دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
چه کسی اوباما را برای رفتن به کاخ سفید تشويق کرد؟

یک سناتور آمریکایی در کتاب جدیدی که ماه آینده به بازار خواهد آمد مدعی شده که او برای نخستین بار در اوایل سال 2007 «باراک اوباما» را برای ورود به کاخ سفید تشویق کرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از «لاس وگاس سان»، «هاری رید» رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنای آمریکا در کتاب خاطرات خود با عنوان «نبرد خوب: درس‌های سخت از سرچ لایت تا واشنگتن» بخشی را به رييس جمهور جديد آمربكا اختصاص داده است.

«هاري ريد» در اين بخش از كتابش با عنوان «دوران اوباما» به شرح اين نكته پرداخته که چگونه به باراک اوباما گوشزد کرده که اگر بخواهد قادر است در رقابت‌های انتخاباتی شرکت كند و به عنوان رییس جمهور وارد کاخ سفید شود. 

به گفته اين سناتور ، او یک بار اوباما را به بهانه صحبت کردن درباره مسایل مختلف به اتاق كار خود در سنای آمریکا دعوت کرده و بعد ناگهان به او گفته است :«اگر بخواهی رییس جمهور بشوی همین الان بايد تصميم بگيري.»

رید معتقد است که اوباما به شدت در این باره تردید داشت و حتی درباره اینکه آیا چشم‌اندازی برای ریاست جمهوری او وجود دارد یا نه مردد بود. او می‌نویسد: فکر می‌کنم که او از مطالبي که مطرح کردم شگفت‌زده شد؛ با اين حال فرم‌های نامزدی انتخابات را اواسط ژانویه 2007 پر کرد و طرح او این بود که یک ماه بعد نامزدی‌اش را اعلام کند.
 
این بخش از کتاب«هری رید» احتمالا اثر مهمی در بازتعریف نقش‌آفرینی او در کاخ سفید خواهد گذاشت و باعث خواهد شد بحث‌هایی که درباره بی‌طرفی او در طول رقابت‌های درون حزبی حزب دموکرات مطرح شده بود، مورد مداقه بیشتری قرار بگیرد. این نوشته‌های «هاري رید» نشان می‌دهد که او چگونه قادر است در عین ایفای نقش بی‌طرفانه، به عنوان یک بازیگر موثر در حمایت از یک نامزد وارد میدان شود.

«رید» که روابط تنگاتنگی با خانواده کلینتون دارد، می‌گوید: همه فکر می‌کردند من از کلینتون طرفداری می‌کنم، ولی اینطور نبود. او در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد در کنار اوباما قرار بگیرد، می‌گوید: به طور خیلی خلاصه باید بگویم که او (اوباما) و من فقط زادگاهمان متفاوت است، ولی پیشینه زندگی مشابهی داریم.

به گفته رید او برای نامزدی در انتخابات به جز اوباما با شخص دیگری مذاکره نكرده است. 

سناتور برجسته آمريكايي این موضوع را که حمایت او از اوباما ممکن است سایر نامزدهای ورود به کاخ سفید را شگفت‌زده کند، قبول ندارد و می‌گوید: فکر می‌کردم اوباما می‌تواند انتخاب شود، این نباید کسی را شگفت‌زده کند. 

بخش 15 صفحه‌ای كتاب «نبرد خوب: درس‌های سخت از "سرچ لایت" تا واشنگتن» را که سناتور رید به اوباما اختصاص داده در واقع بازتابی از تمایلات شخصی او در داخل حزب دموکرات به عنوان رهبر دموکرات‌هاي سناست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها