چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۵
منابع تاريخي و نقش روحانيون مبارز بايد براي جوانان بازگو شود

مدير مسوول انتشارات پازينه گفت: ضرورت تحليل و مكتوب شدن تصميمات مهم رهبران ديني و سياسي مانند ميرزاي شيرازي، مهمترين مسأله در تاريخ‌نگاري معاصر ايران است. اين دوره‌هاي تاريخي و نقش روحانيون مبارز آن بايد براي نسل جوان بازگو شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در مجموعه زندگي نامه‌هاي مفاخر و مشاهير كه به كوشش انتشارات قلم نو منتشر مي‌شود عنواني را به «ميرزاي شيرازي» اختصاص داده‌اند. نويسنده در اين كتاب عظمت و خردورزي ميرزاي شيرازي را به تصوير مي‌كشد كه همگان را به حيرت مي‌اندازد تا جايي كه در بين فقيهان بزرگ به «عقل يازدهم» لقب مي‌يابد.

ميرزاي شيرازي در ۲۹ سالگي وارد کربلا شد و پس از آن به نجف اشرف عزيمت کرد و در درس شيخ اعظم انصاري، شرکت جست و از خواص شاگردان او شد.

ميرزاي شيرازي، يكي از رهبران ديني و سياسي از مراجع تقليد ايران و رهبر ديني سياسي در قرن سيزدهم و چهاردهم هجري قمري است كه در سال 1230 هجري قمري در شيراز چشم به جهان گشود و از چهار سالگي شروع به تحصيل علم کرد و در ۸ سالگي مقدمات آن را به پايان برد.
 
ميرزاي شيرازي هم ‌زمان با هدايت جامعه، شاگردان بسياري را به جامعه اسلامي تقديم و کتاب‌هاي متعددي را تأليف کرد. ميرزاي نائيني، سيد محمد کاظم يزدي، ملامحمدکاظم خراساني (معروف به آخوند خراساني)، ميرزا محمدتقي شيرازي معروف به ميرزاي دوم، شيخ فضل‌الله نوري، حاج ميرزا حسين نوري، ميرزا اسماعيل شيرازي، سيد علي‌اکبر فال اسيري و ده‌ها عالم ديگر از جمله شاگردان اين فقيه‌اند. 

يکي از اتفاقات روزگار ميرزاي شيرازي مسأله نهضت تنباکو بود که مي‌توان گفت از تصميمات مهم اين رهبر ديني و سياسي بوده است كه آوازه آن در همه جا پيچيد و درباره آن سخنان بسياري گفته شد. 
 
دوران 22 ساله رهبري او در مكتب سامرا، يكي از درخشان‌ترين دوره‌هاي تاريخي مرجعيت شيعه ناميده مي‌شود. وي توانست با هوشمندي و درايت خاص خود جريان جديد شكوفايي تشيع را در راستاي وحدت بين مسلمانان هدايت كند. 

اين انديشمند فرزانه معتقد است كه «واقعيت را آن گونه كه هست و بود، بنويس و چيزي بر آن اضافه نكن، زيرا اضافه كردن بر واقعيت، آن را ضايع مي‌كند و از بين مي‌برد.»

كتاب ديگري كه دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي از اين انديشمند فرزانه منتشر كرده «ميرزاي شيرازي» نام دارد اين كتاب مروري بر زندگي ميرزاي شيرازي دارد و در پنج فصل به بررسي شرح احوال ميرزا حسن شيرازي با بيان زندگي، آثار و مراتب علمي و شرعي او به مسأله امتياز رژي و قيام تنباكو در دوران ناصرالدين شاه قاجار مي‌پردازد و ضمن برشمردن اثرات اين قيام در تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آن دوران، نقش روحانيون در يكي از مهم‌ترين قيام‌هاي همگاني عصر قاجار بررسي و تبيين شده است.

با تحليل دو عنوان كتاب درباره ميرزاي شيرازي و بررسي زواياي زندگي اين انديشمند فرزانه با ناشر كتاب‌هاي تاريخي به گفت‌وگو نشسته‌ايم تا درباره ضرورت مكتوب شدن تصميمات مهم رهبران ديني و سياسي، ديدگاه‌ وي را جويا شويم.

مدير مسوول انتشارات پازينه با بيان اين مطلب به خبرنگار «ايبنا» گفت: يكي از وظايف دستگاه‌هاي فرهنگي بقاي هويت فرهنگي جامعه است كه تاريخ و شخصيت‌هاي فرهنگي و تصميمات سياسي و ديني را براي مردم جامعه بازگو و مكتوب كند. 

سيد علي اصغر شريعت‌زاده افزود: چرا كه تاريخ، عبرت از گذشتگان و پلي از گذشته به سوي آينده است و جوانان مي‌توانند با مطالعه اين دسته از كتاب‌ها با فرهنگ، تمدن، تصميمات سياسي و ديني رهبران اين سرزمين آشنا شوند. 

وي در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: گاهي وقايع كارساز دو سده اخير مي‌تواند سرلوحه ارزنده‌اي براي عبرت‌اندوزي جوانان محسوب ‌شود. در دو سده اخير گذشته از عرصه تاخت و تاز كشورهاي خارجي در دوران قاجاريه و پهلوي، باعث از دست رفتن بخش از خاك ايران زمين شد.

وي افزود: بديهي است شخصيت‌هاي تاريخي، فرهنگي، سياسي، مذهبي و ديني كه باعث حفظ تاريخ، فرهنگ و سرزمين ايران شده‌اند و با ارايه تصميمات مهم خود اقدامات ارزنده‌اي را پايه‌گزاري كرده‌اند، بايد ماندگار باشد. اين مسأله جز مكتوب كردن اين تصميمات مهم در كتاب‌ها و منابع تاريخي امكان‌پذير نيست.

مدير مسوول ماهنامه پازينه خاطرنشان كرد: در مبارزه با بيگانگان مي‌توان از ميرزاي شيرازي نام برد كه زنگ خطر هجوم بيگانگان را به صدا درآورد. اين انديشمند فرزانه سلسله جنبان نجات تاريخ، فرهنگ و مذهب كشور ايران است و بايد زواياي زندگي وي براي نسل جوان كشور بازگو شود.

شريعت‌زاده يادآور شد: بنابراين براي شناخت اتفاقات تاريخي و وقايع سياسي دوره صد ساله و مكتوب كردن تصميمات رهبران سياسي و ديني بهتر است كه تاريخ‌پژوهان معاصر ايران به جمع‌آوري اين اسناد بپردازند تا بتوان اين اسناد تاريخي را براي نسل فردا و فرزندان اين مرزو بوم نگهداري و حفاظت كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط