یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷
ضرورت تاثيرپذيري از كتاب‌هاي درسي كشورهاي پيشرفته

يك شاعر و نويسنده كتاب‌هاي ادبي گفت: تاثيرپذيري از كتاب‌هاي درسي كشورهاي پيشرفته در زمينه ارائه مطالب، عاملي براي پيشرفت كتاب‌هاي درسي در ايران است.\

محمود قاضي‌زاده خسروشاهي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: البته اين امر بايد با مناسب‌سازي كتاب‌هاي خارجي با فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي همراه باشد.

وي افزود: اكنون در كتاب‌هاي درسي ادبيات تاثيرپذيري از كتاب‌هاي كشورهاي پيشرفته در حال انجام است، ولي در دروس تاريخ و جغرافيا 70 درصد كتاب‌ها به تغيير احتياج دارند.

معلم سابق تاريخ، ادبيات و جغرافيا، كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان كشورمان را از لحاظ ترتيب عبارات و مفاهيم و تركيب‌بندي‌ها دچار مشكل دانست و افزود: كتاب‌هاي ادبي نيز نمي‌توانند با قدرت دانش‌آموزان را به اين درس و كلاس جذب كنند.

 وي يكي ديگر از راهكارهاي ارتقاي كيفي كتاب‌هاي درسي و جلب توجه دانش‌آموزان به كتاب را انتقال برخي از مطالب و كتاب‌هايي كه در مدارس تيزهوشان تدريس مي‌شود، به مدارس عادي دانست و تاكيد كرد: اين امر عاملي براي رشد و تناسب كلي در ميان اعضاي جامعه دانش‌آموزي خواهد بود.

قاضي‌زاده خسروشاهي درباره تفكيك جنسيتي كتاب‌هاي درسي گفت: اين امر به‌طور كلي و براي همه دروس امكان‌پذير نيست ولي در درسي مانند تعليمات ديني مي‌توان همچنين طرحي را اجرا كرد.

وي گنجاندن دروسي مانند مهارت‌هاي زندگي براي دختران را در كتاب‌ها ضروري دانست و اظهار داشت: مهارت‌هاي زندگي مانند خياطي، آشپزي، طراحي منزل و دكوراسيون براي بسياري از دانش‌آموزان به ويژه دختران جذابيت و علاقه‌مندي به يادگيري را ايجاد مي‌كند.

قاضي‌زاده خسروشاهي تصريح كرد:‌ همچنين در جامعه ايران اطلاعات مردم از مسايل حقوقي كشور بسيار اندك است. بنابراين مي‌توان اين مطالب را به صورت ساده و موثر در كتاب‌ها گنجاند.

وي در پايان افزود: مهمترين دوران يادگيري دانش‌آموزان در مقاطع ابتدايي و راهنمايي است زيرا در اين دوره بايد استعدادهاي دانش‌آموزان شكوفا شود و اين امر نيز بايد توسط معلمان دلسوز و فداكار ايجاد ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط