سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
ضرورت همكاري متخصصان علوم ورزشي با مربيان

نويسنده كتاب‌هاي ورزشي و داور بين‌المللي رشته جودو گفت: همكاري متخصصان علوم ورزشي با مربيان ورزشي راه را براي پيشرفت ورزشي كشور هموار مي‌سازد._

دكتر كيوان دهناد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: توليد علم ‌ورزشي در كشور مستلزم همكاري دوطرفه متخصصان و مريبان حرفه‌اي رشته‌هاي ورزشي است. امروزه تحقيقات و پژوهش‌هاي زيادي با موضوعات علوم ورزشي در كشورمان انجام مي‌شود، اما هنوز ورزش ايران به شكل سنتي پيش مي‌رود.
 
به اعتقاد وي، تا زماني كه روش‌هاي آكادميك ورزشي با آموزش سنتي تركيب نشود، دانش جديدي در علم تمريني همه رشته‌هاي ورزشي وجود نداشته باشد و به پشتوانه بزرگي به نام كتاب تبديل  نشو،د نمي‌توان به پيشرفت ورزش كشور اميدوار بود.

عضو كميسيون داوري فدراسيون ‌جودو كه رياست آكادمي ورزش هاي رزمي زوريخ سوييس را نيز بر عهده دارد، بيان‌كرد:  هر قدر هم كه در حوزه انتشار آثار مكتوب و گسترش فرهنگ كتابخواني فعاليت انجام داده شود، بازهم جاي كار وجود دارد و زماني از فعاليت در اين زمينه نتيجه مثبت گرفته خواهد شد كه از روش‌هاي آموزشي براي مطالعه كردن و قرار دادن آن در برنامه روزانه دانش‌آموزان و ورزشكاران در سنين پايين استفاده شود.

وي افزود: براي تبليغ و آموزش مطالعه مي‌توان از رسانه‌هاي سمعي و بصري استفاده شود. بايد از ناشران دولتي، دانشگاهي و آموزشي حمايت بيشتري شود تا آنها نيز به روند رو به رشد ورزش كمك كنند.

رييس كميته داوران جودوي استان تهران گفت: سازمان تربيت‌بدني و زير مجموعه‌هاي آن بايد در زمينه نشر كتاب‌هاي تخصصي و ارايه آن به ورزشكاران تلاش بيشتري را انجام دهد. 

وي افزود: از آنجا كه كتاب‌هاي تخصصي ورزش، مخاطبان خاصي دارند، بايد كتاب‌هاي مرجع و تخصصي به شكلي ساده و داستاني و در قالب بروشورهاي ورزشي در دسترس ورزشكاران قرار بگيرد و درباره موضوعاتي نظير پزشكي، تمريني و تغذيه ورزشي اطلاعاتي را به آنها ارايه دهد. 

مدرس مربيگري و داوري رشته‌هاي جودو و جوجيتسو ضمن تاكيد بر ضرورت مطالعه و كتابخواني اظهار داشت: مطالعه كتاب ورزشكاران را با علم تمرين، مضرات دوپينگ، كسب آگاهي درباره موضوعات مختلف زندگي و استفاده بهينه از زمان آشنا مي‌سازد.

داور و مربي بين‌المللي جودو درباره مطالعات غيرتخصصي خود گفت: من شاهنامه فردوسي را عاشقانه دوست دارم و مطالعه آن را به تمام ورزشكاران توصيه مي‌كنم، زيرا شاهنامه، تاريخ كشور كهنسال ماست. 

وي همچنين به مطالعه كتاب‌هاي زندگي‌نامه گاندي، زندگي‌نامه ماندلا و تاريخ المپيك و فلسفه المپيزم علاقه دارد و مطالعه كتاب‌هاي حوزه تاريخ هنر‌هاي رزمي و جودو را به ورزشكاران اين رشته توصيه مي‌كند.

دكتركيوان دهناد مولف كتاب «جودو؛ يك ورزش يك راه زندگي» كه اولين كتاب درباره جودو در جهان است كه از طرف فدراسيون جهاني جودو به چاپ رسيد. وي همچنين كتاب‌هاي «روش‌آموزشي جودو» براي نونهالان، «كاتاي جودو»، «آموزش آي‌كيدو» را نيز تاليف كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط