یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
مصاحبه مهم‌ترین موضوع در تاریخ شفاهی است

ایلام- در نشست نقد و بررسی کتاب «حدیث بی قراری مهران» نوشته روح الله میرزایی بر اهمیت مصاحبه به عنوان بحثی مهم در تاریخ شفاهی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشست نقد و بررسی کتاب «حدیث بی‌قراری مهران» نوشته روح‌الله میرزایی،با حضور معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویسندگان، تلاشگران حوزه‌های ادبی و فرهنگی، محمدرضا سلیمانی، کاظم خاندل و عبدالواحد ملکی از راویان این کتاب در دوره اشغال شهر مهران در زمان جنگ تحمیلی، عصر شنبه، هشتم مهرماه در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی ایلام برگزار شد.
 
 
در آغاز این این نشست منصور محبی، معاون فرهنگی و اموررسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در قالب‌های مختلف، بخشی از برنامه‌های این اداره کل است که امروز سومین جلسه این برنامه را با نقد و بررسی کتاب حدیث بی‌قراری مهران در سبک ادبیات دفاع مقدس و پایداری شاهد هستیم.
 
در ادامه محمدعلی قاسمی نویسنده و منتقد این کتاب گفت: تاریخ شفاهی با توجه به محتوا و درونمایه نوعی تعامل دوسویه میان مصاحبه شونده و گوینده است و ناگفته‌هایی را بیان می‌کند و کلید طلایی تاریخ شفاهی مصاحبه است و مهم‌ترین موضوعی که در تاریخ شفاهی مدنظر صاحبنظران است، بحث مصاحبه است.
 
وی ادامه داد: کتاب حدیث بی‌قراری مهران، اثری در حوزه تاریخ شفاهی است که با خاطره‌گویی متفاوت است و در حوزه تاریخ شفاهی با حادثه و پیامدی روبه رو هستیم که کلیات و جزئیاتش ناگفته مانده و از این منظر که اهمیت تاریخ شفاهی در بیان ناگفته‌هاست.
 
وی تصریح کرد:  این کتاب، اثری درخور توجه و حائز اهمیت است و یکی از اولین آثار مکتوبی است که در حوزه تاریخ شفاهی از منظر تاریخی و پژوهشی حائز اهمیت است.
 
 
 نویسنده رمان «عزیز بومی» (برگزیده کتاب سال دفاع مقدس) ادامه داد: نویسنده در خلق یک اثر در حوزه تاریخ شفاهی باید ضمن رعایت تمام چارچوب‌های موجود، نثری را انتخاب کند که برای خواننده و پژوهشگر جذاب باشد و از دل آن آثار دیگری نیز خلق شود.
 
نویسنده کتاب شکارچی گوش‌بُرها (تاریخ شفاهی دفاع مقدس) ادامه داد: در نثر کتاب حدیث بی‌قراری مهران، فراز و فرود بسیاری وجود دارد و در حوزه پیاده‌سازی فایل‌های مصاحبه، می‌بایست دقت کافی به کار می‌رفت تا اثر از نثری منسجم‌تر و هماهنگ‌تر برخوردار می‌شد.
 
وی گویاسازی در حوزه تاریخ شفاهی را امری مهم دانست و گفت: هنگامی که از واقعه‌ای صحبت می‌کنیم، اصطلاحات و اسامی مکان‌ها و اشخاص را باید برای خواننده و پژوهش‌گر گویاسازی شود و در این اثر نیز باید به این مهم توجه می‌شد.

نویسنده اثر سال‌های بی‌برادر (تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس به روایت سردار عبداله موسی‌‌بیگی از فرماندهان دوران دفاع مقدس) در ادامه گفت: موضوع دیگری که در این اثر باید به آن توجه شود،نحوه ترتیب و توالی سؤالات است و در این اثر در رابطه با طرح سؤالات با پرش‌های زیادی رو به‌رو هستیم و این کتاب حاوی بسیاری از ناگفته‌ها و سؤالاتی است که نیاز به بررسی و پژوهش تاریخی دارند.
 
 
به گزارش ایبنانشر نیشتِمان،کتاب حدیث بی‌قراری مهران،اثر روح‌الله میرزایی،که شامل۱۷مصاحبه از شاهدان اشغال شهر مهران توسط رژیم بعث عراق در زمان جنگ است را در ۲۶۸ صفحه در سال ۱۴۰۰ چاپ و منتشر کرده و آئین نقد و بررسی آن با مشارکت ادارات‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و خانه کتاب و ادبیات ایران و موسسه فرهنگی‌ هنری عصر پیام ایلام عصر روز شنبه هشتم مهرماه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها