یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
چاپ دوم کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» رونمایی شد

بوشهر- همزمان به هفته گردشگری، چاپ دوم کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» تألیف محمد کنگانی، نویسنده و فعال میراث‌فرهنگی توان‌خواه جنوبی در آیینی در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب در آیینی که با حضور مسئولان و جمعی از فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر شامگاه شنبه در مجموعه گردشگری «درسا» در بوشهر رونمایی شد.

مدیر انتشارات «قلمداران جنوب» که ناشر کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» در این آیین گفت: این کتاب اشعار شاعران استان با موضوع سیراف را در برمی‌گیرد که به اهتمام و کوشش محمد کنگانی، فعال فرهنگی استان  به همراه عکس‎های زیبایی از این بندر باستانی تدوین و گردآوری شده‌است. انتخاب اشعار و تصاویر این کتاب هوشمندانه است و همین امر به جذابیت آن افزوده تا جایی که چاپ اول آن خیلی زود تمام شد و به چاپ دوم رسید.

مسعود عرب‌زاده ادامه داد: محمد کنکانی عشق کم‌نظیری به زادگاهش، سیراف دارد و تاکنون در زمینه معرفی این شهر باستانی، نقش بسیار پررنگ و فعالی را ایفا کرده است. انتشار این کتاب یکی از کارهای بزرگ و مهم او در بازشناسی جایگاه سیراف در تاریخ جنوب کشور است.

به گفتۀ وی، حضور گردشگران و مهمان‌نوازی محمد کنگانی در سیراف زبانزد خاص و عام است و کمتر کسی سراغ داریم که وقتی از سیراف نام می‌برد، نام کنگانی به زبان نیاورد که این محبوبیت و دغدغه‌مندی کنگانی را در حوزه سیراف‌شناسی نمایان می‌کند.



عرب‌زاده با قدردانی از مجموعه گردشگری درسا به‌دلیل برپایی آیین رونمایی از کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم»  توضیح داد: اماکن و مراکز گردشگری می‌توانند با برپایی چنین رویدادهایی، معرف فرهنگ، ادب و تاریخ استان برای گردشگران باشند که خوشبختانه مجموعه گردشگری درسا با معماری منطبق بر معماری بومی منطقه و پاسداشت اهالی فرهنگ و هنر تاکنون نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کرده است.

مؤلف کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» نیز در بخش دیگر این آیین گفت: در این سال‌ها شاعران زیادی در رابطه با شکوه و عظمت سیراف شعر سروده و در کتاب‌های خود به چاپ رسانده بودند تا بتوانند سهمی در زنده نگهداشتن جایگاه و نام این بندر تاریخی داشته باشند؛ با توجه به حجم این شعرها درصدد برآمدم تا گزیده‌ای از آن‌ها را در قالب یک مجموعه گردآوری کنم تا هنگامی که گردشگران به سیراف سفر می‌کنند، این گنجینه را به آن‌ها اهدا کنم و بدین طریق نام و یاد سیراف را در جهان گسترش بدهم.

محمد کنگانی با اشاره به اینکه سیراف جایگاه رفیعی در تاریخ منطقه خلیج فارس دارد، افزود: از این‌رو، از وقتی خودم را شناختم و با عظمت این بندر آشنا شدم، تمام همت خودم را به کار گرفتم تا نقش و اهمیت تاریخی این بندر را که در دورۀ ساسانیان مبدأ راه آبی ابریشم بوده، به شکل جامعی به مسافران و گردشگرانی که به این جا سفر می‌کنند. بشناسانم.

وی تأکید کرد: برای اینکه این شهر را که بخش مهمی از هویت و تاریخ منطقه جنوب را در آثار باستانی خود نهفته دارد، به گردشگران خارجی بیشتر بشناسانم، در جریان جام جهانی 2022 به قطر سفر کردم و با اهدای کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» ، نام سیراف را در میان تماشاچیان و گردشگران خارجی به نام آشنایی بدل کردم.

به گزارش ایبنا، چاپ نخست کتاب «در کوچه‌های سیراف می‌گردم» تألیف محمد کنگانی سال 1401 به همت انتشارات قلمداران جنوب منتشر شد و اینکه از همین انتشارات به چاپ دوم رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها