یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌روزرسانی خواهد شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار فعالان تربیتی از به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در دیدار با فعالان تعلیم و تربیت، که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با استقبال از طرح ارائه شده از سوی فعالان این حوزه اظهار کرد: ساختار رکن مهمی از حکمرانی است، باید به تعلیم و تربیت، نگاه حکمرانی داشته باشیم و مشخص کنیم که ستاد تعلیم و تربیت در کجای حکمرانی قرار دارد و عزیزان میدان در کجای حکمرانی هستند چرا که حکمرانی یک زنجیره گسترده است.
 
وی ادامه داد: زیرساختی‌ترین حکمرانی تعلیم و تربیت نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است تا معلوم شود نظریه ما در تعلیم و تربیت اسلامی چیست؟ خوشبختانه عقبه این موضوع «نظریه فرهنگ» است. نظریه فرهنگ ما برگرفته از نظر مقام معظم رهبری است و ذیل این نظر می‌توان به نظریه «تعلیم و تربیت اسلامی» دست پیدا کرد. از طرفی در حوزه تعلیم و تربیت اندیشمندان توانمندی داریم که می‌توانیم از آن‌ها نیز بهره گیریم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مرحله بعد، باید تدوین سیاست‌ها در حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سیاست کلان در نظر گرفته می‌شود که به‌زودی به‌روزرسانی خواهد شد. نوع دیگر سیاست‌ها سیاست عملیاتی است، این کار را باید فعالان تعلیم و تربیت انجام دهند، در این مسیر کار جریان‌شناسی نیز باید صورت گیرد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: اوایل جنگ، همه گرفتار جبهه بودند و هرکسی با هر وسیله‌ای می‌جنگید، اما وقتی شهید باقری وارد جنگ شد معتقد بود که اینگونه نمی‌توان جنگید، بنابراین با جمع‌آوری اطلاعات، وضعیت اطلاعاتی راه انداخت البته شما هم باید شهید باقری باشید و راه صحیح را بتوانید پیدا کنید.
 
وی با اشاره به پیشرفت در زمینه هسته‌ای نیز اضافه کرد: رهبر هسته‌ای کشور شهید فخری‌زاده بود، دکتر طهرانچی و شهید احمدی روشن، شهید شهریاری با ایشان کار می‌کردند، شهید فخری‌زاده در زمینه هسته‌ای زحمات زیادی کشید و اینگونه نبود که همه چیز را در اختیار داشته باشد اما با زحمت زیاد سیاست‌های عملیاتی هسته‌ای را تدوین کرد. در کرونا نیز کسی قبول نمی‌کرد ما می‌توانیم واکسن بسازیم اما شد؛ بنابراین سیاست‌های عملیاتی خیلی مهم است و البته که برای تعیین سیاست‌های عملیاتی به رصد هم نیاز داریم.
 
خسروپناه گفت: باید ساختاری ایجاد شود که مقررات به درستی اجرایی شود و وظیفه شما فعالان حوزه تعلیم و تربیت ساختارسازی است؛ البته به گفتمان‌سازی و نظارت و ارزیابی هم نیاز است.  باید نگاه حکمرانی به موضوعات داشته باشیم و هریک بدانیم که از چه جایگاهی حکمرانی را پیش ببریم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر با اشاره به طرح ارائه شده از سوی فعالان تعلیم و تربیت بیان کرد: دبیر این طرح برای موفقیت به روحیه جهادی نیاز دارد، البته کار جهادی مولفه‌هایی نظیر عقلانیت، تدبیر، تعامل دارد، از طرفی باید توجه داشت که منطق ارسطویی در کار جهادی جواب نمی‌دهد و منطق صدرایی، فازی یا ذومراتب را در پیش گرفت.
 
وی با تاکید بر قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پیش از این دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات زیاد و در خور توجه‌ای انجام داده اما قرارگاهی شدن را بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کردم و تاکنون توانسته‌ایم به میزان 30 درصد به سمت قرارگاهی شدن حرکت کنیم و همچنان راه طولانی را در پیش داریم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه کنکوری این شورا ادامه داد: با اینکه مدام با نمایندگان و رئیس مجلس برای اجرایی‌سازی مصوبه شورا مذاکره داشتیم و در این مسیر ذره‌ای یاس و ناامید نداشتیم؛ چراکه شورا در مقابل مافیای کنکور ایستاد و این کار راحتی نبود.
 
خسروپناه در ادامه خطاب به فعالان تعلیم و تربیت گفت: طرح‌ها و برنامه‌ها اثر کمی در حل موضوعات دارند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که 95 درصد مسیر حل موضوعات از طریق روند اجرایی‌سازی برنامه‌ها است و برای دستیابی به این امر به پیگیری نیاز داریم.
 
وی در ادامه راه‌حل مسائل را حکمرانی دانست و افزود: حکمرانی از حکومت‌داری متفاوت است، مهمترین رکن حکمرانی پیگیری است، بخشی از پیگیری مربوط به وزارتخانه‌هاست بخشی از آن به استان‌ها باز می‌گردد، در این مسیر باید تعامل با بدنه موضوعات در نظر گرفت.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالان تعلیم و تربیت برای اجرایی‌سازی طرحشان توصیه کرد که مسئول پیگیری طرح داشته باشید تا از این طریق بتوانید با مسئولان کشوری یا استانی تعامل برقرار کنید.
 
خسروپناه در پایان به استفاده از ظرفیت خیرین در مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: می‌توان از کمک خیّرین در حوزه تعلیم و تربیت استفاده کرد و باید تعامل خیّرین با حوزه فرهنگ و علم فراهم شود.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار عمار زرگوش‌نسب، محمد رضا درویشی ، مجتبی زینی، محسن میرجلیلی، محمد دایی، سید‌یحیی نجم‌الهدی، رضا لطفی‌زاده، قاسم پودینه، علی واعظی، علی موحدی، سینا زارع، صمد ملازینل، مهدی جعفری، حافظ‌الدین براتی، محمد‌امید فرقانی، محمد زمانی، محمد‌جواد فدایی، محمد رحمانی، مجید فرح‌بخش، مهدی نظری‌زاده، علی زمانی، کمیل منصوری، حمید خورشیدی، جواد رشوند و امیرمحمد اسدی از فعالان تربیتی کشور حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها