ص) منتشر شده است.

وي به كتاب‌هاي جيبي و فانتزي منتشر شده اشاره كرد و گفت: «اندرزهاي حكمت‌آميز خورشيد عرفان پيامبر اعظم (ص) شمع جمع آفرينش» عنوان كتابي است كه اندرزهاي اين پيامبر آسماني را براي جوانان و نوجوانان به تصوير مي‌كشد.

مدير موسسه فرهنگي انتشارات پازينه خاطرنشان كرد: اين كتاب، اندرزهاي پيامبر اعظم(ص)، خورشيد عرفان، سيره، سنت، خلق و خوي محمدي در قالب معاني عالي و به دور از تصنع، تكلف، تشويق، مشحون از دانش و عبرت آورده شده است تا دل انسان را تسخير و رويحه آدمي را بلند و به نفس آدمي عزت بخشد.

اين پژوهشگر و نويسنده به كتاب جيبي ديگري اشاره كرد و گفت: «110 گزيده اندرزهاي حكيمانه كاروانسالار عرفان مولي علي (ع) عنوان ديگر كتابي است كه اندرزهاي كه با جلد فانتزي در دسترس جوانان قرار دارد.

وي به تجلي نام علي (ع) اشاره كرد و گفت: تجلي نام علي (ع) بر هنرهاي سنتي ايران، آثار تاريخي دوره اسلامي مانند گچ، سفال، فلز، كاشي و... نقش بسته است و جوانان ايراني بايد با اندرزهاي حكيمانه و خطوط و نقوش اسلامي بيشتر آشنا شوند.

اين نويسنده و پژوهشگر به كتاب «اندرزهاي كوروش بزرگ» اشاره كرد و گفت: اين كتاب نيز به گزيده اندرزهاي باستاني ايرانيان مي‌پردازد و بيانات و خصوصيات اخلاقي كوروش هخامنشي را در كوران جنگ‌ها و حوادث به تصوير مي‌كشد تا خواننده و شنونده آن را به گوش جان بشنود و تا حد امكان سر لوحه كار و زندگي خود قرار دهد.

وي به شمارگان اين كتاب‌هاي جيبي و فانتزي اشاره كرد و گفت: شمارگان كتاب‌هاي جيبي موسسه فرهنگي انتشاراتي پازينه در گذشته 5 هزار جلد بوده و با جذب جوانان به فرهنگ كتاب‌خواني و تجديد چاپ كتاب‌ها تعداد شمارگان آن به 7500 نسخه رسيده است تا جوانان با شمارگان وسيع و قيمت اندك بتوانند كتاب مورد نياز خود را تهيه كنند.

اين نويسنده و پژوهشگر در پايان سخنانش خاطرنشان كرد:‌ نويسندگان كتاب‌هاي جيبي بايد بدانند كه غلوهاي تاريخي و ناديده گرفتن برخي از دوره‌هاي تاريخي مي‌تواند باعث شود كه بيشتر جوانان آن طور كه بايد به كنه تاريخي پي نبرند و اين مسأله مشكلات بسياري را به همراه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط